1.035.516

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: CompLex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-224-982-7
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Segíti vagy gátolja a versenyképességet a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR), hogyan hat a fenntarthatóságra? - teszi fel könyvünk a legfontosabb kérdéseket.
Részletesen foglalkozik a kérdéskör elméletének és gyakorlatának fejlődésével, az amerikai gyökerektől az európai uniós, ezen belül a magyar gyakorlatig. A szerzők aktív részesei voltak egy e témában folyó hároméves európai uniós kutatásnak, amelyben hat ország szakértői vettek részt. A könyv, többek között kérdőíves felmérés keretében, több száz kis- és középvállalat (KKV) tapasztalatait dolgozza fel. Külön fejezet foglalkozik a regionális sajátosságokkal. A KKV-k mellett több hazai és nemzetközi nagyvállalat társadalmi felelősségvállalási gyakorlatát is bemutatja, elemzi az érintettek (stakeholderek) szerepét a társadalmi felelősségvállalásban, továbbá vizsgálja a CSR beépülését a közpolitikába. Végül, a felelős vállalati gyakorlat kialakítását segítendő, az európai uniós ajánlások és a saját tapasztalatok... Tovább

Fülszöveg

Segíti vagy gátolja a versenyképességet a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR), hogyan hat a fenntarthatóságra? - teszi fel könyvünk a legfontosabb kérdéseket.
Részletesen foglalkozik a kérdéskör elméletének és gyakorlatának fejlődésével, az amerikai gyökerektől az európai uniós, ezen belül a magyar gyakorlatig. A szerzők aktív részesei voltak egy e témában folyó hároméves európai uniós kutatásnak, amelyben hat ország szakértői vettek részt. A könyv, többek között kérdőíves felmérés keretében, több száz kis- és középvállalat (KKV) tapasztalatait dolgozza fel. Külön fejezet foglalkozik a regionális sajátosságokkal. A KKV-k mellett több hazai és nemzetközi nagyvállalat társadalmi felelősségvállalási gyakorlatát is bemutatja, elemzi az érintettek (stakeholderek) szerepét a társadalmi felelősségvállalásban, továbbá vizsgálja a CSR beépülését a közpolitikába. Végül, a felelős vállalati gyakorlat kialakítását segítendő, az európai uniós ajánlások és a saját tapasztalatok alapján részletes, naprakész útmutatót ad a vállalati társadalmi felelősségvállalási program kialakításához a hazai KKV-k számára.
Könyvünket a téma kutatóinak, a felsőfokú oktatásban részt vevő (elsősorban PhD-, MBA- és mesterképzésben tanuló) hallgatóknak, kutatóknak ajánljuk, de igen hasznos lehet mind a nagy-, mind a kis- és középvállalatok menedzsereinek is. Mivel a szerzők mindannyian részesei voltak a témában 2008-ban befejeződött EU-kutatásnak, a könyv tartalmazza a legújabb uniós ismereteket, így az államigazgatás szakemberei is haszonnal forgathatják Magyarország 2011-es soros európai uniós elnökségre való felkészülése során is. Vissza

Tartalom

Gondolatok „A vállalatok társadalmi felelősségvállalása" című könyv kapcsán 11
Előszó 13
1. Társadalmi felelősségvállalás, fenntarthatóság, versenyképesség 15
1.1. Közjó vagy közrossz? 17
1.2. A CSR tartalma 20
2. A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának történeti
és elméleti összefüggései 25
2.1. A vállalati társadalmi felelősségvállalás eredete és korai története 26
2.1.1. A társadalmi felelősségvállalás gyökerei 26
2.1.2. A CSR fogalmának kialakulása és fejlődése 29
2.1.3. 1960-as évek: a vállalatok felismerik társadalmi
felelősségüket 30
2.1.4. 1970-es évek: a vállalatok reagálnak a társadalmi igényekre 32
2.1.5. 1980-as évek: a vállalatok etikai és környezeti
megfontolásokat építenek döntéshozatalukba 37
2.1.6. 1990-es évek: a vállalatok kezdik felismerni a felelős üzleti
magatartásban rejlő versenyelőnyt 41
2.2. A társadalmi felelősségvállalás XXI. századi értelmezése 44
2.3. A CSR-koncepció térnyerése Európában 48
2.4. A CSR fogalmának különböző értelmezései, definíciói 53
2.5. A CSR és a fenntarthatóság kapcsolata 55
3. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása az Európai Unióban
és Magyarországon 61
3.1. A társadalmi felelősségvállalás uniós mérföldkövei 61
3.2. A felelős vállalati magatartás dimenziói és eszköztára az
Európai Unióban 63
3.2.1. Vállalaton belüli dimenzió 63
3.2.2. Vállalaton kívüli dimenzió 64
3.2.3. A vállalati felelősségvállalás gyakorlati dimenziója - uniós
eszköztár 65
3.3. A CSR feltételrendszere és elterjedése Magyarországon 68
3.3.1. A CSR hazai feltételrendszere - PESTEL-elemzés 68
3.3.1.1. Politikai sajátosságok 69
3.3.1.2. Gazdasági környezet 70
3.3.1.3. Társadalmi jellemzők 70
3.3.1.4. Technológiai környezet 71
3.3.1.5. Környezeti jellemzők 72
3.3.1.6. Jogi környezet 73
3.3.1.7. A PESTEL-elemzés összegzése 73
3.3.2. A hazai vállalatok viszonyulása a társadalmi
felelősségvállaláshoz 74
3.3.3. Hazai előrelépések a CSR terén 77
3.3.3.1. CSR-kormányhatározat 77
3.3.3.2. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
intézkedései 77
3.3.3.3. Első magyarországi CSR-Nap 78
4. A stakeholder-megközelítés - társadalmi felelősségvállalás
az érintettek elvárásainak hálójában 79
4.1. A vállalat érintettjei 80
4.1.1. A stakeholder-kifejezés értelmezései 80
4.1.2. A stakeholderek csoportosítása 82
4.1.3. A stakeholderek jellemző elvárásai 84
4.2. Stakeholder-menedzsment 88
4.2.1. A stakeholderek kezelése Freeman szerint 88
4.2.1.1. Racionális szint 88
4.2.1.2. A folyamatok szintje 88
4.2.1.3. A tranzakciók szintje: interakció az érintettekkel 91
4.2.2. A strakeholder-menedzsment egyéb megközelítései 92
4.2.3. Az érintettek kezelésének fokozatai és eszközei 93
4.2.4. A stakeholder-menedzsmentszemlélet és a CSR-koncepció
találkozása 94
4.3. A stakeholderek szerepe a CSR szakpolitika szempontjából 96
4.3.1. Stakeholderek makroszinten 96
4.3.2. Mai helyzetkép 98
4.3.2.1. A stakeholderek viszonyulása a CSR-hoz az EU-ban 98
4.3.2.2. A stakeholderek szerepe Magyarországon 99
5. Regionalitás és CSR az Európai Unióban 101
5.1. A régiók kialakulása és szerepe az Európai Unióban 101
5.2. Regionális versenyképesség az Európai Unióban 103
5.3. A területfejlesztés és a fenntarthatóság összefüggései
az Európai Unióban 105
5.3.1. Az európai fenntartható területfejlesztés irányelvei 105
5.3.2. Európai Területfejlesztési Perspektíva 107
5.4. A területfejlesztés és a társadalmi felelősségvállalás összefüggései
az EU-ban és hazánkban 109
5.5. A régiók szerepe egy fenntartható Európa építésében 112
6. A CSR integrálása közpolitikákba 117
6.1. A CSR mint a szakmapolitikai integráció területe 117
6.1.1. Miért van szükség a CSR integrálására? 117
6.1.2. Mi az állam szerepe a társadalmi felelősségvállalásban? 120
6.1.3. A CSR-integráció eszközei 121
6.2. Vállalatok társadalmi felelősségvállalásának integrációs lehetőségei
egyes hazai közpolitikákban 123
6.2.1. Fenntarthatósági politikák, környezetpolitikák 123
6.2.1.1. A közpolitikák általános ismertetése
- fenntarthatósági politikák 123
6.2.1.2. A közpolitikák általános ismertetése
- környezetpolitika 125
6.2.1.3. A külső és belső CSR lehetőségei, esetleges
akadályai 126
6.2.2. Klímapolitika 128
6.2.2.1. A közpolitika általános ismertetése 128
6.2.2.2. A külső és belső CSR lehetőségei, esetleges
akadályai 130
6.2.3. Fejlesztéspolitika, területfejlesztés 131
6.2.3.1. A közpolitikák áttekintő ismertetése: ÚMFT 132
6.2.3.2. A közpolitikák áttekintő ismertetése: UMFP 133
6.2.3.3. A közpolitikák áttekintő ismertetése: OTK 134
6.2.3.4. A külső és belső CSR lehetőségei, esetleges
akadályai 135
6.2.4. Ágazati politikák: energiapolitika 136
6.2.4.1. A közpolitika áttekintő ismertetése 136
6.2.4.2. A külső és belső CSR lehetőségei, akadályai 137
6.3. Egy CSR integrálását elősegítő cselekvési terv keretei 137
6.3.1. Regionalizmus és CSR: miért előnyös a CSR helyi
integrálása? 137
6.3.1.1. Külső CSR és konfliktuskezelés mint demokratikus
intézmény 138
6.3.1.2. CSR és társadalmi részvétel 138
6.3.1.3. A külső- CSR-rendszerek szerepe a szubszidiaritás
gyakorlati megvalósításában 139
6.3.1.4. CSR-rendszerek a tervezés és végrehajtás
hatékonyságának javítására 139
6.3.2. Példa a CSR alkalmazására - közpolitikai CSR-generátor 140
7. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása a gyakorlatban 141
7.1. Felmérés a környezetvédelemben élenjáró magyar kis- és középvállalatok (KKV-k) körében 141
7.1.1. A KKV-k társadalmi felelősségvállalásának jelentősége
és jellemzői 141
7.1.2. A vállalati felmérés módszere és eredményei 146
7.1.3. a felmérés legfontosabb tapasztalatai. 159
7.2. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása az Észak-magyarországi
régióban 161
7.2.1. Az empirikus kutatás keretei az Észak-magyarországi
régióban 161
7.2.2. Az empirikus kutatás részletes eredményei az
Észak-magyarországi régióban 163
7.2.2.1. A régió vizsgált vállalatainak általános jellemzői 163
7.2.2.2. A régió vizsgált vállalatainak elkötelezettsége 165
7.2.2.3. A régió vizsgált vállalatai által alkalmazott és ismert
CSR-eszköztár 168
7.2.2.4. CSR a régió vállalatainak stratégiai tervezésében 173
7.2.2.5. A régió vállalatainak véleménye a CSR siker- és korlátozó tényezőiről 176
7.2.3. Az Észak-magyarországi empirikus kutatás eredményeinek
összefoglalása 178
8. A Kárpátok eurorégió országainak CSR-gyakorlata 183
8.1. A Kárpátok eurorégió 184
8.2. A CSR gyakorlata az eurorégió országaiban 185
8.2.1. A társadalmi felelősségvállalás értelmezése 185
8.2.2. A vállalatok CSR-gyakorlata 187
8.2.3. Jelentéskészítés, minősítések és szabványok 189
8.2.4. A civil szervezetek szerepe 191
8.2.5. A média szerepe 192
8.2.6. Az oktatás és a CSR-kutatások szerepe 193
8.2.7. A kormányzati szerepvállalás J94
8.3. A Kárpátok eurorégió országainak közös jellemzői a CSR terén 195
8.4. A Kárpátok eurorégió országainak különbözőségei a CSR terén 197
9. Tanácsok kis- és középvállalatok részére: Hogyan igazodjunk el
a „CSR világában"? 199
9.1. CSR-útmutató kis- és középvállalatok részére 203
10. Nagyvállalati CSR-esettanulmányok 211
10.1. Audi Hungaria Motor Kft 212
10.2. CIB Bank 216
10.3. DENSO Gyártó Magyarország Kft 222
10.4. Holcim Hungária Zrt 228
10.5. Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) 235
10.6. ÖKO-Pannon Kht 240
10.7. Würth Szereléstechnika Kft 245
Utószó 249
Mellékletek 251
1. Melléklet: A CSR-ban élenjáró kis- és középvállalatok körében végzett
felmérés során használt kérdőív 252
2. Melléklet: Az Észak-magyarországi regionális, empirikus kutatás
kérdőíve 267
3. Melléklet: A mélyinterjú kérdései a 10. fejezethez 279
Irodalomjegyzék 281
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv