A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához

Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 505 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 307 példányban, 57 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J 2-1194.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen szöveggyűjtemény célja, hogy eredeti szövegek segítségével betekintést nyújtson a 60-as évektől fellendült modern pszicholingvisztikai kutatások szemléletébe, legfontosabb eredményeibe és... Tovább

Előszó

Jelen szöveggyűjtemény célja, hogy eredeti szövegek segítségével betekintést nyújtson a 60-as évektől fellendült modern pszicholingvisztikai kutatások szemléletébe, legfontosabb eredményeibe és problémáiba. Elsődleges rendeltetése az, hogy a pszichológia szakos hallgatókat segítse a gondolkodás és beszéd témák megfelelő fejezeteinek feldolgozásában, haszonnal forgathatják azonban a nyelvészet és pszichológia határterületei iránt érdeklődő nyelvészek is. A válogatásban a fő szempont az volt, hogy olyan dolgozatok kerüljenek lefordításra, melyek mind nyelvi szempontból, mind a nyelvi teljesítmények mögött álló pszichológiai mechanizmusok felől elég általánosak ahhoz, hogy ne csupán a kutatások anyagát képező indoeurópai - főleg angol - nyelv szempontjából legyenek relevánsak, s ne pusztán a kifejezetten a nyelv pszichológiájával foglalkozókat érdekeljék. Célunk annak megmutatása volt, hogy a pszicholingvisztika által felvetett kérdések a mai pszichológia un. kognitív pszichológiai közelítésének egésze szempontjából relevánsak, hogy a pszicholingvisztika számos problémája szorosan összekapcsolódik a perceptuális és emlékezeti folyamatok modellálásával ill. a gyermeknyelvnél a kognitív fejlődés egészének a kérdésével, s nem valamilyen izolált szigete a mai pszichológiának. Ez a törekvés indokolja azt is, hogy a válogatás három részében nagyobb súlyt kapnak az elméleti illetve átfogó igényű munkák. Az első rész kifejezetten elméleti tanulmányai tulajdonképpen azt hivatottak bemutatni, hogy milyen főbb felfogások alakultak ki a mai pszichológiában a nyelv helyéről a pszichológia egészében, milyen hatást gyakorolt - akár elfogadóan akár elutasítóan - a generatív nyelvészet a pszichológia felfogására a nyelvről, hogyan alakultak a pszicholingvisztika kapcsolatai a megismerési folyamatokat s azok modellálását előtérbe helyező kognitív pszichológiai megközelítéssel. A második részben található munkák a mai kísérleti pszicholingvisztika különböző fejlődési szakaszait és lehetséges megközelítési irányait képviselik. Itt is olyan munkákat igyekeztünk összegyűjteni, melyek tulmennek a vizsgálatban használt egyedi módszerek és az Ingerként használt partikuláris nyelvi anyag relevanciáján. Egyrészt a szokásosnál informatívabb irodalmi vagy elméleti áttekintést tartalmaznak, másrészt közvetlenül hozzákapcsolják mondanivalójukat pl. az emlékezeti modellálás vagy az aktív percepciós elmélet kérdéseihez. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
I. NYELVI FOLYAMATOK PSZICHOLÓGIAI MODELLJEI - NYELVÉSZET ÉS PSZICHOLÓGIA 8
1. Charles E. Osgood: Mi a nyelv? 13
2. George A. Miller és Noam Chomsky: A nyelvhasználók véges modelljei 57
3. George A. Miller: Pszichológiai kutatások a nyelvtanról 110
4. Charles E. Osgood: Mondatok megértése és létrehozása 136
5. Thomas G. Bever: A nyelvi viselkedés összetett vizsgálata 168
6. Alekszej A, Leontyev: A heurisztikus elv a nyelv észlelésében, produkciójában és megértésében 200
II. A NYELVI FOLYAMATOK EMPIRIKUS KUTATÁSA - MEGÉRTÉS, EMLÉKEZET ÉS PRODUKCIÓ 213
7. Thomas G. Bever, J. R. Lackner és R. Kirk: A mondatok mögöttes szerkezetei a beszéd feldolgozásának elsődleges egységei 222
8. Giovanni B. Flores D'Arcais: Van-e mondatemlékezet? 243
9. George Y. Denhiére: Szemantikai, fogalmi vagy lexikai emlékezet? 268
10. Walter Kintsch és Teun A. Van Dijk: Hogyan idézünk fel és kivonatolunk történeteket? 311
11. Herbert H. Clark és Eve C. Clark: Hogyan tervezzük meg, hogy mit mondjunk? 333
12. Alexandr R. Lurija: A nyelvi közlés produkciójának és megértésének zavarai szemantikus afáziánál . . . . .375
III. A PSZICHOLINGVISZTIKA ADALÉKA A GYERMEKNYELV KUTATÁSÁHOZ 391
13. Roger Brown és Ursula Bellugi: Három folyamat a szintaxis elsajátításában 395
14. Dan I. Slobin: A grammatika fejlődésének kognitív élőfeltételei 416
15. Jerome S. Bruner: A kommunikációtól a nyelvig 455
TÁJÉKOZTATÓ IRODALOM 487
GLOSSZÁRIUM 501
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv