| Előszó | 7 |
| Legtágasabb otthonunk: a Világegyetem | 11 |
| Korszakváltások a Világmindenség fejlődésében | 12 |
| A csillagok fizikája és kémiája | 17 |
| Bolygók, holdak és életterek | 22 |
| Bioszféra és planetáris fejlődés | 26 |
| Vízburok és légkör | 26 |
| Tengerek és szárazföldek | 28 |
| A kéregtömbök és a szárazföldek körforgása | 29 |
| A tenger sótartalmának rejtélye | 32 |
| Lovelock Gaia-modellje | 34 |
| A fitoplankton mint a sószabályozás vezérlője | 35 |
| Ha a kicsik összefognak | 37 |
| Gátépítés desztillálómedencének | 38 |
| A kéregtömbök érzékeny foltjai | 38 |
| Segítség a szelek szárnyán | 39 |
| Légkör és bioszféra | 41 |
| Méregből erőforrás | 42 |
| A hatékonyság és a tűzveszély kompromisszuma | 43 |
| Több célú és több eszközű élettér-szabályozás | 46 |
| A Föld élettere és hőmérséklet-szabályozása | 48 |
| Az élettér tényezői és fennmaradásának feltételei | 49 |
| Az élet építőkövei és csírái | 49 |
| Planetáris kapcsolatok | 50 |
| A hőmérséklet átlaga és szélsőségei | 51 |
| A Föld hőmérséklet-szabályozásának vázlata | 54 |
| Az ember honfoglalása | 59 |
| Őseink őse | 60 |
| A miocén kori majomparadicsom | 61 |
| A jégkorszak iskolája | 63 |
| Az alapképzés: fáról le, földről fel | 67 |
| Lucy és a Taung-gyerek | 68 |
| Családfánk körvonalai | 69 |
| Az alapképzés eredménye | 71 |
| Középiskola: a kőeszközök kora | 71 |
| Világgá menni, szerencsét próbálni | 73 |
| A tűz csiholója | 74 |
| A felső fok: beszéddé formált gondolatok | 74 |
| A beszéd anatómiája | 75 |
| Cselekvéssé formált gondolat | 76 |
| Neandertal és Cro-Magnon | 76 |
| Mindnyájan testvérek vagyunk | 80 |
| Nyelvi és kulturális sokféleség | 83 |
| A tanulásnak nincs határa | 84 |
| Népesség, élelem és talaj | 88 |
| Technológiai, környezet és társadalom | 88 |
| Népesség, területhasználat és agrotechnika | 91 |
| A 21. század elvárásai | 90 |
| Agrotechnika és természeti környezet | 92 |
| A szárazföld talaj- és növénytakarója | 93 |
| A talajok keletkezése és pusztulása | 94 |
| Eszközhasználat, energiafelhasználás és iparosodás | 94 |
| Az energia iránti igény felébredése | 97 |
| A modern világgazdaság kialakulása | 97 |
| Az ipari eszközhasználat | 98 |
| Iparosodás és energiaelláttás | 99 |
| A bőséges és olcsó energia korszaka | 100 |
| A legutóbbi másfél évtized | 101 |
| Környezeti hatások | 104 |
| A fejlődő országok helyzete | 104 |
| A távlati jövő tartós megoldásai | 106 |
| A közeljövő átmeneti megoldásai | 108 |
| Az ember és a bolygó sorsának összekapcsolódása | 109 |
| Globális környezeti hatások | 111 |
| A meglepetések korszaka | 111 |
| Együtt élni a meglepetésekkel | 115 |
| A Föld mint kert | 116 |
| Országonként élni, globálisan gondolkodni | 118 |
| "Ha jő a harag napja" | 119 |
| A nukleáris háború következményeinek tudományos vizsgálata | 122 |
| A nukleáris fegyvertár | 122 |
| Azonnali veszteségek | 123 |
| Az igazi megpróbáltatások időszaka | 125 |
| Nappali sötétedés és nukleáris tél | 126 |
| A népesség és az eltartóképesség egyensúlyának felbomlása | 128 |
| Korlátozott nukleáris háborúk | 129 |
| További tisztáznivalók | 130 |
| Nukleáris világháború és az emberi fejlődés: idézetek | 130 |
| Illyés Gyulától | 132 |
| Irodalom | |