A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógusmesterség az Európai Unióban

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A társadalom jövője szempontjából olyan stratégiai funkciót betöltő intézmény, mint az iskola, nem működhet vaktában vagy rögtönzésszerűen. Világosan tudatában kell lennie céljainak, s ezek megvalósítása érdekében, és nem véletlenszerűen kell felhasználnia időbeli és hatásrendszerbeli kapacitásait. Ezeket a célkitűzéseket, feladatokat a társadalmi valóság diktálja, s kényszeríti ki a társadalom gazdasági-kulturális fejlődése, versenyképességének biztosítása érdekében. Kötetünk tanulmányai az Európai Unió iskolával, valamint a pedagógusmesterséggel szembeni elvárásait, továbbá az iskola fejlődésének tendenciáit elemzik. Az érdeklődő olvasó többek között megtudhatja, hogy az EU emberképének milyen pedagógiai konzekvenciái vannak. Milyen jellegzetes kompetenciákat várnak el egy pedagógustól? Mi befolyásolja a tanulók motiváltságát az iskolában? Milyen lehetőségei vannak az informatikai kompetencia fejlesztésének, és az IKT-eszközök oktatási alkalmazásainak? Mit jelent az inkluzív... Tovább

Fülszöveg

A társadalom jövője szempontjából olyan stratégiai funkciót betöltő intézmény, mint az iskola, nem működhet vaktában vagy rögtönzésszerűen. Világosan tudatában kell lennie céljainak, s ezek megvalósítása érdekében, és nem véletlenszerűen kell felhasználnia időbeli és hatásrendszerbeli kapacitásait. Ezeket a célkitűzéseket, feladatokat a társadalmi valóság diktálja, s kényszeríti ki a társadalom gazdasági-kulturális fejlődése, versenyképességének biztosítása érdekében. Kötetünk tanulmányai az Európai Unió iskolával, valamint a pedagógusmesterséggel szembeni elvárásait, továbbá az iskola fejlődésének tendenciáit elemzik. Az érdeklődő olvasó többek között megtudhatja, hogy az EU emberképének milyen pedagógiai konzekvenciái vannak. Milyen jellegzetes kompetenciákat várnak el egy pedagógustól? Mi befolyásolja a tanulók motiváltságát az iskolában? Milyen lehetőségei vannak az informatikai kompetencia fejlesztésének, és az IKT-eszközök oktatási alkalmazásainak? Mit jelent az inkluzív nevelés ma Európában? Hogyan értelmezhető a reflektivitás a tanári munkában, miért gondoljuk úgy, hogy a reflektivitás a tanári munka hatékonyságának egyik kulcstényezője? Miben segítheti a pszichológus pedagógiai munkánkat? Hogyan ismerhetők fel az iskoláskorban előforduló viselkedészavarok? Milyen mentálhigiénés programokat kínálhat egy oktatási intézmény? Az önművelés mely pedagógiai folyóiratokban, nemzetközi internetes adatbázisokban való keresés, olvasás útján valósulhat meg?
A kötetet a neveléstudomány művelőiből és pszichológusokból álló, több éve a felsőoktatásban dolgozó, tizenhat fős munkacsoport készítette. A könyvet mindenekelőtt a pedagógusok, a tanárjelöltek és a doktorandusz hallgatók figyelmébe ajánljuk. Vissza

Tartalom

Bábosik István: Az Európai Unió elvárásai az iskolával szemben 9
Az iskola fejlődésének tendenciái 10
I. A szociális életképesség megalapozása az iskolában 13
Bábosik István: A szociális életképesség feltételei 15
Az Európai Unió emberképe s ennek pedagógiai konzekvenciái 15
A szociális életképesség jelentősége és feltételei 16
A szociális életképesség megalapozása az iskolában 17
Felkészítés a munka világára és az élethosszig tartó tanulásra 18
Felkészítés az egészséges életmódra 22
A szociális életképesség megalapozását akadályozó tényezők az iskolában 25
Az optimális iskolamodell kialakításának főbb feltételei 27
Mócz Dóra: Felkészítés az élethosszig tartó tanulásra 29
Változó gazdasági-társadalmi kihívások. Miért fontos a felnőttek képzése? 29
A felnőttnevelés rövid története 29
Andragógia: A felnőttek oktatásának-nevelésének tudománya 31
A felnőttség mint életkori kritérium 33
Az andragógia területei 34
A tudásalapú társadalom megteremtése az Európai Unióban - a lifelong learning (LLL) koncepció kialakulása 37
A felnőttképzés helyzete Magyarországon 39
A felnőtt személyiség formálásának egyéb színterei: a szórakozásszórakoztatás andragógiai vonzata 41
Az élethosszig tartó tanulásra történő felkészítés lehetőségei a pedagógusképzésben és a közoktatásban 43
Csikósné Sipeki Irén: A pályaválasztás pedagógiai vonatkozásai 47
A munka pszichológiai jelentősége 48
Magyar pályalélektani elméletek alakulása 49
A pályaválasztás fogalma, megjelenése az iskolában 52
Az iskola szerepe a pályaválasztásban 54
A pedagógus szerepe a pályaválasztásban 56
A pályaválasztási tanácsadók egyéb tevékenysége 58
Pályaválasztási elméletek 59
Pszichodinamikus elméletek 60
Fejlődéselvű megközelítések 61
Dancsó Tünde: Az informatikai kompetencia fejlesztési lehetőségei és az IKT-eszközök alkalmazása az oktatásban 67
Informatikai eszközök használata 67
Kompetenciafejlesztés 68
Tanítási módszerek 71
Az informatikai kompetencia 79
A problémaalapú tanulás 72
A számítógép, mint kommunikációs eszköz 73
Az informatika tanításának módszerei 73
Iskolai honlapok 75
E-learning 76
A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) 77
A Microsoft Learning Gateway keretrendszere 80
II. Új kihívások - változó pedagógusszerep 85
Torgyik Judit: A tanári szerep dimenziói 87
A pedagógusoktól elvárt kompetenciák 92
A jó tanár jellemzői 96
Vezetési és tanítási stílusok 97
A tanári szerep néhány szociológiai kérdése 99
Tölgyesi József: A pedagógus kapcsolatai kollégáival, a tanulókkal és a szülőkkel 105
Az együttműködésre vonatkozó legfontosabb törvényi előírások 107
A szülők jogai és kötelezettségei a közoktatással kapcsolatban 112
A kapcsolati háló realizálása a közoktatás szereplői között 116
A pedagógus kapcsolatai kollégáival 118
A pedagógus-szülő kapcsolatok 119
Mátóné Szabó Csilla: A pályakezdő pedagógus 125
Hogyan találjunk állást? 125
Miért olyan nehéz a pályakezdő időszak? 126
Hogyan lehet túlélni az első napok nehézségeit? 127
Tipikus problémák, kihívások 130
Tantermi fegyelem és szervezés 130
Az éves tananyag és a tanóra tervezése 132
Túlterheltség 134
Beilleszkedés 134
A tanulók motiválása 135
Tanítási módszerek 136
Értékelés 138
Tanár-diák viszony, tanári attitűd 141
Milyen tényezők segíthetnek hozzá a sikeres pályakezdéshez? 142
III. A gyermekközpontú iskola felé 147
Séra László: Motiváció az osztályban - avagy amit egy pedagógusnak a motivációról tudnia kell 149
Bevezetés 149
A motiváció fogalma 150
A motivációs pszichológia változó metaforái 150
Ösztönelmélet 151
A késztetéselmélet 152
Hiány/fejlődési szükségletek elmélete 153
Alapvető motivációk szemben a magasabb rendű motivációkkal 154
Extrinzik és intrinzik motiváció 155
"Áramlatélmény "-elmélet 158
Érdeklődéselméletek 158
Vannak-e előnyei az intrinzik motivációnak? 162
Önhatékonyság-elmélet 162
A teljesítménymotiváció fogalma 164
Attribúciós elmélet 164
Önbecsülés-elmélet 166
Teljesítménycél-elmélet 168
Modern elvárás-érték elmélet 170
A tanulási motivációt befolyásoló tényezők 171
Kalamár Hajnalka: Az iskola mint örömforrás 177
A pedagógiai modellhatás 178
A pozitív pszichológia 181
Boldogság és anyagelvűség 184
Tanárok életértékelése 187
Hercz Mária: A pedagógiai értékelés gyakorlata 191
Az értékelés pedagógiai jelentősége 191
A pedagógiai értékelés mint tudomány és mint módszer 193
Ki? Kit? Mit? 193
Az értékelés vertikális és horizontális rendszere 195
Miért? A pedagógiai értékelés célja és funkciói 199
Az iskolai mérés és értékelés típusai 200
Hogyan? 1. A tervektől a valóságig (Az értékelés folyamata) 202
Hogyan? 2. Az értékelés tanári stratégiái és dilemmái 202
Mivel? L A pedagógiai értékelés eszközei és módszerei 205
Mivel? 2. A tanítás gyorsértékelésének technikái 211
IV. Segítő iskola - segítő pedagógus - az integráció útjai 215
Réthy Endréné: Integráció, inklúzió Európában 217
Az integráció és az inklúzió elméleti háttere 217
A tradicionális gyógypedagógia kritikája 218
Paradigmaváltás: integráció, emberkép, gyermekszemlélet megváltozása, értékelméleti alapvetések 219
Az integráció etikai kontextusa 220
Az integráció társadalmi kontextusa 221
Az inkluzív (befogadó) nevelés jellemzői 223
A méltányos pedagógia 225
Az inkluzív iskola jellemzői 226
A minőségi iskola ismérvei 227
Legújabb képzési fejlemények Európában 228
Makó Hajnalka: Az iskolai mentálhigiéné jelentőségéről pedagógusoknak 235
A mentálhigiénéről 235
Iskolai mentálhigiéné 238
Mentálhigiénés szemlélet és tevékenység a diákokkal folytatott munka során 239
A mentálhigiénés szemlélet jelentősége a pedagógusi munkában 240
Mentálhigiénés szemlélet és tevékenység a pedagógusokkal folytatott munka során 249
Fábián Henriette: Viselkedészavarok iskoláskorban 257
Bevezetés 257
Externalizáló viselkedészavarok 259
Oppozíciós (ellenkező, dacos) viselkedés 262
Viselkedési zavar 263
Internalizáló viselkedészavarok 265
Iskolafóbia 266
Szociális félelmek 268
Összefoglalás 270
Laczkó Ildikó: Miben segíthet a pszichológus? 275
A közoktatás rendszerében működő pszichológiai szolgáltatást végző intézmények 276
A szakszolgálati rendszerek és feladataik 276
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás 277
Tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság és országos szakértői és rehabilitációs bizottság 278
Nevelési tanácsadás 280
Logopédiai szolgáltatás 281
Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás 283
Az iskolapszichológusi hálózat 283
Hogyan vehetők igénybe a pszichológiai szolgáltatások? 284
Mit tesz a pszichológus? 286
Az iskolaérettségi vizsgálatok 288
V. A pedagógus önképzése - az önfejlesztés útjai 291
Sántha Kálmán: A hatékonyság kulcsa: reflektivitás 293
A reflektivitás a pedagóguskutatás történetében 293
A reflektivitás elméleti és gyakorlati kérdései 298
Karlovitz János Tibor: A pedagógiai tájékozódás forrásai 315
Pedagógiai folyóiratok 315
Olvasók és alkotók 319
Pedagógiaiszakkönyv-kiadás 322
Internetes keresés 324
Könyvtári katalógusok 327
Adatbázisok 328
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv