| Bevezetés | 11 |
| Két különböző elme szövetkezik | |
| Miért nincs kutyaetológia? | 15 |
| A farkas | 17 |
| A kutyafélék evolúciója | 17 |
| A farkas | 19 |
| Kötődés | 22 |
| Agresszió | 24 |
| A szociális viselkedés egyéb formái | 27 |
| Szelídített farkasok | 31 |
| Az ember | 33 |
| Az emberi csoport | 34 |
| A kommunikációs kényszer | 34 |
| A konstrukciós képesség | 36 |
| A szövetség | 36 |
| Kölcsönös előnyök | 37 |
| Mi olvasható ki a génekből? | 40 |
| A kutya mesterséges állat, és nagyon különbözik a farkastól | 43 |
| Az ember és a kutya viselkedési hasonlóságai | |
| A kötődés | 55 |
| A kutyák az emberhez is kötődnek | 55 |
| Szocializáció, fajtársfelismerés, kötődés | 58 |
| A kötődés mérése | 61 |
| Falka helyett embercsoport | 63 |
| A kutyák érzelmei | 64 |
| Az állatok ritkán jelzik érzelmeiket | 67 |
| A kutyák sokféle érzelmet képesek kimutatni | 70 |
| Az alapérzelmek | 73 |
| Hűség, érzelmi azonosulás, gyász | 76 |
| Büszkeség, udnor, erkölcs | 81 |
| Szabálykövetés | 84 |
| Személyes rítusok, sztereotípiák | 84 |
| Jeromos rítusai | 85 |
| Az ember szabálykövető lény | 89 |
| A kutyák is tisztelik a rangsort és könnyen elfogadják a szabályokat | 92 |
| Együttműködés | 102 |
| Az emberi együttműködés | 102 |
| Az állatok együttműködése | 103 |
| A kutyák jól együttműködnek az emberrel | 104 |
| Kutya vezet világtalant | 108 |
| A dominanciaváltás képessége | 113 |
| Információcsere | 115 |
| Figyelj! Ott van! | 117 |
| Képesek-e a kutyák következtetni az ember elmeállapotára? | 121 |
| Bukfenc és Jeromos naplója | |
| A kutyák sok mindent megértenek | 128 |
| A kutya is jó etológus | 129 |
| A kutyák következtetnek | 140 |
| A kutyák utánoznak, de nincsen kezük | 148 |
| A kutyák utánoznak, de ritkán vesszük észre | 148 |
| Utánzás kísérleti körülmények között | 152 |
| A kutya "majd megszólal" | 155 |
| A csimpánzokat nem sikerült emberi nyelvre tanítani | 157 |
| A kutyák jeleskednek a "szociális megértés"-ben | 161 |
| Az állati elme tudományos vizsgálata | |
| Megfigyelés, elmélet, bizonyítás | 177 |
| Olvasó kutyák | 177 |
| A tudományos kérdésekről | 181 |
| Az okos Hans és Alex, a szót értő papagáj | 183 |
| Értelmesek-e az állatok? | 186 |
| Morgan kánonja | 188 |
| Lehet, hogy az állatok csak bonyolult gépek? | 189 |
| Az állati tudat elmélete | 190 |
| Alex beszél | 192 |
| Az elme etológiája | 194 |
| Térkép az elmében | 195 |
| Az elme neuronokból építi modelljeit | 197 |
| Öröklött viselkedési utasítások | 200 |
| A környezet működő modelljei az agyban | 201 |
| A modellező agy és az elme | 203 |
| Az ember elméje | 205 |
| A nyelv segítségével lehet igazán jó modelleket készíteni | 208 |
| Megnevezem, tehát van | 210 |
| Az emberi gondolkodás különleges jegyei | 211 |
| Mit tudnak a rokonok? | 215 |
| Van ott valaki? | 215 |
| Az elme teóriája mások szándékairól | 216 |
| Ha intelligens vagy, "lenni igyekszel" | 219 |
| Problémamegoldó állatok | 222 |
| A legtöbb baj a társakkal van | 228 |
| Gondolkodik-e egy csimpánz mások elméjéről? | 230 |
| Hazudós állatok | 232 |
| A gyermek elméje | 234 |
| Az embergyerek nem kicsi, nyivákoló állat | 234 |
| A kultúra elsajátítása a gyermeki kötődésből származtatható | 235 |
| A gyermek játékai és elmeteóriája | 238 |
| Képesek-e az álaltok is utánozni? | 241 |
| Egyre bonyolultabb reprezentációk az elmében | 242 |
| A kutyaelme működése | 243 |
| Az ember és a kutya intelligenciájának hasonló alkotóelemei | 244 |
| Otthonunkban egy jól nevelt, emberszerető csimpánz? | 251 |
| Ember és kutya | |
| Hogyan tartsunk kutyát? | 253 |
| Kutyaszocializáció | 257 |
| Génmanipulált kutya | 259 |
| Csináljunk "beszélő" kutyát! | 263 |
| Kérés az olvasóhoz | 264 |
| A kutyák és az emberi erkölcs | 264 |
| Felhasznált irodalom | 267 |
| Kutyával az emberért | 275 |