1.034.962

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Máté mondásai

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Kemény Gábor Iskolaszövetség
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 113 oldal
Sorozatcím: Az embernevelés kiskönyvtára
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sajnálatos módon jelentős késéssel, megjelenése után mintegy 32 évvel jelenik meg nálunk ez a pedagógiai mű. Sok helyen érezhető ez a 32 év, más tekintetben viszont teljesen aktuális a... Tovább

Előszó

Sajnálatos módon jelentős késéssel, megjelenése után mintegy 32 évvel jelenik meg nálunk ez a pedagógiai mű. Sok helyen érezhető ez a 32 év, más tekintetben viszont teljesen aktuális a problémafelvetés és a szemlélet.
Ki is ez a Máté, akinek nevéről óhatatlanul is eszünkbe jut Máté evangéliuma? Freinet-nek is, még akkor is, ha az oktalan katekizmust és tekintélytiszteletet elutasítja. Az igazi gyökereket erősen tartva fejti ki pedagógiai nézeteit. Máté egyszerű falusi ember, akit a természet törvényei és az egyszerű ember bölcsességei vezérelnek. Ő annak az embernek a típusa, aki addig halad a kitaposott úton, amíg a szükség új ösvények felé nem hajtja. Akkor viszont mer bátor és kezdeményező lenni, meri vállalni az ismeretlent és bizonytalant. (Lásd az És lőn világosság c. fejezetet!)
De ki is az a Célestin Freinet, aki Máté szájába adja a bölcsességeket, és aki oly keményen vélekedik a hagyományos iskoláról? Mindenekelőtt ne felejtsük el, hogy az ötvenes évek pedagógiai szakirodalmában nem ő az egyetlen, akinek ilyen lesújtó a véleménye az iskoláról, az iskola és a gyerek, az iskola és az élet kapcsolatáról.
Célestin Freinet neve az elmúlt néhány évben kezdett megjelenni a pedagógiai köztudatban Magyarországon. 1983-ban jelent meg a Modern Iskola technikái c. munkája, ami nem a legszerencsésebb indítás egy olyan pedagógiai szemlélet bevezetésére, amelynek lényege a gyermek és a pedagógus személyisége, a személyiség harmonikus kibontakozása egy sajátosan felépített tevékenységrendszerben. Azóta létrejött Magyarországon is egy aktív pedagógusokból álló munkacsoport, amely azt tűzte ki céljául, hogy népszerűsíti és terjeszti hazánkban ezt a bizonyos fokig könnyen adaptálható szemléletet, pedagógiát. Ma már pedagógiai főiskolákon kezdik tanítani, óvodákban és iskolákban, különböző gyerekcsoportokban próbálják a magyar viszonyokhoz alakítani a Freinet-pedagógiát. A hazai mozgalomnak több száz tagja és pártolója van, elsődleges céljuk a hasonlóan gondolkodó pedagógusok szakmai támogatása, az együttműködés megteremtése. Rendszeresen megjelenő szakmai lapjukat (Freinet Magazin) gyakorló pedagógusok írják, szerkesztik és terjesztik az egész országban.
Freinet munkássága nyomán először Franciaországban, majd mintegy 40 európai és Európán kívüli országban jött létre Freinet-csoport az elmúlt ötven év során, A nemzetközi mozgalom FIMEM (Féderation Internationale du Mouvement de l'École Moderne), a Modern Iskola Mozgalom Nemzetközi Szövetsége két évenként nemzetközi pedagógustalálkozókat szervez, amelyeken találkozhatnak és eszmét, tapasztalatokat cserélhetnek a pedagógusok. Ebben az évben éppen Franciaország lesz a rendező. Ma már Magyarország is hivatalos tagja a mozgalomnak, és a hazai csoport munkássága széles körben elismert. Vissza

Tartalom

Bevezető gyanánt (Galambos Rita) 3
I. A kollektív bölcsesség pedagógiája 5
A kollektív bölcsesség pedagógiája 6
Az igazság útjai 6
A veszélyes gubancok 7
A jó kertész, a nevelési ciklus 8
A mester és a tudatlan 9
A sasok nem lépcsőn repülnek a magasba 10
II. Több napfényt! 11
A Kon-Tiki kalandvágyó utasai 12
Az élet mindig feljebb megy 13
A ló, amelyik nem szomjas 14
A ló nem szomjas: cseréljünk vizet a vályúban 14
Szomjassá tenni a gyerekeket 15
Először fakasszunk forrást! 16
Huzatot! 16
A legmegfelelőbb sebesség 17
A csekélység, amely minden 18
Elfelejtkeztek az almájukról 19
A tapasztalat teszi az életet? 19
A gyerek a mi laboratóriumunk 20
Legyünk emberiek 21
III. A megvilágító munka 23
A kék-fehér-piros zászló 24
Előtte - utána 24
Én akarom leszedni! 25
A megvilágító munka 26
Miért kell dolgozni? 27
A szériamunka 27
Az egyedi munka 28
Ne végezzünk haszontalan katonamunkát 29
Dicsérni 30
Az emberi szívben 31
A tánc ideje 31
Kapcsoljunk az életre 32
Menjünk az élet elébe 33
Munkánk egyesít minket 34
IV. Pedagógia frakkban 35
Pedagógia frakkban 36
Akik nem szelídülnek meg 37
Köveket dobáltak a medencébe 38
A szolgaság súlya 38
Táplálók és nevelők 39
Modern állattartás vagy koncentrációs tábor 40
Az újonc iskolája 40
A megbilincselt ifjúság börtönei 41
Vigyázz! Indul a hengermű... 43
A szellem pénzhamisítói 43
Keményfa vagy fedőborítás 44
Őrizkedjetek az ópium dalától 45
A terméketlen völgyben 46
„Tettesd magad halottnak!" 46
A rítus által felszabadultan 47
Mindnyájan delikvensek vagyunk 48
V. Előbb kézzel kapaszkodjatok meg 49
Előbb kézzel kapaszkodjatok meg, mielőtt a lábatokat letennétek! 50
Nézzétek Adriánt! 50
Győzni! 51
vágjunk utat 52
A varázsos szem 53
Ha a megismerés... 53
Villámfény 54
Pergamenre írva 55
A feleltetés 56
Érzékeny vezetés 57
Nevelni, vagy idomítani? 58
A gereblye 58
Az iskolái toll 59
A „fecsegők" 60
Az élettel és a munkával... Álljatok be a sorba! 61
Megfigyelés megvilágosodás által 62
A kettő után nem feltétlenül a három jön 63
Kettő meg kettő nem mindig négy 64
El a támasztékokkal! 64
A sebesség fogalma 65
VI. A kézenjárók 67
A kézenjárók 68
Folytassuk-e a kézenjárást, avagy járjunk-e a lábunkon? 68
Nyugtalanok és ingatagok 69
Állóhelyzet és négykézlábjárás 70
Csontiátékosok 71
Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel 71
Templom lesz-e az iskola vagy munkahely? 72
Legyen-e az iskola építési terület 73
Mi legyen az iskola, kaszárnya vagy munkaterület? 74
Melegágy vagy erős szél? 75
Kertészek és állattenyésztők 76
Gyakorlat teszi a mestert 77
Csicseriborsó-számlálás 78
Őrizkedjetek a nyáltól 79
Dobjuk ki a katedrát, és gyürkőzzünk neki! 80
A „skolasztizmus" 81
Le a kalappal a múlt előtt? Le a zakóval a jövőért! 81
A korcs kutyák és a fajtiszták 82
A születések gyakran virágba borulások 83
Új lábbelik és elhasznált cipők 84
Gondolataim tülekednek a kiskapunál 85
Azok, akik még kísérleteznek 85
Az építő szellem 86
VII. A mesterség, amely az élet képlete 89
A mesterség, amely az élet képlete 90
Elvetjük a magot, hogy gazdag termésünk legyen 90
A diadalok részegsége 91
Kenyeret és rózsát! 92
Ássunk mélyre! 93
A munkásember 94
Az altiszt gondjai 94
A szamárfüles sapka visszatér 95
Kerüljük az erőszakos próbákat 96
Sok hajlék van 97
Autokratizmus vagy szabadság 98
Kis inasok vagyunk 99
A foglalkozás ránk nyomja bélyegét 100
VIII. És lőn világosság 101
1959-ben 102
A lemaradt kocsis 103
Pedagógia, amely többé nem meri kimondani saját nevét 103
A modern technikák győztek a harcban 104
Az igazi pszichológiai tudomány 105
A béke megremeg 106
Ha parancsolnak 106
És lőn világosság!... 107
Mindig túl korán jön el az éj 108
Én leraktam a kövemet 109
A „realisták" bosszúja 109

Celestin Freinet

Celestin Freinet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Celestin Freinet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv