1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Confessio 1988/3.

A magyarországi Református Egyház Figyelője - XII. évfolyam 3. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
Mi az ökumené?
Az ilyen gyakran és több összefüggésben is előforduló kifejezések esetében ajánlatos először a szó eredetének a tisztázása. Az ökumené, görögösen oikoumené kifejezés a... Tovább

Előszó

Részlet:
Mi az ökumené?
Az ilyen gyakran és több összefüggésben is előforduló kifejezések esetében ajánlatos először a szó eredetének a tisztázása. Az ökumené, görögösen oikoumené kifejezés a görög oikosz = ház szóból ered; jelentése olyan helyre vonatkozik, ahol emberek laknak, s a szó használata azt is kifejezésre juttatja, hogy az ott lakó emberek összetartoznak. Az ebből képzett oikoumené szó a tágabb otthont, az emberlakta földet jelentette; az első századok szóhasználatában a civilizált világra, politikai értelemben a Római Birodalomra vonatkozott. Ilyen összefüggésben olvassuk a Lk 2,1-ben: „Augusztus császártól parancsolat adaték ki, hogy mind az egész föld összeírattasék." Az itt szereplő oikoumené szó az eredeti szövegben kétségkívül a birodalom lakóira vonatkozik. Az evangélista gondolkodásának hátterében azonban kétségkívül az ApCsel 17,26 áll, hogy ti. Isten „az egész emberi nemzetséget egy vérből teremtette " Az egyetemes érvény és az összetartozóság kifejezése egyszerre képezi az ökumené szó jelentését. Az összetartozóság és egyetemes (kötelező) érvény jegyében zajlottak le az ökumenikus zsinatok is. Amikor 325-ben Nagy Konstantinusz az első ökumenikus zsinatot Niceába összehívta, akkor birodalma igaz hitét, s a dogmatikai egyetértést kívánta biztosítani; az ott hozott döntések pedig mindenki számára szerte a birodalom területén érvényesek voltak. A keresztyén tantételek tisztázása érdekében a niceai ökumenikus zsinatot még további hat követte: Konstantinápoly (381), Efezus (431), Kalcedon (451), Konstantinápoly (553, 680—1), Nicea (787). A keleti és nyugati keresztyénség szétválásával, az 1054-ben bekövetkezett nagy szakadás után szervezetileg lehetetlenné vált ökumenikus zsinatot tartani.
A magyar nyelvben igen gyorsan honosodott meg századunk folyamán az ökumené, ill. ökumenikus szó. Kifejezi a különböző keresztyén egyházaknak azt a tudatát, hogy a Jézus Krisztusba vetett hit erősebben köti össze őket, mint ahogy a különböző tanbeli, történeti, szociális stb. tényezők elválasztják őket egymástól. Kifejezi továbbá az egységre való törekvést, tanbeli kérdésekben, gyakorlati együttműködésben és a világért való szolgálatban.
Az egyházak között mindig is voltak kapcsolatok, amelyek során vagy a különbözőségek, vagy az azonos hit került előtérbe; az egység tudatos, szervezeti keretekben történő keresése mégis csak a XIX. századtól kaphatott nagy lendületet. Hogy szervezetileg is megkezdődhetett a keresztyén eszmélődés, annak két fő indítéka volt: Először a külmiszszióban tevékenykedő egyházak és felekezetek — amelyek között nem ritkán rivalizálás is előfordult — végre belátták, hogy munkájuk hitele forog kockán. A különböző missziók és kiküldő szervek felfokozott koordináló és kooperáló tevékenysége végül 1910-ben csúcsosodott ki, az Edinburgh-i Világmissziói Konferencián, ami a XX. század prominens ökumenikus eseményévé lett. A másik indíték a megosztott, ellentétektől tüzelt európai egyházak növekvő meggyőződése volt, hogy a keresztyén egyházaknak — mivel hitük a közös alapokra irányítja figyelmüket — a megbékélést kell munkálniuk.
E munkában oroszlánrészt vállalt a World Alliance of Churches for Promoting Friendship. Századunk első harmadában e két fontos tényező hívta életre azt a két szervezetet, amely a későbbi Egyházak Világtanácsa előfutárja lett: A Hit és Egyházalkotmány (Faith and Order), ill. Élet és Munka (Life and Work) bizottságot. Mint ismeretes, maga az Egyházak Világtanácsa (EVT) éppen 40 évvel ezelőtt, 1948 augusztusában alakult meg, az I. nagygyűlés alkalmával Amszterdamban. Vissza

Tartalom

Tóth Károly: Mi az ökumené? 3
Bajusz Ferenc: A keresztyén egyházak és felekezetek Magyarországon 8
Kovách Attila: A Miatyánk és az Apostoli Hitvallás mint közös bizonyság-
tétel 19
Ritoók Zsigmond: Ökumenikus egység — református sajátlagosság 24
Heltai János: Protestáns felekezetek közötti békességszerzés (irénizmus) a
XVII. század első felében Magyarországon 30
Barcza József: Comenius ökumenicitása 39
Ladányi Sándor: Református—evangélikus uniós törekvések a XVIII—
XIX. században (Közös protestáns—ortodox egyetem terve a XVIII.
század végén) 41
Ujlaky Tibor: A kéri és a nagygeresdi református—evangélikus szerződés 50
Horváth Erzsébet: Protestáns egyházak római katolikus alapítványtevője 59
Kontra György: Az ökumené és a Diákszövetség 62
Tőkéczki László: Református—evangélikus kapcsolatok a XIX. és XX.
században 64
Bucsay Mihály: Római katolikus reuniós törekvések az 1817 utáni évek-
ben 67
Farkas József: Századunk és az ökumenikus mozgalmak 73
Csohány János: Katolikus—protestáns reuniós eszmélkedés 1937—1938-
ban 77
Békefi Lajos: Kibontakozó magyar református—katolikus ökumenikus
kapcsolatok (A Magyarországi Református Egyház és a Magyaror-
szági Római Katolikus Egyház kapcsolatának alakulása az utóbbi
időben) 79
Bálint B. András: Beszélgetés Cserháti József püspökkel, a Magyar Katoli-
kus Püspöki Kar titkárával 85
Fekete Sándor: Egy tető alatt két templom (Református—katolikus temp-
lomszentelés Pálfiszegen) 87
Boross Géza: Az egyetemes imahét története és fejlődése napjainkig 89
Szűcs Ferenc: A felekezetközi dialógusok tanulságai 93
Kósa László: Bálint Sándor egyetemessége 98
Gyökössy Endre: A pasztorálpszichológus ökumenikus gyülekezete 101
Karasszon István: Teológiai párbeszéd ortodoxok és reformátusok között
(A „Debreceni Dialógusokéról) 104
Szigeti Jenő: A Magyarországi Református Egyház és a Szabadegyházak
testvéri kapcsolatai 107
A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa (A Szerk.) 112
Magyar Bibliatanács — Ökumenikus bibliafordítások (A Szerk.) 114
Tóth Lajos: A Magyarországi Református Egyház és a nemzetközi egyházi
szervezetek kapcsolata 115
Ökumenikus nyilatkozatok, felhívások 119
Híreink 126
Angol nyelvű tartalomjegyzék 128
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Confessio 1988/3. Confessio 1988/3.

A gerinc enyhén elszíneződött.

Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba
konyv