1.034.790

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Coaching alapok és irányzatok

Szerző

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 403 oldal
Sorozatcím: Menedzsment szakkönyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-05-9530-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv ötletét és megvalósítását a coaching szakma és piac utóbbi időben bekövetkezett magyarországi változásai és tendenciái hívták életre.
1. A hazai coaching szakma az utóbbi években jelentős... Tovább

Előszó

A könyv ötletét és megvalósítását a coaching szakma és piac utóbbi időben bekövetkezett magyarországi változásai és tendenciái hívták életre.
1. A hazai coaching szakma az utóbbi években jelentős fejlődésen ment keresztül. Kiváló coachaink, jó coach képzéseink vannak, megjelentek a nemzetközi coach szervezetek magyarországi képviseletei, elindult a szakma önszerveződésének folyamata, kialakultak és megszilárdultak az egyes irányzatok jeles képviselőkkel, iskolákkal és követőkkel rendelkeznek és megerősödött az igény a különböző irányzatok - egymás - megközelítéseinek megismerésére.
2. A fejlődés mellett egy ellentétes irányú változás is megfigyelhető. Sokan lépnek be ebbe a piaci szegmensbe a coaching megalapozott műveléséhez szükséges képzettség és gyakorlat nélkül. Ez szükségessé teszi e hivatás művelői és e szolgáltatás igénybevevői számára is az irányadó szakmaiság megmutatását és megismerését.
3. A coaching ma már nem csak coach képzések formájában van jelen a magyar képzési piacon, a coaching ismeretek oktatása megjelent a felsőoktatási intézmények alap- és posztgraduális képzéseinek kínálatában is, ugyanakkor a felsőoktatás számára nem áll rendelkezésre átfogó, magyar nyelvű szakirodalom.
A szakma színvonalának és jó hírének növelése iránti elkötelezettségtől vezérelve, valamint a szakmai és piaci igényekre adandó válaszként fogalmazódott meg egy olyan könyv megjelentetésének gondolata, mely komplex módon, rendszerezve, kellő - mégis mennyiségileg kezelhető - részletezettségben mutatja be a coaching és az egyes coaching irányzatok szellemi hátterét, történetét, sajátosságait, alkalmazásának lehetőségeit, területeit, eszköztárát. A könyv célközönsége és felépítése A könyv megszületésének szakmai és piaci indokai egyben igen színes célközönséget és sokféle várható felhasználási célt is meghatároztak a könyv számára. Egyszerre kell érthető és összefoglaló áttekintést adnunk azoknak, akik a coachinggal - különböző céllal - csak ismerkednek, és mélyebb, szakmailag releváns ismereteket nyújtani a coachingot professzionálisan művelők számára is. Vissza

Tartalom

KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 16
BEVEZETŐ 17
A könyv célközönsége és felépítése 17
A könyvben alkalmazott kifejezések és értelmezések, a könyv megírásának módja 19
Fontos gondolatok a könyv olvasásához! 20
ÉRTÉKÜZENETEINK 21
1. A coaching érték a szervezet számára 21
2. A képzés támogatása érték a szervezet számára 21
3. Az ember érték a szervezet számára 22
I. COACHING ALAPOK - KELLŐ ÉVA 23
1. A szó eredete 23
2. A coaching előzményei és története 23
2.1. Az Esalen Institute 24
2.2. Timothy Gallwey és a The Inner Game of Tennis 25
2.3. A GROW modell 28
2.3.1. Cél(Goal) 29
2.3.2. Valóság (Reality) 29
2.3.3. Lehetőségek (Options) 30
2.3.4. Cselekvés (Mit fogsz csinálni?) (Wrap-up, What will you do?) 31
2.4. Összefoglalás 31
3. A coaching 32
4. A coach 35
5. A coachee 38
6. A coaching kapcsolat 40
7. A coaching folyamat 41
7.1. Előkészületek 41
7.2. Célmeghatározás 42
7.3. Munkafázis 43
7.4. Lezárás 44
8. Coach kompetenciák, a coaching alapvető eszközei 45
8.1. A coaching megállapodás létrehozása 45
8.2. A coaching kapcsolat formálása 45
8.3. Hatékony kommunikáció 46
8.3.1. Aktív hallgatás 46
8.3.2. Kérdések feltevése 47
8.4. Visszacsatolás
8.5. A tanulás és eredményesség elősegítése
9. A coaching különböző szempontok szerinti csoportosítási lehetőségei 50
9.1. A coaching formái a résztvevők száma szerint 50
9.1.1. Egyéni coaching folyamat 50
9.1.2. Coaching több személy számára 50
9.1.2.1. Csoport coaching 50
9.1.2.2. Team coaching 51
9.2. A coaching formái az ügyfél életének coachinggal érintett része szerint 51
9.2.1. Life (magánéleti) coaching 51
9.2.2. Business (üzleti) coaching 51
9.2.2.1. Felsővezetői (executive) coaching 52
9.2.2.2. Középvezetői coaching 52
9.2.2.3. Munkatársi coaching 52
9.3. A coaching formái a coaching folyamat témája szerint 53
9.3.1. A magánéleti coaching témái 53
9.3.2. Az üzleti coaching témái 53
9.4. Coaching folyamatmodellek 54
9.5. Coaching megközelítések (irányzatok) 55
10. Belső coach, külső coach 56
11. A coaching további alkalmazásai 57
11.1. A vezető mint coach 58
11.2. A coaching szemléletű vezető 58
11.3. A peer coaching 60
12. A coaching és más támogató szakmák 60
12.1. Tréning 61
12.2. Mentorálás 61
12.3. Terápia 62
12.4. Szervezeti tanácsadás (consulting) 63
13. Etika a coachingban 64
13.1. Szerződés 65
13.2. Titoktartás 65
13.3. Határok kezelése (Boundary management) 66
13.4. Kompetencia 66
14. A coaching eredményességének mérése 66
15. Miért alkalmazzunk coachingot? 69
Felhasznált irodalom 71
II. AKCIÓKÖZPONTÚ COACHING IRÁNYZAT - KISS GYÖRGY ÁDÁM 73
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 73
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 75
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 80
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 86
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 86
6. Az irányzat eszközei 87
6.1. Realitástöbblet (surplus-reality) 87
6.2. Szerepcsere 88
6.3. Intrapszichés dialógus 89
6.4. Két szék technika 89
6.5. Hasonmás 90
6.6. Monológ 90
6.7. Tükör 90
6.8. Szociometria, szociális atom 91
6.9. Megosztás (sharing) 91
6.10. Autodráma 92
7. Összefoglalás 92
8. Kérdések 93
Szószedet 94
Felhasznált irodalom 97
III. ÉRTÉKALAPÚ (APPRECIATIVE INQUIRY) COACHING -
VÁSÁRHELYI JUDIT 101
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 101
1.1. A pozitív pszichológia 101
1.2. Miért „appreciative"? 103
1.3. Miért „inquiry"? 103
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 103
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 105
3.1. Az AI alapfeltevései 106
3.2. Az AI alapelvei Cooperrider leírása alapján (Cooperrider-Srivastva, 1987) 107
3.2.1. A konstruktivitás (teremtés) elve 107
3.2.2. A pozitív látásmód elve 107
3.2.3. Az előremutatás elve 107
3.2.4. Az egyidejűség elve 107
3.2.5. A költőiség elve 108
3.2.6. A teljesség elve 108
3.3. Az AI coaching folyamatmodellje 108
3.3.1. Discovery - felfedezés 108
3.3.2. Dream-álom 110
3.3.3. Design-terv 110
3.3.4. Destiny/Delivery - megvalósítás 110
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 111
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 112
6. Az irányzat eszközei 113
6.1. Kérdés 113
6.2. Képek, vizualizáció 114
6.2.1. Képek használata 114
6.2.2. Vizualizáció, értékek keresése 115
6.2.3. „Mi lenne ha..." kérdés használata 115
6.3. Kreatív eszközök alkalmazása 115
6.4. Pozitív energia és érzelmi töltet 116
6.5. Koncentrálás a jövőre 116
6.6. Interjú 116
6.6.1. Az AI interjú struktúrája 116
6.6.2. Kiegészítő kérdések az interjút készítő számára 117
6.7. Erősséglista 117
7. Összefoglalás 118
8. Kérdések 119
Szószedet 119
Felhasznált irodalom 121
Függelék 122
IV. GESTALT COACHING - DR. ERŐS ILONA 125
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 125
1.1. Gestalt pszichológia 125
1.2. Alapvetések a Gestalt pszichológiában 125
1.3. A Gestalt törvények 127
1.4. Fenomenológia 130
1.5. Egzisztencializmus 130
1.6. Mezőelmélet 131
1.7. Más hatások 131
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 133
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 135
3.1. A tapasztalati ciklus 138
3.2. Az elakadások, más néven kontaktusmódosítók vagy kontaktusstílusok 141
3.3. A kísérlet 143
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 144
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 145
6. Az irányzat eszközei 146
6.1. A sallangmentes jelenlét eljárásai 146
6.2. A Gestaltra jellemző további eszközök 147
7. Összefoglalás 149
8. Kérdések 150
Szószedet 150
Felhasznált irodalom 153
V. MEGOLDÁSKÖZPONTÚ BRIEF COACHING: A GYORS KIMOZDÍTÁS
MŰVÉSZETE - TEGYI ENIKŐ 155
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 155
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 159
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 161
3.1. Megoldásépítés: hipotetikus jövő és tánc a skálán 161
3.2. Szerződéskötés: kezdjük a végén! 163
3.3. Megoldásközpontú találmány: a csodakérdés 165
3.4. Tánc a skálán: problémaszünetek, működő megoldások és előjelek 168
3.5. Tánc a skálán: az előrelépés jelei 170
3.6. Lezárás: csokorba szedett erősségek 170
3.7. A megoldásközpontú coach előfeltételezései: „a coach csupán tanú?" 171
3.8. Megoldásközpontú brief coaching: az érzékelés átállítása 172
3.9. Az utánkövető ülés: mi lett jobb? I73
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai I74
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei j 75
6. Az irányzat eszközei 176
6.1. A brief coaching ülés időszerkezete 177
6.2. Csodakérdés I77
6.3. Skálák, skálakérdések 177
6.4. Nézőpontváltás 178
6.5. „És még mi?" 178
6.6. Kihatások 179
6.7. Csend 179
6.8. Elismerés 179
6.9. Kísérlet 180
7. Összefoglalás 180
8. Kérdések 181
Szószedet 181
Felhasznált irodalom 186
VI. NLP MEGKÖZELÍTÉSŰ COACHING - DR. STENGER GYÖRGYI 191
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 191
1.1. A modellezett pszichoterapeuták munkásságának NLP-re ható elemei 191
1.2. További hatások 192
1.3. Az NLP betűinek jelentése 193
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 194
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 197
3.1. Az NLP előfeltevései 197
3.1.1. A térkép nem a terület 197
3.1.2. Az élményeknek szerkezetük van 197
3.1.3. A változékonyság lényeges 197
3.1.4. A viselkedés jó szándékú 198
3.1.5. Az ember nem azonos a viselkedésével 198
3.1.6. A kommunikáció azt jelenti, amit eredményezett 198
3.2. Az NLP építőelemei: modalitások/szubmodalitások 198
3.3. Kommunikációs típusok 199
3.3.1. Vizuális típus 199
3.3.2. Auditív típus 200
3.3.3. Kinesztetikus típus 200
3.3.4. Digitális típus 200
3.4. Szemmozgások 200
3.5. Az NLP alkalmazása a coaching folyamatban 202
3.5.1. Az ökológia 202
3.5.2. Saját állapot 203
3.5.3. Rokonszenvteremtés 204
3.5.4. Információgyűjtés 206
3.5.5. Célkitűzés 209
3.5.6. Eszköz 211
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 211
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 213
6. Az irányzat eszközei 213
6.1. Meta-modell 213
6.2. Milton-modell 216
6.3. Rögzítéses gyakorlatok 216
6.4. „Külső ingerre új reakció" 216
6.5. Életfonalas gyakorlatok 217
6.6. Célkitűzéses gyakorlatok 217
6.7. Szubmodalitásos gyakorlatok 217
6.8. Részekkel foglalkozó gyakorlatok 218
6.9. Hiedelmekkel foglalkozó gyakorlatok 218
6.10. Modellezés 218
7. Összefoglalás 218
8. Kérdések 219
Szószedet 219
Felhasznált irodalom 221
VII. AZ ONTOLÓGIAI COACHING-
DR. KOLLÁR JÓZSEF PHD-DR. KOLLÁRNÉ DÉRI KRISZTINA
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 223
1.1. Az ontológiai coaching dióhéjban 223
1.2. Az ontológiai coaching szellemi háttere és tudományos megalapozottsága 225
1.2.1. Az ontológiai coaching mesterségesintelligencia-kutatási alapjai 225
1.2.2. Az ontológiai coaching idegtudományi megalapozottsága 226
1.2.3. Az ontológiai coaching filozófiai forrása 226
1.2.4. Az ontológiai coaching nyelvészeti háttere 227
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 228
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 229
3.1. Az ontológiai coaching alapmegfontolásai 229
3.1.1. Megtestesült elme (embodied mind) 230
3.1.2. Környezetben való megtestesülés, beágyazódás (embedded mind) 230
3.2. Az ontológiai coaching működési környezete: ontológiai design és a kreatív osztály 231
3.3. Az ontológiai coaching néhány jellegzetes tématerülete 234
3.3.1. Nyelvi design: cselekvésre indító beszélgetés és az abdukció alapjai 234
3.3.2. A bizalom mint design 236
3.3.3. A bullshit mint anti-design 237
3.3.4. Az érzelmek tervezése 239
3.3.5. A design designja, avagy a designról való gondolkodás és beszéd: metadesign 240
3.3.6. A cselekvésre irányuló ontológiai coaching végterméke: a cool 242
3.3.7. Design alapú tanácsadás: a design alapú problémamegoldó modell az ontológiai
coachingban 242
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 244
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 245
6. Az irányzat eszközei 246
6.1. „Koala-stratégia" 246
6.2. „Panda-stratégia" 247
6.3. „Tű a szénakazalban-stratégia" 247
6.4. „Egy nappal halálom után" 247
6.5. „Mit nem helyett, mit igen" 248
6.6. „Múzeum-stratégia" 248
6.7. „Tarantino-módszer" 248
7. Összefoglalás 250
8. Kérdések 249
Szószedet 250
Felhasznált irodalom 254
VIII. RENDSZERSZEMLÉLETŰ COACHING - DR. BODÓ PÉTER 257
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 257
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 257
2.1. A tudományos irányzatok hatása a rendszerszemléletre 260
2.1.1. A kibernetika szerepe 261
2.1.2. A konstruktivizmus szerepe 261
2.1.3. A cirkularitás 262
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 264
3.1. A legjellemzőbb gondolkodási és magatartásformák a rendszerszemléletű coachingban 264
3.1.1. Az összefüggések figyelembevétele 264
3.1.2. A megoldási kísérletek pozitív értékelése 265
3.1.3. A víziók és célok tudatosítása 266
3.1.4. Megbecsülés és segítő visszajelzés 267
3.1.5. Önérzékelés és önreflexió 267
3.2. A rendszerszemléletű coaching működése 268
3.2.1. Figyelmesen hallgatni és visszajelezni 269
3.2.2. Jól kérdezni 272
3.2.2.1. A cirkuláris kérdés 273
3.2.2.2. A hipotetikus kérdés 273
3.2.2.3. A perspektivikus kérdés (idő, tér, személy) 274
3.2.2.4. A „skálakérdés" 275
3.2.3. A coaching folyamatát irányítani 276
3.2.3.1. A kapcsolatteremtés és az elvárások tisztázása 276
3.2.3.2. Elemzés és célmeghatározás 277
3.2.3.3. Alternatívák és megoldások kidolgozása 280
3.2.3.4. A változások tartósságának biztosítása 283
3.2.4. Megoldások kidolgozásában támogatást adni 284
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 285
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 286
6. Az irányzat eszközei 287
6.1. Szerepváltás 287
6.2. Timeline 288
6.3. A szalutogenezis 289
7. Összefoglalás 291
8. Kérdések 292
Szószedet 293
Felhasznált irodalom 296
Függelék 298
IX. SZUPERVÍZIÓ MEGKÖZELÍTÉSŰ, REFLEKTÍV COACHING -
WIESNER ERZSÉBET 301
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 301
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 305
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 309
3.1. Mi a szupervízió? Fogalmi tisztázás 309
3.2. A szupervíziós folyamat fogalmai, menete, módszerei 310
3.2.1. A szupervíziós folyamat kezdeti szakasza 310
3.2.2. Munkafázis 311
3.2.3. A folyamat zárása 312
3.3. Melyek a szupervízió alapú coaching jellemzői? 312
3.4. A szupervízió megközelítésű coaching munkaformái 313
3.5. A szupervízió megközelítésű, reflektív coaching folyamata 314
3.5.1. Előkészítő fázis 314
3.5.2. Munkaszakasz 314
3.5.2.1. Kezdeti szakasz 314
3.5.2.2. Feldolgozási (vagy munkaszakasz 315
3.5.2.3. Záró szakasz 317
3.5.3. Feedback 318
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 318
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 318
6. Az irányzat eszközei 319
6.1. Belső team megjelenítése 319
6.2. Szoborállítás 319
6.3. Külső kör - belső kör
6.4. Kulcsok 320
7. Összefoglalás 320
8. Kérdések 321
Szószedet 321
Felhasznált irodalom 322
X. A TRANZAKCIÓANALITIKUS COACHING - SARI J. VAN POELJE 325
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 325
1.1. ATA fogalma 325
1.2. ATA alapelvei 325
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 326
2.1. A tranzakcióanalízis története 326
2.2. A tranzakcióanalízis továbbfejlődése és jelene 328
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 329
3.1. A TA alapfogalmai 329
3.1.1. Énállapotok 329
3.1.2. Tranzakciók 330
3.1.3. Szülő 331
3.1.4. Gyerek 331
3.1.5. Felnőtt 331
3.2. Tranzakciók elemzése 332
3.2.1. Egyszerű tranzakciók 332
3.2.2. Keresztezett tranzakciók 334
3.2.3. Sorskönyv 334
3.2.4. Félreismerések, rakettek és játszmák 335
3.3. A tranzakcióanalitikus szervezeti coaching alapfogalmai 335
3.4. A tranzakcióanalitikus (TA) coaching 336
3.4.1. A TA-s coaching definíciója 335
3.4.2. A TA-s coaching célja 335
3.4.3. A coaching folyamat - a TA alkalmazása 337
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 345
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 345
6. Az irányzat eszközei 346
6.1. Irányelvek 346
6.2. Ötszékes technika 347
6.3. Sztrókogram 347
6.4. Drámaháromszög 349
7. Összefoglalás 350
8. Kérdések 352
Szószedet 352
Felhasznált irodalom 357
XI. A WINGWAVE COACHING - LIPTAI BEÁTA 361
1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere 361
1.1. Bilaterális agyfélteke-stimuláció 361
1.2. Az izomteszt 362
1.3. Neurolingvisztikus programozás 362
2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története 363
3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése 364
3.1. A wingwave coaching hatásmechanizmusa 365
3.2. A bilaterális stimuláció és alkalmazása a wingwave coachingban 366
3.3. Az izomteszt jelentősége a wingwave intervenciók során 368
3.3.1. Témamegtalálás 369
3.3.2. Folyamattervezés 370
3.3.3. Feedback 370
3.4. Az NLP a wingwave coaching alkalmazásában 371
3.4.1. Reprezentációs rendszerek 371
3.4.2. Szubmodalitás 371
3.4.3. Erőforrások 371
3.4.4. Hiedelem 372
3.4.5. Horgonyzás 372
3.4.6. Átkeretezés 372
3.4.7. Timeline, azaz idővonal 373
3.5. A wingwave módszer és az alapbeavatkozás 373
3.6. Wingwave kutatások 375
4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai 375
5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei 376
6. Az irányzat eszközei 377
7. Összefoglalás 378
8. Kérdések 378
Szószedet 378
Felhasznált irodalom 381
VÁLASZOK A KÉRDÉSEKRE 383
Akcióközpontú coaching irányzat 383
Érték alapú (Appreciative Inquiry) coaching 383
Gestalt coaching 386
Megoldásközpontú brief coaching: a gyors kimozdítás művészete 386
NLP megközelítésű coaching 389
Az ontológiai coaching 390
Rendszerszemléletű coaching 393
Szupervízió megközelítésű, reflektív coaching 394
A tranzakcióanalitikus coaching 394
A wingwave coaching 395
BEMUTATKOZÁSOK 397
Kelló Éva 397
Dr. Bodó Péter 398
Dr. Erős Ilona 398
Kiss György Ádám 399
Dr. Kollár József PhD és Dr. Kollárné Déri Krisztina 400
Liptai Beáta 400
Dr. Stenger Györgyi 401
Tegyi Enikő 401
Sari J. van Poelje 402
Vásárhelyi Judit 402
Wiesner Erzsébet 403
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv