| I. kötet | |
| Előszó | 4 |
| Simon Gyula: Előszó Hegedűs András: Magyar írók pedagógiai nézetei című könyvéhez | 5 |
| "... saját pedagógiáját alaposan átgondolta" - Arany János nézetei a nevelésről - oktatásról | 10 |
| "Nevelni annyit tesz, mint emberré tenni" - Juhász Gyula pedagógia szemlélete | 17 |
| "A gyermek minden" - Móra Ferenc pedagógiai nézetei | 33 |
| A "született pedagógus" - A pedagógia helye Németh László életművében | 55 |
| "... minden javítást, a nevelést is, önmagunkon kell elkezdenünk" Imre Sándor: Széchenyi és a magyar nevelés jövője | 74 |
| Imre Sándor: Pálya kezdetén | 90 |
| Bevezetés a szülői gondolkodásba - Részletek Imre Sándor: A családi nevelés főkérdései c. írásából | 97 |
| Vámosi Nagy István: A kissvábhegyi Waldorf-iskola 1926-33 | 112 |
| Maria Montessori: Az ember nevelése (részletek) | 122 |
| Maria Montessori módszertani kézikönyve (részletek) | 127 |
| Burchard Erzsébet: Visszaemlékezéseim Montessori-módszerű magánóvodámra és magán "népiskolámra" | 133 |
| Simon Gyula: A szegedi Cselekvés Iskolája | 159 |
| Karácsony Sándor: Ocsúdó magyarság (részletek) | 173 |
| "Igaztól, jótól, széptől sose féltem..." - Mészáros István: Sík Sándor a pedagógus | 209 |
| Faragó László - Kiss Árpád: Az új nevelés kérdései (részletek) | 236 |
| A "személyiség pedagogikája" - Pukánszky Béla: Schneller István | 249 |
| Mészáros István: Magyarságtudat és magyar iskolatörténet | 266 |
| II. kötet | |
| Comenius: Elöljáró beszéd | 5 |
| Nagy László: Az érdeklődés fejlődéstana | 7 |
| Fináczy Ernő: Didaktika | 21 |
| Az oktatás fogalma és feladata | 21 |
| Az oktatás anyagának elrendezése és összekapcsolása | 28 |
| Az oktatás módszere | 34 |
| Az oktatás lélektani alapjai | 34 |
| Formális fokozatok | 38 |
| A tanár egyénisége az oktatásban | 44 |
| Csapó Benő: Kognitív pedagógia | 47 |
| A kognitív pedagógia előzményei | 47 |
| A tudás változása | 60 |
| A kognitív fejlődés és a tanagyag | 86 |
| Nagy László: A nyolcosztályú egységes népiskola tanterve | 94 |
| Báthory Zoltán: Tantervi műfajok | 102 |
| Szebenyi Péter: Központi és helyi tanterv | 117 |
| Horváth Attila: Érték és alaptanterv | 134 |
| Orosz Sándor: A tanítási módszerekről | 145 |
| Gyakorlati pedagógia | 149 |
| Nemes Irma: Történelem | 149 |
| Szögi Endre: A polgári iskolai énektanítás vizsgálata | 187 |
| Vidákovich Tibor: Diagnosztikus pedagógiai értékelés | 197 |
| A diagnosztikus értékelés fogalma, funkciói | 218 |
| A diagnosztikus értékelés eszközei | 237 |
| A diagnosztikus értékelés folyamata, elemzési módszerei és hatásmechanizmusai | 258 |
| Bognár Cecil: Az osztályozásról | 267 |
| Kiss Árpád: Docimológia, osztályozás, mérés | 278 |
| Néhány diagnosztikus értékelési eszköz: | 278 |
| Puskás Albertné: A diagnosztikus vizsgarendszer tapasztalatai. Matematika 8. osztály | 297 |
| Zátonyi Sándor: A 8. osztályos tanulók fizikai tantárgyi tudásának diagnosztikus értékelése | 297 |
| Nagy Sándor: A 8. osztályosok testi fejlettségének és fizikai teljesítőképeségének diagnosztikus vizsgálata | 306 |
| III. kötet | |
| Cziráky Márton: Nevelhet-e az iskola? | 5 |
| Imre Sándor: Neveléstan. Bevezetés az iskolai nevelés munkájába | 7 |
| Várkonyi Hildebrand: Nevelés és gyakorlati lélektan. Nevelőhatás. Példaadás és utánzás | 37 |
| Marczell Mihály: Neveléstan. A szociális nevelés | 49 |
| Bognár Cecil: Lélektan és nevelés. A jellem, az egyéniség. A nevelőhatások lélektana | 58 |
| Somos Lajos: Szellemi önállóságra és alkotó munkára nevelés | 89 |
| Zenei nevelés. Interjú Kodály Zoltánnal | 99 |
| Mészáros István: Múltba gyökerezett jövő - iskoláink 2000-ben? | 110 |
| Nagy József: Személyiség és pedagógia | 129 |
| Bábosik István: A jellem fejlesztése és fejlődése a nevelés folyamatában | 181 |
| Varga István: A korszerű család és szülői szerepekre történő felkészítés | 194 |
| Benda József: Lépések egy humanisztikus iskola felé | 206 |
| Thomas Gordon: Credo - hitvallásom a gyerekekhez fűződő kapcsolatomról | 224 |
| Farkas Olga: Egy jobb és tartósabb eredmény ígérete | 225 |
| Illyés Sándor: Rendszerváltás és gyógypedagógia | 228 |
| Kozéki Béla: "Gyermeket nevelni jó és öröm". Az érzelmi azonosulás a nevelésben | 236 |
| Ágoston György: Tézisek az iskolai tehetségnevelésről | 243 |
| Erős Istvánné: A zenei alapképességek vizsgálata | 252 |
| Kárpáti Andrea: A vizuális kommunikáció mint tantárgy | 257 |
| Szent-Györgyi Albert: Az iskolai ifjúság testnevelése | 278 |
| Hunyady Györgyné: Pedagógia és szépirodalom | 285 |
| Csukás István: Szegények királya lettél | 289 |
| Lőrincze Lajos: Na majd az iskolába! | 291 |
| Trogmayer Ottó: Ott ejtették meg a szerét az ország egész dolgának | 294 |
| Pataki Ferenc: "Nyitott jövő" - nyitott kérdések a nevelésügyben | 298 |
| Móra Ferenc: Hiszek az emberben | 308 |
| IV. kötet | |
| Pedagógusmesterség | 5 |
| Rókusfalvy Pál: A személyiségfejlesztés interdiszciplináris alapjai | 7 |
| Falus Iván: Az eredményes pedagógus | 21 |
| Nagy József: Személyiségfejlődés és nevelés | 36 |
| Buda Béla: A pedagógus mint személyiségfejlesztő | 51 |
| Fáyné Dombi Alice: Tanári minta - mintatár | 70 |
| Bábosik István: A tanár-diák kapcsolat formálásának lehetőségei | 81 |
| Fáyné Dombi Alice: A pedagógiai kompetencia fejlesztésének egy lehetséges útja | 89 |
| Pedagógiai hatás - történeti megközelítésben | 101 |
| Oláh János: A római nevelés és oktatás | 103 |
| Pukánszky Béla: Segítő attitűd a pedagógia történetében | 118 |
| Pukánszky Béla: A magyar közoktatás rendszerének vázlata az első Raito Educationistól napjainkig | 130 |
| Nevelési rendszerek, iskolarendszerek, alternativitás | 151 |
| Gáspár László: A "nevelési rendszer" mint a neveléselmélet központi kategóriája | 153 |
| Pukánszky Béla - Zsiga Tímea: Magyar alternatív pedagógiai irányzatok, alternatív iskolák | 164 |
| Ormándi János: Különböző modellek, iskolastruktúrák | 180 |
| Chrappán Magdolna: A tantárgyi integráció nevelés- és oktatáselméleti kérdései | 195 |
| Farkas Olga: Az élményszerű tanulás | 212 |
| Az emberi erőforrások fejlesztése | 233 |
| Balogh László:A humán erőforrások természetéről és fejlesztéséről | 235 |
| Janovszky Sándor: Önismeret - önnevelés | 250 |
| A családi szocializáció aktuális kérdései | 263 |
| Varga István: Családi szocializáció és a korszerű család | 265 |
| Gácser Magdolna: Mentálhigiénie a családban és az iskolában | 293 |
| A kötet szerzői | 300 |
| A sorozat köteteinek tartalomjegyzéke | 303 |
| V. kötet | |
| Az iskolai élet hétköznapjai | 5 |
| Szebenyi Péter: A helyi tantervek készítésének metodikája | 7 |
| Veszprémi László: Az ellenőrzés és értékelés pedagógiája | 41 |
| Korom Erzsébet: Naív elméletek és tévképzetek a természettudományos fogalmak tanulásában | 72 |
| Korom Erzsébet - Csapó Benő: A természettudományos fogalmak megértésének problémái | 100 |
| Marton József: Új módszerek a szakképzésben | 112 |
| A speciális problémák pedagógiája | 127 |
| Veczkó József: A gyermek- és ifjúságvédelem főbb jellemzői | 129 |
| Gácser Magdolna: A pedagógiai pszichiátria alapjai | 154 |
| Varga Imre: A gyógypedagógiai nevelés és oktatás néhány területe | 177 |
| Mellékletek | 211 |
| 1991. évi LXIV. törvény a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről | 215 |
| 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról | 240 |
| Utószó | 251 |
| A kötet szerzői | 252 |
| A sorozat köteteinek tartalomjegyzéke | 254 |