| Rövidítések jegyzéke | 3 |
| Előszó | 5 |
| Komensky, a haladó polgárság nagy pedagógusa | 9 |
| A cseh testvérek demokratikus hagyománya | 12 |
| A korabeli iskolai állapotok bírálata | 15 |
| A pansophia eszméje | 20 |
| A Didactica Magna: Komensky reformtörekvéseinek tükre | 28 |
| Komensky munkásságának rúgója: mély hazaszeretete, humanizmusa | 32 |
| Komensky pedagógiai optimizmusa | 43 |
| A pszichológiai kérdésfeltevés | 59 |
| A módszer szerepe Komensky pedagógia felfogásban | 59 |
| Komensky didaktikai alapelvei | 70 |
| A tananyag felépítésének elvei | 90 |
| A osztályrendszerű tanítás bevezetése | 96 |
| Komensky neveléselméleti nézetei | 102 |
| A Komensky-i örökség értéke | 112 |
| Irodalom | 115 |
| Comenius Ámos János: Nagy Didaktika | 133 |
| Üdv az olvasóknak | 137 |
| Legyen Istennek | 143 |
| Az oktatás mesterségének haszna | 155 |
| Az ember a legvégső, legfüggetlenebb és legkiválóbb teremtvény | 159 |
| Az ember célja ezen a világo kívül esik | 161 |
| Mostani életünk nem egyéb, mint előkészület az Örökkévalóságra | 165 |
| Az örök életre való előkészületnek három foka van: Önmagunknak (és önmagunkkal együtt mindennek) megismerése, kormányzása és istenre irányítása | 168 |
| Ezen három dolognak (a képzettségnek, az erényeknek és a vallásnak) csírái emberi természetünknél fogva bennünk rejtőznek | 171 |
| Az embernek ahhoz, hogy emberré váljék, képzésre van szüksége | 181 |
| Az ijfúságot közösségben kell nevelnünk és ehhez iskolára van szükség | 190 |
| Az egész ifjúságot nemre való tekintet nélkül iskolába kell járatni | 194 |
| Az iskolai oktatásnak általánosnak kell lennie | 198 |
| Mindeddig hiányoztak a rendeltetésüknek tökéletesen megfelelő iskolák | 203 |
| Az iskolákat meg lehet javítani | 207 |
| Az iskolák megjavításának alapja legyen a minden téren megnyilvánuló rend | 216 |
| Az iskola helyes rendjét a természettől kell kölcsönözni s ez olyan legyen, hogy semmi akadály sem tartóztathassa fel | 220 |
| Az élet meghosszabbításának alaptörvényei | 225 |
| A tanítás és a tanulás követelménye, azaz hogyan kell olyan biztonsággal tanítanunk és tanulnunk, hogy eleve kizárjunk minden sikertelenséget | 230 |
| A tanítás és a tanulás könnyűségének alapelvei | 243 |
| A tanítás és tanulás szilárdságának alapelvei | 254 |
| A tanításban megnyilvánuló rövidség és gyorsaság alaptételei | 268 |
| A tudományok részletes módszertana | 286 |
| A gyakorlati ismeretek módszere | 294 |
| A nyelvek módszertana | 301 |
| Az erkölcsök módszertana | 308 |
| A jámborság átplántálásának módszertana | 313 |
| Ha az iskolát az igazi kereszténység valódi törvényei szerint akarjuk átalakítani, úgy a pogányok könyveit vagy el kell onnan távolítani, vagy pedig az eddiginél óvatosabban kell használnunk | 324 |
| Az iskolai fegyelem | 339 |
| Az iskola négyes elrendezése életkor és tanulmányi előmenetel szerint | 344 |
| Az anyaiskola eszméje | 348 |
| A népiskola eszméje | 354 |
| A latin-iskola alapvetése | 361 |
| Az akadémia | 367 |
| Az iskola egyetemes, teljesen és gondosan elkészített rendje | 372 |
| Az egyetemes módszer gyakorlati alkalmazásának szükséges feltételei | 379 |
| Epilógus | 386 |
| Jegyzetek | 388 |
| Betűrendes névmutató | 420 |