| Bevezető | 5 |
| R. Dallos - H. Procter: A családi folyamatok interakcionális szemlélete | 7 |
| Az interakcionalitás elemi ismeretei | 9 |
| A rendszerfogalom | |
| Homeosztázis és szabályok | |
| A diádikus viszony | 19 |
| Szimmetrikus és komplementer viszonyok | |
| Hierarchia | |
| A pszichológiai távolság | |
| Pszichológiai határok | |
| A diádok elemzésének korlátai | |
| A triádok | 23 |
| A szövetség és koalíció fogalma | |
| A triád hierarchiája | |
| Határok és alrendszerek | |
| Családi életciklusok | 27 |
| Az életciklus változásai | |
| Ceremóniák és rituálék | |
| A konstrukciós elmélet és a változás | 31 |
| A családi konstrukciók rendszere | |
| Reflexivitás | |
| A változás létrejötte a családokban | |
| Összegzés | |
| Interaktív családterápia | 38 |
| "Probléma vagy nehézség" | |
| Az első lépés: a vizsgálat | |
| A terápiás folyamat: tudományos hipotézisalkotás | |
| Átfogalmazás és pozitív konnotáció | |
| A "belátás" kérdése | |
| Újrastrukturálás | |
| A paradox intervenció | |
| Közvetlen (élő)szupervízió | |
| Privát vagy nyilvános-e a családterápia | |
| Egy esettanulmány | |
| Záró megjegyzések | 50 |
| M. Selvini-Palazzoli - L. Boscolo - G. Cecchin - G. Prata: Hipotézis-készítés, cirkularitás és neutralitás: a családterápiás ülés vezetésének három vezérelve | 53 |
| Hipotézis-készítés | |
| Általános definíció | |
| Funkcionális értéke a családi interjúban | |
| Hipotézis, információ és negatív entrópia | |
| A hipotézis rendszerezettsége | |
| Rendszerszemlélet/cirkularitás | |
| Az információgyűjtés egyéb módjai | |
| A megfigyelési terület fokozatos növelése | |
| Neutralitás | |
| G. Cecchin: A milánói alapelvek - újra átgondolva | 67 |
| A neutralitás elve | |
| Az esztétikai elv | |
| Felelősség és szociális kontroll | |
| A neutralitás hiányának tünetei | |
| Hipotézis-készítés | |
| Rendszerszemlélet (cirkularitás) | |
| K. Tomm: Az interventív (beavatkozó) interjúzás | |
| Stratégia-készítés: a terapeuta 4. vezérelve | 75 |
| Bevezetés | |
| Egy negyedik vezérelv szükségessége | |
| A három milánói alapelv részleges átfogalmazása | |
| A hozzáállások stratégiás használata | |
| Reflexív kérdezés az interventív interjúban | 86 |
| Bevezetés | |
| Egy elméleti megfontolás | |
| Reflexív kérdéstípusok | |
| Záró megjegyzések | |
| Mikor tegyünk fel oknyomozó, cirkuláris, stratégiás vagy reflexív kérdéseket? (Kérdezési típusok az interjúban) | 101 |
| A kezelő szándékai és előfeltevései | |
| A kérdések négy főbb típusa | |
| A különféle kérdések hatásai | |
| Összegzés | |
| P. Penn: Az "előrecsatolás" technikája: jövőre irányuló kérdések, jövő-tervezés | 118 |
| A pozitív átfogalmazás | |
| Alternatívák | |
| A családi szisztéma változásának menete | |
| A premissza fogalma | |
| Fejlődéssel kapcsolatos premisszák | |
| Három példa a fejlődési premisszára alapozott intervencióra | |
| Jövőtervezés a családban, ha az egyik családtag krónikus beteg | |
| H. Jenkins: Változást okozó krízisek - egy közös vonás a családterápiákban | 133 |
| Bevezetés | |
| Patterns Which Connect | |
| A változás folyamatának lépései | |
| A terápia folyamatának mozzanatai | |
| Hogyan provokálnak krízist a különböző családterápiás iskolákban | |
| Megbeszélés | |
| M. Selvini-Palazzoli - L. Boscolo - G. Cecchin - G. Prata: A családterápiát ajánló személy problémája | 142 |
| Melyik küldő a leggyanúsabb? | |
| Mikor gyanakodhatunk a család viselkedése alapján? | |
| Mit tehetünk? | |
| Következtetések | |
| Családterápiás kifejezések fordítása | 151 |