1.034.202

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskola és társadalom

Szöveggyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasó olyan szöveggyűjteményt tart a kezében, amely korábban két különálló kötet volt. Először 1996-ban gyűjtöttem össze önálló kötetbe Iskola és társadalom címmel azokat a szemelvényeket,... Tovább

Előszó

Az olvasó olyan szöveggyűjteményt tart a kezében, amely korábban két különálló kötet volt. Először 1996-ban gyűjtöttem össze önálló kötetbe Iskola és társadalom címmel azokat a szemelvényeket, amelyeket a jövendő és a már pályán levő pedagógusok szemléletformálásához elengedhetetlennek tartottam. A kötetben szereplő tanulmányok, könyvrészletek nemzetközileg is jól ismert oktatásszociológusai az iskoláztatás évei alatt megújuló és újratermelődő társadalmi egyenlőtlenségekre kerestek és adtak magyarázatot. Értelmezési kísérleteik, empirikus kutatásaik a magyar oktatásszociológia formálódásában is meghatározó szerepet játszottak. Ennek a hatásnak a bemutatására állítottam össze 1999-ben a második kötetet. A két kötet tehát csak időben vált el egymástól, tartalmilag azonban szervesen összetartoztak. A kötetekből tanár szakon tanuló bölcsészek, nappali és levelező pedagógia szakos hallgatók és szakirányú továbbképzéseken részt vevők ismerkedtek meg azokkal az elméletekkel, kutatási eredményekkel, melyek segítségével szűkebb és tágabb iskolai környezetük történéseinek értelmezési keretét megalkothatták. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. RÉSZ 9
Bevezetés 11
Az oktatás társadalmi meghatározottsága - elméleti kérdések 21
PIERRE BOURDEEU: Az oktatási rendszer ideologikus funkciója 23
PIERRE BOURDEEU: Az iskolai kiválóság és a francia oktatási rendszer értékei 41
PIERRE BOURDIEU: Vagyoni struktúrák és reprodukciós stratégiák 73
Esélyek és társadalmi egyenlőtlenségek 89
DENIS LAWTON: Társadalmi osztály és az iskoláztatás esélye:
a demográfiai tények. Motiváció, szubkultúra és oktathatóság 91
BASIL BERNSTEIN: Az iskolai tudásanyag osztályozásáról
és kereteiről (framing) 107
Iskolai eredményesség és szelekciós mechanizmusok 127
KLAUS MOLLENHAUER: Szocializáció és iskolai eredmény 129
J. W. B. DOUGLAS: A tanulók képességek szerinti elosztása 147
JAMES S. COLEMAN: Iskolai teljesítmény és versenystruktúra 159
BASIL BERNSTEIN: Nyelvi szocializáció és oktathatóság 173
2. RÉSZ 197
Bevezetés 199
A 1960-1980-as évek magyar társadalma és az iskolarendszer 205
FERGE ZSUZSA: A társadalmi struktúra és az iskolarendszer közötti
néhány összefüggés 207
GAZSÓ FERENC: Az esélyegyenlőtlenségek és az iskolarendszer 233
RÓBERT PÉTER: Egyenlőtlen esélyek az iskolai képzésben 245
PATAKI FERENC: Az iskolaügy szociálpszichológiai dimenziói 275
A társadalmi egyenlőtlenségek iskolai egyenlőtlenségekké
transzformálódása: diagnózisok és okkeresések 289
ANDOR MIHÁLY: Dolgozat az iskoláról 291
PAP MÁRIA - PLÉH CSABA: A szociális helyzet és a beszéd összefüggései
az iskoláskor kezdetén 327
SZABÓ LÁSZLÓ TAMÁS: A „rejtett tanterv" 337
MELEG CSILLA: Egészségérték és intézményes befolyásolás 349
Pedagógusok és pedagógusszerepek 361
HÁBER JUDIT: Pedagógusok 363
HÁBER JUDIT: A pedagógusnők helyzete, egy pálya elnőiesedése 375
KUCZI TIBOR: A pedagógusszerep néhány szociológiai jellemzője 387
HORVÁTH ATTILA: Orvosok - pedagógusok 403
BORECZKY ÁGNES: Egy letűnt világ árnyai 415
A rendszerváltozás: örökség és dilemmák 425
GAZSÓ FERENC: A társadalmi folyamatok és az oktatási rendszer 427
KOZMA TAMÁS: Szabadság vagy igazság? 4cq
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv