A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a pedagógiába

Kísérleti alaptankönyv a pedagógiai szakközépiskolák, gimnáziumok III. osztályos tanulói számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Szakképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv a pedagógiai szakközépiskolások számára készült. Ennek az iskolatípusnak az a célja, hogy előkészítsen a pedagógus pályára - vagy legalábbis segítsen eldönteni, akarsz-e egyáltalán... Tovább

Előszó

Ez a könyv a pedagógiai szakközépiskolások számára készült. Ennek az iskolatípusnak az a célja, hogy előkészítsen a pedagógus pályára - vagy legalábbis segítsen eldönteni, akarsz-e egyáltalán pedagógus lenni. A pályára való előkészítés a középiskolában elsősorban egy olyan szemlélet kialakítását jelenti, amelyre ráépülhetnek később az alaposabb ismeretek és a gyakorlati tapasztalatok. Ez a könyv tartalmazza azokat az elméleti ismereteket, amelyek a nevelés folyamatának, a pedagógus munkájának áttekintéséhez, megértéséhez feltétlenül szükségesek. Ezen kívül olyan konkrét, gyakorlati jellegű ismereteket is igyekszünk adni, amelyek szorosan kapcsolódnak az elmélethez. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
Miért tanulunk pedagógiát? 7
A nevelés nemcsak tudomány - művészet is! 7
Hogyan használjuk ezt a könyvet? 8
ÁLTALÁNOS PEDAGÓGIA 9
a./ a pedagógia fogalma, tárgya 9
1. Mi a pedagógia? 9
2. Önálló tudomány-e a neveléstudomány? 10
3. A neveléstudomány módszerei 11
a./ Tényfeltárás 12
b./ A tények értékelése, elemzése 14
4. A neveléstudomány a tudományok rendszerében 15
5. A neveléssel foglalkozó tudományok rendszere 16
6. A neveléstudomány kapcsolata a többi tudománnyal 17
b./ a pedagógia általános kérdései 20
B./ A nevelés szükségessége 20
1. A nevelés jelentősége az egyén számára 20
2. A nevelés jelentősége a társadalom szempontjából 22
II. A nevelhetőség kérdése 24
1. A személyiség fejlődését meghatározó tényezők 24
a./ Az öröklődés 24
b./ A környezet 25
2. A fejlődés folyamatai: érés és tanulás 28
3. Az ember szerepe saját fejlődésében 30
4. Álláspontok a nevelhetőség kérdéséről 32
a./ A nevelés mindenhatóságának eszméje 32
b./ Az eleve meghatározottság eszméje 33
c./ A személyiséget az öröklődés és a környezet együtt determinálja 35
III. A nevelés fogalma 38
1./A nevelés fogalmának értelmezési szintjei 40
a./A nevelés mint a társadalom tevékenysége (a társadalom szintje) 40
b./A nevelés mint az egyén nevelődésének folyamata (az egyén szintje) 40
IV. A nevelés célja - 42
1. Elképzelések a nevelés céljáról 43
a./Alapelv: A jövőnek nevelünk 43
b./Alapelv: Az életre nevelünk 45
c./ Alapelv: A nevelés lényege az értékrend kialakítása 47
d./ Alapelv: a nevelő - kertész! 50
2. A nevelés céljáról - most 52
a./A fejlődés tendenciáiról 53
b./A jelen feladatairól 53
c./ Az értékekről 55
a./Testi képességek és fejlesztésük 141
a/1. A testi képességek fejlesztése csecsemő- és kisgyermekkorban 142
a/2. A testi képességek fejlesztése óvodáskorban 142
a/3. A testi képességek fejlesztése iskoláskorban 144
a/4. A testi képességek fejlesztése kamaszkorban 144
b./ Értelmi képességek és fejlesztésük 146
b/1. Értelmi képességek fejlesztése csecsemő- és kisgyermekkorban 148
b/2. Értelmi képességek fejlesztése óvodáskorban 149
- Az érzékelés-észlelés fejlesztése óvodáskorban 150
- A figyelem fejlesztése óvodáskorban 151
- Az emlékezet fejlesztése óvodáskorban 152
- A képzelet fejlesztése óvodáskorban 153
- A gondolkodás fejlesztése óvodáskorban 154
b/3. Az értelmi képességek fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 157
- Az érzékelés, észlelés, megfigyelőképesség fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 159
- A figyelem fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 160
- Az emlékezet fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 164
- A képzelet fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 166
- A gondolkodás fejlesztése kisiskolás- és kamaszkorban 168
c./ Szociális képességek és fejlesztésük 172
c. /1. A nem-verbális kommunikáció 177
c/2. Az empátia 181
c/3. A nem-verbális kommunikáció és az empátia kialakulása, fejlődése 184
- Nem-verbális kommunikáció és empátia a csecsemőkorban 185
- Nem-verbális kommunikáció és empátia gyermekkorban 186
- Nem-verbális kommunikáció és empátia a serdülőkorban 188
- Nem-verbális kommunikáció és empátia felnőtt korban 189
c/4. A nem-verbális kommunikáció és az empátia fejlesztése 189
c/5. Tolerancia 192
c/6. A konfliktusmegoldási képesség 195
- Elkerülhetők-e a konfliktusok? 195
- Hogyan viselkedünk konfliktushelyzetben? 198
A konfliktus építő megoldása 201
Az építő konfliktusmegoldás feltételei 202
Az építő konfliktusmegoldás lépései 204
2. A nevelés, mint a viselkedés alakítása 211
1. A szokások 211
A szokás funkciói 213
2. A hagyományok -214
3. A viselkedésminták elsajátításának folyamatai 217
4. A viselkedés alakítása 220
5. A magatartásminták értékközvetítő szerepe 228
6. Magatartásminták - társadalmi szerep 230
3. Szükségletek és kielégítésük 233
a./ A biológiai szükségletek kielégítése 233
b./ A biztonság szükségletének kielégítése 237
A rend életmódunkban 239
A rend környezetünkben 239
A rend a mindennapi tevékenységeinkben 242
c./ A szeretet szükségletének kielégítése 245
d./ A tisztelet szükségletének kielégítése 253
A szabadság 256
A fegyelem 257
Az agresszió 260
e./1. A tudásvágy szükségletének kielégítése 270
e./2. Az esztétikai szükséglet kielégítése 275
f./ Az önmegvalósítás szükségletének kielégítése 276

Buda Mariann

Buda Mariann műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Buda Mariann könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv