kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Balassi Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 412 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 29 cm x 20 cm |
| ISBN: | 963-506-555-8 |
| Előszó | 9 |
| Forrásjegyzék | 11 |
| Források csoportosítása tájak szerint | 17 |
| A liturgikus megjelölések rövidítései | 18 |
| Irodalom | 19 |
| Bevezetés | 31 |
| A munka célja | 31 |
| Metodikai és terminológiai kérdések | 35 |
| Általános műfaji kérdések - magyar példák? | 35 |
| Terminológiai konvenciók | 36 |
| Az antifonák magyarországi forrásai | 40 |
| Teljes kottás kódexek | 41 |
| Kiegészítő források | 45 |
| Az antifona-repertoár vizsgálata | 47 |
| Célkitűzés és módszer | 47 |
| Az "egyetemes repertoár" | 49 |
| Az "összmagyar repertoár" | 51 |
| Érintkezések a magyarországi rítusok között | 59 |
| Esztergom-Erdély | 59 |
| Kalocsa-Erdély | 60 |
| Esztergom-Kalocsa | 62 |
| Az egyes rítusok saját antifona-repertoárja | 63 |
| Esztergom | 63 |
| Kalocsa-Zágráb | 66 |
| Várad-Erdély | 68 |
| A Codex Albensis | 71 |
| Ferencesek | 72 |
| Tanulságok | 74 |
| A liturgikus elosztás változatai | 77 |
| A kérdés jelentősége | 77 |
| A változatok rangsora | 79 |
| Egy demonstratív példa | 84 |
| A liturgikus elrendezés kutatása | 90 |
| Egység és különbözőség | 92 |
| A magyarországi antifona-diszpozíciók ádventben | 94 |
| Az ádventi vesperások zsoltárantifonái | 94 |
| Az ádventi invitatorium-antifonák rendje | 95 |
| A matutinum antifonái | 95 |
| A completorium és a napközi kis hórák antifonái | 97 |
| Az utolsó ádventi hét laudeseinek zsoltárantifonái | 98 |
| Canticum-antifonák | 99 |
| Karácsonytól nagyböjtig | 100 |
| Karácsony első vesperása és completoriuma | 100 |
| A kis hórák antifonái karácsony napján (1) és nyolcadában (2) | 101 |
| Szenti István, János, Aprószentek | 102 |
| Vízkereszt nyolcadnapjának canticum-antifonái | 103 |
| Hetvened-, hatvanad-, ötvenedvasárnap első vesperásának canticum-antifonái | 103 |
| Hetvened-, hatvanad-, ötvenedvasárnap matutinum-antifonái | 104 |
| Nagyböjti antifonák | 105 |
| A böjt első négy napjának canticum-antifonái | 105 |
| A completoriumok canticum-antifonái | 105 |
| Nagyböjti invitatoriumok | 106 |
| Matutinum-antifonák a hat nagyböjti vasárnapon | 107 |
| A nagyböjti kis hórák antifonái | 108 |
| A köznapok Benedictus- és Magnificat-antifonái | 109 |
| A matutinum és vesperás antifonái a nagyhét első három napján | 110 |
| A húsvéti idő | 111 |
| A húsvéti időszak állandó tételei | 111 |
| Ascensio laudesének zsoltárantifonái | 112 |
| Pünkösd nyolcadának antifonarendje | 113 |
| A Psalterium és a Szentháromság-vasárnap utáni évközi idő | 114 |
| A Psalterium néhány fontosabb eltérése | 114 |
| A Szentháromság utáni évközi idő | 115 |
| Antifonák a scriptura occurrensből | 116 |
| A napi evangéliumból vett antifonák | 116 |
| Dedicatio és a halotti zsolozsma | 116 |
| A sanctorale | 117 |
| A sanctorale egyedi antifonái | 118 |
| Rövid zsolozsmák a sanctoraléban | 118 |
| Egyes antifonákból összeállított teljes zsolozsmák a sanctoraléban | 119 |
| Prózai szövegű históriák | 123 |
| Verses históriák | 127 |
| Rítusok és források | 129 |
| Az antifonák zenei jellemzése | 135 |
| Zárt, de szabad forma | 136 |
| Antifona és zsoltár | 138 |
| Az önálló antifona | 140 |
| Az antifonák dallamképzése | 141 |
| Tonalitás | 146 |
| Az antifonák szövegkezelése | 149 |
| Stílusfejlődés | 158 |
| Az antifonák tipológiája | 161 |
| A típus formaalkotó szerepe | 161 |
| Az egyes tónusok típusállománya | 165 |
| Az 1. tónus típusai | 165 |
| A 2. tónus típusai | 168 |
| A 3. tónus típusai | 169 |
| A 4. tónus típusai | 170 |
| Az 5. tónus típusai | 172 |
| A 6. tónus típusai | 173 |
| A 7. tónus típusai | 175 |
| A 8. atónus típusai | 177 |
| Kettős antifonák | 183 |
| Egyházmegyés/ferences megoszlás | 186 |
| Megoszlás az egyházmegyés forrásokon belül | 194 |
| Az esztergomi hagyományból hiányzó kettős antifonák | 200 |
| Egyedi különdallamok | 202 |
| Kettős dallamok a ferences hagyományon belül | 206 |
| Három speciális eset | 207 |
| Históriák, históriarészletek több dallamon | 208 |
| Külföldi vonatkozásban kettős antifonák | 213 |
| Tanulságok | 213 |
| Tnalitásváltó antifonák | 215 |
| Általános megjegyzések | 215 |
| Az egyes antifonák | 219 |
| A variánstípus - a terc minőségének megfelelően 1. vagy 7. tónus | 219 |
| A variánstípus - a terc minőségének megfelelően 2. vagy 8. tónus | 221 |
| A variánstípus - a szeptim minőségének megfelelően, illetve a szeptim kihagyásával 5. vagy 7. tónus | 221 |
| Variánstípus - az alsó szeptim minősége és a terc/kvart kiemelése szerint 6. és 8. tónus | 224 |
| Variánstípus - a kvint/szext dominánshangnak megelelően és a szekund minősége szerint 1. vagy 3/4. tónus | 226 |
| 3a.1. variánstípus - d/e fináliskülönbséggel 1. és 4. tónus | 227 |
| 3a.2. és olykor 3a.5. variánstípus - f/g/e fináliskülönbséggel 5., 8. és 3. tónus | 230 |
| 3a.3. variánstípus - f/e fináliskülönbséggel 6. és 4. tónus | 234 |
| 3a.4. variánstípus - f/d fináliskülönbséggel 6. és 1. tónus | 235 |
| 3a.5. variánstípus - g/e fináliskülönbséggel 8. és 3. tónus | 236 |
| 3a.6. variánstípus - g/d fináliskülönbséggel 8. és 1. tónus | 236 |
| 3b.1. variánstípus - tonus irrgularis a 7. tónus tercén (transzponálva) | 239 |
| 3b.2. variánstípus - g/a fináliskülönbséggel 8. és 2. (vagy 1.) tónus | 241 |
| 3b.3. variánstípus - f/a variánskülönbséggel 5. és 2. tónus | 247 |
| 3b.4. variánstípus - f/a variánskülönbséggel 5. és 4. tónus (vagy tonus irregularis) | 248 |
| 3b.5. variánstípus - g/h variánskülönbséggel 7. és 4. tónus | 249 |
| 3b.6. variánstípus e/h variánskülönbséggel 3. tónus és tonus irregularis | 250 |
| 3b.7. variánstípus - e/a kadenciakülönbséggel 3. és 2. tónus | 251 |
| 3b.8. variánstípus - d/a kadenciakülönbséggel 1. tónus és tonus irregularis | 252 |
| Néhány speciális eset | 255 |
| Tanulságok | 258 |
| Hangvariánsok | 261 |
| Kadenciaváltozatok | 262 |
| Szövegvariánsok | 266 |
| Dialektuskülönbségek | 271 |
| Vegyes, kisebb variánsok | 284 |
| A hazai források variánsviszonyai | 295 |
| A hazai források csoportosulása dallamvariánsaik alapján | 295 |
| Egy példa széles körű összehasonlítása | 316 |
| Előzetes megjegyzések | 316 |
| A táblázatok | 318 |
| A variánshelyek elemzése | 326 |
| A forráscsoportok elemzése | 328 |
| Általános tanulságok | 333 |
| Forrásaink az antifonaelemzések fényében | 335 |
| A főforrások | 335 |
| Az esztergomi forráscsoport és környéke | 335 |
| Az Isztambuli Antifonále provenienciájának kérdése | 337 |
| A kalocsa-zágrábi forráscsoport | 339 |
| Az erdély-váradi csoport | 342 |
| A Codex Albensis provenienciájának problémája | 344 |
| Periferikus források | 345 |
| Szeben-Brassó forrásai | 346 |
| Szepes | 353 |
| Kottás töredékeink az eddigi vizsgálatok fényében | 356 |
| Esztergom | 356 |
| Pálosok | 359 |
| Esztergomi rítus: felvidéki források | 359 |
| Tágabb értelemben véve esztergomi típus, közelebbről meg nem határozható környezetből | 360 |
| Erdély, délkelet | 362 |
| Kalocsa | 367 |
| Ismeretlen provenienciájú magyar források | 367 |
| Szerzetesi források | 370 |
| Retrospektív források | 373 |
| Középkori latin antifonáink utóélete | 374 |
| A protestánsok magyar nyelvű antifonái | 376 |
| Az antifonák magyarországi története | 385 |
| Történelmi kérdések az antifona-repertoár fényéban | 385 |
| A magyar liturgia eredetének kérdése a korábbi kutatásban | 385 |
| A magyarországi liturgia kezdetei | 386 |
| A magyarországi rítusok megoszlása | 389 |
| A magyarországi liturgia a késő középkorban | 391 |
| Magyar alkotások az antifonáriumban | 394 |
| Valószínű magyar alkotások a temporaléban | 394 |
| A magyar szentek zsolozsmái | 398 |
| A variánsok esztétikája | 405 |
| A litrugikus variánsok | 405 |
| A zenei variánsok | 410 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.