Előszó
Részlet:
"MILLENNIUMI ESZTENDŐ
Tari Lujza
RAJECZKY BENJAMIN, A NÉPZENETUDÓS
Születésének 100. évfordulójára
Rajeczky Benjámin kutatásai elsősorban a gregorián és a népzene területét ölelik fel.1 Megjelent könyvei, tanulmányai, a szerkesztésében napvilágot látott kiadványok és recenzióinak hosszú listája meggyőzően bizonyítja, hogy érdeklődési köre mindkét témán belül sokrétű volt. Népzenetudósként kiemelkedő szerepet játszott többek közt a sirató2 és egyéb népszokásanyag (lakodalom,3 betlehemes, húsvéti, halottas és egyéb egyházi népénekek, különösen a középkori kanciókból lett népénekek) kutatásában. A 16-17. századból és összességében a középkorból a népi emlékezet által fenntartott dallamok kutatása4 az ő munkásságának köszönhetően nagyot lépett előre.5 A hazai és nemzetközi népzenetudomány részéről megkülönböztető figyelem övezte a népzene és gregorián párhuzamait és kapcsolatait feltáró, a kettő stílusának azonos vonásaira irányuló vizsgálatait,6 Kelet és Nyugat összefüggéseit nyomozó kutatásait, népzenei hanglemez-szerkesztéseit - hogy csak néhány témát említsünk a teljesség igénye nélkül.7
Tanulmányai - melyeknek jó része idegen nyelven is hozzáférhető8 többet mondanak bármilyen alapos elemzésnél. A jelen tanulmányban ezért csak arra teszünk kísérletet, hogy átfogóan ismertessük népzenetudományi működésének főbb
1 Lásd például Rajeczky 1974. E helyen nem lehet célunk valamennyi munkájának felsorolása. A 70. születésnapja után készült írásai közül, amelyek a bibliográfiákban még nem szerepelhettek (lásd Rajeczky 1971 a és 1976) csak a témánk szempontjából idetartozókat soroljuk fel.
2 Kiss-Rajeczky 1966.
3 A sok példa közül kiemeljük a líddel színezett dúr magyar lakodalmas dallamcsoportot (Segélj el Uram Isten, lásd Corpus Musicae Popularis Hungaricae ( = A Magyar Népzene Tára = MNT) UH A. 23-26. és 32-43.), melyhez - a stílus elterjedtségét nyomozó kutatása eredményeként - 15. századi cseh énekpárhuzamot, svájci Jura-vidéki menyasszonyok által énekelt dallampárhuzamot mutat be (Z. Nejedly és A. Rossat alapján). Lásd Rajeczky 1957a.
4 Lásd például Rajeczky 1974b.
5 A népi emlékezetben megőrzött 16-17. századi dallamok 20. századi alakjait Szendrei Jankával és Dobszay Lászlóval közösen adta ki (lásd Rajeczky 1978, valamint 1958, 1985, 1988).
6 Kezdettől figyel a kettő kapcsolatára (lásd Rajeczky 1943). Egyik utolsó, kimagaslóan sokoldalú, időbeli mélységeit tekintve pedig igen sokrétű munkája: Rajeczky 1985; lásd továbbá: 1957b, 1962, 1969, 1974c.
7 A magyar kutatás kissé megfeledkezett viszont az új magyar népdalstílus és egyes középkori dalok kapcsolatátvizsgáló tanulmányáról (lásd Rajeczky 1962).
8 Rajeczky a külföld tájékoztatását is fontosnak tartotta. írásainak jegyzékét lásd a Studia Musicologica című folyóirat 70. születésnapi ünnepi számában (1971a)."
Vissza