1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermek- és ifjúsági irodalom

Tanárképző és Tanítóképző Főiskolák/Kézirat/Egységes jegyzet/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 146 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J11-855.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"Elsőnek a „létkérdéssel" kell szembenéznünk. Létét tekintve ténykérdéssé egyszerűsödik: van gyermek- és ifjúsági irodalom. Ez a „lételméleti" kérdés mégsem olyan egyszerű.... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"Elsőnek a „létkérdéssel" kell szembenéznünk. Létét tekintve ténykérdéssé egyszerűsödik: van gyermek- és ifjúsági irodalom. Ez a „lételméleti" kérdés mégsem olyan egyszerű. Vajon „minden, ami van, ésszerű?" Létének, mivoltának félreértése lehet terméketlen is, termékenyítő is. Történetét végigkísérte a létjogosultságát is megkérdőjelező kritika. Kritika volt az is, hogy a „felnőttirodalom" mostohájaként kezelték, s teljes értékű művei is nélkülözték a teljes értékű kritikai fogadtatást. Az írószövetség 1976. évi közgyűlésének ifjúsági irodalmi hozzászólása is az elmélet, a kritika és az irodalomtörténet fölzárkózását sürgeti az irodalmi létezés lebecsülhetetlen (esetenként fölbecsülhetetlen) tényeihez.
Nem volna szép, ha jegyzetünkben az elmélet önvédelme, apologetikus idézethalmaza kiszorítaná a gyermek- és ifjúsági irodalom történeti, műfaji, elemző bemutatását. Elkerülhetetlen néhány poláris vélemény ütköztetése. Gorkijnál magasabb piedesztálra senki sem emelte az ifjúsági irodalmat és művelőjét: „Jó gyermekirodalom csakis ihletből és alkotókedvből születhetik. Nem mesterember kell hozzá, hanem művész. Költészet és nem szurrogátum. Ne a felnőttek irodalmának függeléke legyen, hanem szuverén jogokkal és törvényekkel rendelkező nagyhatalom. . ." Itt Gorkij lelkesülten állást foglal a gyermekirodalom mellett, azonban feltételül kívánja a művészi minőségét. Móricz hasonlóan nyilatkozik. Az elismerést magas igényhez köti: „Gyermekek számára valóban csak a legnemesebb és a legbölcsebb íróknak volna szabad írni." A selejtet pedig joggal marasztalja el: „Mennyivel szebbek és okosabbak ezek a népmesék a modernebb írók által összehandabandázott ifjúsági irodalomnál." Kardos László úttörő, szép tanulmánya (A gyermek és a könyv) is kettősen elhatárol. Egyrészt elismeri az irodalmon belüli viszonylagos „külön státust", másrészt éberségre szólít a dilettantizmus ellen. Az írói alkat jellemzésével magát a művet is minősíti: „Az ifjúsági író, az igazi, arra születik, arra van, hogy az ifjúságnak írjon. Ez alkat és egy állandó lelkiállapot kérdése. Az ifjúsági író nem lehajlik" olvasóihoz, hanem egy szinten él velük; akkor van természetes és termékeny formájában, ha az „ifjúsági" vonalon lebeg. Ez egyáltalán nem jelent érzelmi fejletlenséget! Sokkal inkább a kedély lobogó frisseségét, üde fogékonyságát, az érzelmek el nem nyűtt, ősi teljességét. „Megérdemelné a végigidézést Kardos minden szava: ,Az ifjúsági író sajátos együttjátszó lélek, boldog dajkaszellem. . . egy csillogó diákarc, egy lázasan várakozó gyermeki szempár serkenti előre a lapokon. . . nem „megalkuszik" közönségével, számára nem „lemondás" vagy félreállás az írásnak ez a területe, hanem gyakran egyetlen lehetősége a mámoros, igazi alkotásnak." Kardos azt is látja: „Nincs az irodalmi kontárságnak, a költői műkedvelésnek még egy olyan kiszolgáltatott, védtelen vadászterülete, mint az ifjúsági literatúra. . . Azt hiszik, hogy mivel itt a normálisnál testileg is, szellemileg is kisebb olvasókról van szó, az író is bízvást lehet kisebb tehetség." Tehát Gorkij, Móricz és Kardos (a sort sokáig folytathatnánk) elismeri a színvonalas ifjúsági irodalom létjogát, szükségességét." Vissza

Tartalom

A gyermek- és ifjúsági irodalom elvi kérdései3
A fogalom értelmezése3
Gyermek és irodalom kapcsolatának alakulása9
A népköltészet mint a gyermek- és ifjúsági irodalom része13
A népi gyermekvers13
Mondókák13
A népdal17
A népmese19
Néhány elméleti kérdés20
Népmesei műfajok23
A népmonda23
A népballada25
A klasszikus külföldi meseirodalom28
A fabula28
Német meseírók31
Andersen33
Klasszikus orosz meseírók36
A Lamb-testvérek Shakespeare-meséi39
Keleti mesegyűjtemények40
A meseregény útja40
A polgári ifjúsági regény klasszikus művelői48
A szovjet gyermek- és ifjúsági irodalom62
Gorkíj elméleti és szervező tevékenysége62
Gorkíj, az ifjúsági író63
Az ifjúsági regény képviselői65
A gyermekvers művelői68
Meseírók71
Ismeretterjesztő ifjúsági irodalom74
A magyar ifjúsági irodalom klasszikus epikai művei75
A kezdetektől a 19.század közepéig75
Jókai Mór77
Mikszáth Kálmán82
Gárdonyi Géza82
Benedek Elek85
Molnár Ferenc88
Karinthy Frigyes89
Móra Ferenc90
Krúdy Gyula93
Móricz Zsigmond95
Balázs Béla98
A magyar gyermekvers 1945-ig100
Gyermek- és ifjúsági irodalmunk a felszabadulás után110
A meseirodalom111
Az ifjúsági képviselői120
A gyermekköltészet131
Ismeretterjesztő gyermek- és ifjúsági irodalmunk141

Cs. Nagy István

Cs. Nagy István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cs. Nagy István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv