| Vajda Zsuzsanna - Pukánszky Béla: A gyermekkor és a gyermekfelfogás a történelemben | 7 |
| Irodalom | 12 |
| Lloyd deMause: A gyermekkor története (részletek) | 13 |
| A gyermekkortörténettel kapcsolatos korábbi művek | 15 |
| A gyermekkortörténet pszichológiai elvei: kivetítő és megfordító reakciók | 17 |
| Kitevés, dajkaság és pólyázás | 23 |
| Szobatisztaság, fegyelem és szex | 26 |
| A szülő-gyermek viszonyok fokozatainak periodizációja | 33 |
| Pszichogenikus elmélet: új paradigma a történelemtudományban | 34 |
| Jegyzetek | 35 |
| Valerie French: A gyermek hatásának története: ókori mediterrán civilizációk | 42 |
| Bevezetés | 42 |
| Az ókori Közel-Kelet | 44 |
| Az ókori Görögország | 49 |
| Róma | 58 |
| Összefoglalás | 65 |
| Irodalom | 66 |
| Richard B. Lyman ifj.: Barbárság és vallás: késő római és kora középkori gyermeknevelési szokások | 67 |
| "Az okokat nem lehet feltételezni". Röviden a módszerről | 67 |
| "Hogy visszatartsa a szülőket": Római előjáték | 70 |
| "Mennyei tej": Gyermeknevelési szokások az egyházatyák korában | 74 |
| "Rettegés az éjszakában": A kora középkor | 79 |
| Következtetések | 83 |
| Jegyzetek | 83 |
| Shulamith Shahar: Az utódnemzéssel kapcsolatos magatartásformák és gyermekkép a középkori kultúrában | 88 |
| Jegyzetek | 97 |
| Shulamith Shahar: A gyermekkor szakaszai | 101 |
| A gyermekkor első szakasza (infantia) | 102 |
| A második szakasz (pueritia) | 103 |
| A harmadik szakasz (adolescentia) | 106 |
| Jegyzetek | 109 |
| Shulamith Shahar: Csecsemőgyilkosság, kitevés, balesetek | 113 |
| A gyermek kitevése | 114 |
| Csecsemőgyilkosság | 117 |
| Balesetek | 127 |
| Jegyzetek | 131 |
| James Bruce Ross: A középosztálybeli gyermek a városiasodó Itáliában a 14. századtól a 16. század elejéig | 139 |
| Az élet első két éve: anya vagy dajka? A balia: eszmény és valóság | 140 |
| Visszatérés a szülői házba: kb. kétéves kortól hétéves korig. Anya és gyermek: gondoskodás elméletben és gyakorlatban | 149 |
| Az apától a tanítómesterig: az apa szerepe. Nevelés és tanítás | 159 |
| Jegyzetek | 165 |
| Linda Pollock: A gyermekekkel kapcsolatos attitűdök | 176 |
| A gyermekkor felfogása | 176 |
| Betegség és halál | 195 |
| Következtetések | 206 |
| Jegyzetek | 207 |
| M. J. Tucker: A gyermek mint kezdet és vég: gyermeknevelési szokások a 15-16. századi Angliában | 211 |
| Testi gondozás | 214 |
| A gyermekek és az oktatás | 222 |
| A gyermekek és a munka | 225 |
| A gyermekek és a játék | 227 |
| Jegyzetek | 228 |
| John F. Walzer: Az ambivalencia korszaka: amerikai gyermeknevelési szokások a 18. században | 233 |
| Elutasítás | 234 |
| Megtartás | 237 |
| A gyermekek irányítása | 242 |
| Következtetések | 249 |
| Jegyzetek | 250 |
| Frank Musgrove: Az otthon és az iskola történelmi jelentőségű konfliktusa | 257 |
| Veszélyes intézmény | 257 |
| Az iskola szégyenletes | 259 |
| A legendás aranykor | 261 |
| Priscilla Robertson: Az otthon mint fészek: A középosztály gyermekkora a 19. századi Európában | 267 |
| A csecsemők gondozása | 268 |
| A gyermekek fegyelmezése | 273 |
| A gyermekkor, az otthon és a családi élet eszménye | 279 |
| Az idegen gyermekekről való gondoskodás | 284 |
| Christina Hardyment: A győzedelmes behaviourizmus | 287 |
| A jól alkalmazkodó csecsemő | 293 |
| Egészséges szexualitás | 304 |
| Christina Hardyment: Álomgyerekek | 311 |
| Mókamorál | 311 |
| Mindennapi gondozás | 315 |
| Orális, anális és fallikus gondok | 322 |
| Játék, napi gondozás, fegyelem | 332 |
| Elfoglalt apák, aggódó anyák | 341 |