1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A reformpedagógia hatása a hazai nevelésre és oktatásra

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 342 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-1582-x
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Tankönyvi szám: 50 040. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Témánk századunk első felére esik, időben tehát „félmúlt", a tematikája azonban ma is időszerű, mondhatnánk „történelmi jelen". H. Röhrs úgy látja, hogy a reformpedagógia még részét alkotja annak a... Tovább

Előszó

Témánk századunk első felére esik, időben tehát „félmúlt", a tematikája azonban ma is időszerű, mondhatnánk „történelmi jelen". H. Röhrs úgy látja, hogy a reformpedagógia még részét alkotja annak a pedagógiai gondolkodásnak, amelyben tudatosan vagy nem tudatosan ma is mozgunk. Ugyanis napjainkban is felmerülnek olyan egyoldalúságok, túlhaladott eljárások, amelyek a régibb, hagyományos iskolai életben általánosak voltak. És az azokat elmarasztaló kritikai szempontok között sok olyan is akad, amikre már a reformpedagógia is rámutatott.
Hazai pedagógiánkban is találkozunk néhány ilyen hiányossággal. Csak egy példát említünk. A reformerek már századunk elejétől azon fáradoznak, hogy a tanterv, általában a tanulmányi követelmények összhangban legyenek az életkori sajátosságokkal (egyik szószólója Nagy László), ugyanakkor hosszú évtizedeken át fel-felhangzik a maximalizmus vádja, a folyóiratok sűrűn ismétlődő panasza 1945 előtt is, és utána is. A mennyiségi vagy minőségi szempontból maximális tantervi anyagot a nevelő kénytelen - közös feldolgozás helyett - döntően verbális módon gyors ütemben közölni. A túlfeszített tantervekkel le lehet szoktatni a pedagógusokat az aktivizáló módszerekről. A megértés kérdéses. Az oktatás fejlesztő hatása csökken, viszont nő a lemorzsolódó tanulók száma. A mérsékelt eredmény károsan hat a nevelő idegrendszerére is. W. Scheibe javasolja: Meg kell vizsgálni, hogy az új nevelés teoretikusainak hajdani elgondolásaiból melyek az értékálló elemek, melyekkel kell vitatkoznunk, és melyek a túlhaladottak. Szeretnénk ezt kiegészíteni. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék
Előszó 5
I. A reformpedagógia kialakulása 8
A századforduló gazdasági, társadalmi fejlődése és az iskolával szemben támasztott fokozott igénye 9
A hagyományos pedagógia bírálata 12
A reformpedagógia és a gyermektanulmányi mozgalom 17
Az új iskolák „elit" jellege 27
II. A nevelés céljának halvány körvonalai a reformpedagógiában 32
A fejlődés belső tényezőinek túlzott hangsúlya 33
A kezdetben halvány körvonalak egyre markánsabban tűnnek ki 42
III. A reformpedagógia és a munkaiskola-mozgalom 55
IV. A hagyományos pedagógiai felfogások és a reformpedagógia 79
Fináczy Ernő 83
Kornis Gyula 87
Prohászka Lajos 92
Imre Sándor 98
Karácsony Sándor 103
Weszely Ödön 110
Kenyeres Elemér 113
Várkonyi Dezső Hildebrand 116
V. A Családi Iskola 121
A nevelés és oktatás szelleme, irányvonala 122
A munkaterv közös összeállítása 123
Az anyag feldolgozásának menete és módszere128
Nevelési vonatkozások 133
VI. Az Új Iskola 140
Előzmény 140
Nagy László és az Új Iskola munkaterve 144
összevonás, egységes hatáskifejtés 149
A tanítás-tanulás főbb mozzanatai 153
Az intuitív beleélő módszer 161
Az Új Iskola nevelésének irányvonala 167
VII. Maria Montessori és hatása a hazai pedagógiára 176
Életútja, munkássága 176
Bírálat és védelem 184
Magyarországi hatása 187
Mérlegelés 196
VIII. A reformpedagógia befolyása az intézményes nevelésre és oktatásra 198
Az új nevelés mozgalmának csatornái 198
A játékos módszerek 211
Az érdeklődés szerepe a reformpedagógiában 217
A tanulók aktivitása 236
Hatás és ellenhatás 258
IX. A második világháború után 297
Utószó 317
Jegyzetek 321

Buzás László

Buzás László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Buzás László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv