A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei

Neveléselméleti és nevelésszociológiai bevezetés

Szerző
Lektor

Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 247 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-902-419-8
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk egy sajátos gyakorlat és együttműködés eredményeként született. Egy neveléstörténeti és neveléselméleti beállítottságú szerző nevelésszociológia iránti érdeklődése és egy szociológiai... Tovább

Előszó

Könyvünk egy sajátos gyakorlat és együttműködés eredményeként született. Egy neveléstörténeti és neveléselméleti beállítottságú szerző nevelésszociológia iránti érdeklődése és egy szociológiai beállítottságú szerző neveléselméleti érdeklődésének ötvözeteként egy problémakör különféle vetületeinek felvázolására vállalkozik. Könyvünk elsősorban a hallgatók tájékozódását kívánja szolgálni, akik neveléstörténeti bevezető stúdiumukat követően a gyermekkor, nevelés, iskola témakörében folytatják tanulmányaikat, melyeket azután a gyakorlatban, az iskolalátogatások, iskolamegfigyelések során mélyítenek tovább.
Reményeink szerint azonban a pedagógus szakma számára is hasznos lehet ennek a különös együttműködésnek az eredménye, hiszen munkánk középpontjában a gyermek sajátos világa, családjához, nevelőihez, az iskolához és a társadalomhoz való viszonya áll. A kétféle megközelítés eredményeként reméljük, hogy a nevelői társadalom enciklopédikusabb igényű tagjai éppúgy haszonnal forgatják majd ezt a könyvet, mint azok, akiket az élő problémák történeti beágyazottsága, kulturális viszonyrendszere, társadalmi köezege érdekel. Könyvünk semmiképp nem végleges és kiérlelt válaszokat, inkább gondolkodtató, továbbgondolásra serkentő problémafelvetéseket tartalmaz.
A figyelmes olvasó maga is felismeri majd a két szerző tudatosan vállalt orientációs különbségét.
Noha nem hisszük, hogy próbálkozásunk megnyugtató megoldást kínál a hagyományosabb neveléselmélet és az iskola társadalmi-kulturális valóságát empirikusan vizsgáló neveléstudomány általánosabb problémáira, reméljük, hogy e különös együttes a maga sajátos módján mégis hozzájárulhat a két szemléletmód közeledéséhez.
A szerzők Vissza

Tartalom

Előszó5
Németh András: Nevelés, gyermek, iskola7
A nevelés antropológiai alapjai9
Az antropológia fogalma10
A filozófiai antropológia főbb kérdésfelvetései11
A pedagógiai antropológiai megközelítés létjogosultsága16
Társadalom, kultúra és nevelés21
A kultúra fogalma21
Enkulturáció: a kultúrába történő bevezetés23
Szocializáció: a kompetens társadalmi lénnyé válás24
A szocializáció fogalma24
Nevelés: társadalmi lénnyé alakítás27
Individualizáció: egyedi lénnyé válás27
A nevelés értelmezése29
A nevelés fogalma30
A nevelés főbb tartalmi jegyei32
Nevelés és szocializáció38
Szocializációs elméletek38
Strukturalista-funkcionalista megközelítés. Parsons társadalomelmélete38
A szimbolikus interakcionizmus megközelítésmódja: Herbert Mead mikroszociológiai elmélete42
A nevelési cél47
A nevelési cél főbb tartalmi jegyei47
A nevelési cél fogalma48
A nevelési célok változásait befolyásoló tényezők50
A nevelési célok sokszínűsége52
A plurális demokráciák alapvető jellemzői53
A pluralizmus és a nevelési célok kapcsolata54
Érték, eszmény, norma55
Az érték fogalma és sajátos vonásai55
Norma58
Az értékek, normák főbb típusai59
Főbb értékrendek és pedagógiai vonatkozásaik61
Az emberi jogok64
A plurális társadalomban érvényesülő főbb politikai értékrendek65
Az iskolai sokszínűség és az iskoláztatás szabadsága67
A nevelési célok, módszerek és eszközök összefüggései69
A nevelési folyamat70
Gyermek és nevels74
A gyermekkor történeti változásai74
A gyermekkor sajátosságai napjainkban80
A gyermekkor antorpológiai sajátossága85
A gyermekkor keresztény megközelítése86
A gyermekkor pedagógiai antropológiai megközelítése90
A gyermeki szükségletek94
A gyermeki jogok97
Az iskola102
Az iskola fogalma102
Az iskola mint társadalmi intézmény104
Individualizációs funkció105
Szocializációs funkció106
Kvalifikációs funkció109
Az iskola szelekciós funkciója109
Az oktatás és a társadalmi egyenlőtlenségek elméletei110
Az iskola szerepe a modern társadalomban114
A radikális kritika alternatívái115
Az alternatív iskolák119
A modern oktatásügy konzervatív kritikája121
A társadalmi mobilitás és az iskola125
A társadalmi mobilitás jellemzői hazánkban126
Társadalmi mobilitás és az iskolai végzettség128
A magyar társadalom változásai és az oktatás jövője131
Az iskola mint pedagógiai intézmény135
Az iskola nevelési céljai136
Az iskolai pedagógiai program137
Az iskola és az állam141
A polisz iskolájától az állami iskoláig141
A magyar közoktatási rendszer szervezete, fenntartása, irányítása és finanszírozása 1948-ig142
A szocialista állam és az iskola148
A szocialista pedagógiai paradigma jellemző vonásai hazánkban148
Az iskola és az állam kapcsolata a rendszerváltozás után151
A közoktatási rendszer átalakulása152
A közoktatás irányítása153
A közoktatás finanszírozása154
Az iskola és társadalmi környezete155
Az iskola és a helyi társadalom 155
A helyi önkormányzatok szerepe156
Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei159
Bevezetés161
A gyerek helye, a család, az otthon, az iskola és a gyerekcsoportok változó szerepe164
A gyerekfelfogás alakulása164
A család, az otthon, az iskola, a gyerekek mint társak166
Az iskoláztatás terjedése, az iskoláztatási idő kitolódása171
Az iskola, az iskolai tér átalakulása174
Változatok az egytantermes iskolára. Az iskolai szervezet és tér átalakulása174
Az iskola és a külső valóság képe176
Az iskola társadalma179
A tanári szerep. A jó iskola és a jó tanár181
Szocializációs különbségek. A középrétegek alatt - felett186
Társadalmi csoport és szocializáció186
Társadalmi csoport- és szocializációs folamatok Magyarországon. A hetvenes-nyolcvanas évek193
A szocializáció különbségei néhány kisebbségi csoportban205
Jegyzetek212
Irodalom223
Mellékletek228
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei Nevelés, gyermek, iskola/A gyermekkor változó színterei

A borító foltos, elszíneződött. A lapélek foltosak. Néhány oldalon ceruzás jelölés látható. A címlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
2.580 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba
10-100% kedvezmény!
konyv