| Múlt és emlékezés | 7 |
| Modell és tükrözés | |
| Pompeji pusztulása és feltámadása | 13 |
| A modell | 13 |
| A színtér | 15 |
| Pompeji az antik történetírásban | 18 |
| Plinius Tacitushoz | 22 |
| Még egyszer a történetírás | 32 |
| A történelmen kívül - a föld alatt | 34 |
| Pompeji feltámadása | 37 |
| A papíruszok | 39 |
| Winckelmann Nápolyban | 40 |
| Zarándoklatok Pompejibe | 43 |
| Egy megíratlan regény | 44 |
| A képzelt világok. Pompeji végnapjai | 50 |
| Regény Pompeji pusztulásáról | 50 |
| Történeti regény - antik téma | 53 |
| Tárgy - hősök - cselekmény | 55 |
| A történeti regény technikája | 58 |
| A dokumentumok megformálása | 62 |
| Hatás, érték, maradandóság | 67 |
| Áhítat és gúnyolódás | 71 |
| Olaszországi utazás - franciaországi hadjárat - igazság és költészet | 74 |
| Benyomások Pompejiről | 75 |
| A Vezúv több nézetben | 78 |
| Első találkozás. Útban Nápoly felé | 79 |
| A Vezúv ködben | 80 |
| A Vezúv ostroma | 81 |
| A művész szemével | 83 |
| Goethe Itáliában | 84 |
| A braunschweigi herceg seregében | 87 |
| Beaurepaire vagy a republikánus erény | 88 |
| A valmyi ágyúszó | 90 |
| Reflexiók | 94 |
| Búcsú a fegyverektől, bensőséges élet, művészet, tudomány | 95 |
| Valóság, mű, emlékezés | 96 |
| Egy vallomás töredékei. Önarckép és önéletrajz | 97 |
| Goethe a dokumentáris irodalomról | 100 |
| "A világ így megyen". Harcban az igazságért és az emberségért | 103 |
| A multani emberáldozás. Korolenko | 103 |
| "J'accuse!" - Zola | 110 |
| A fehér rabszolgakereskedelem. Albert Londres | 114 |
| A feladat: megváltoztatni! | 119 |
| 1789. július 14. Tankönyv | 120 |
| Tudományos összefoglalás | 121 |
| Művészi felidézés - A múlt feltámasztása | 125 |
| 1917. november 7. Tanú és harcos | 133 |
| Ez forradalom! Ez költemény! | 138 |
| Irodalom és történelem | |
| Az ember nyomai | 149 |
| A valóság | 149 |
| Az ember nyomai - A történelem kezdetei | 151 |
| Jelrendszer, írás | 152 |
| Írás - szöveg - irodalom | 154 |
| Szöveg - mű - könyv | 156 |
| Szellem, technika, gazdaság | 163 |
| Esemény, történet, történelem | 167 |
| Epika és történetírás | 167 |
| Szó, kép, ábrázolás | 176 |
| A kép: jelenet, szemléletes ábrázolás | 177 |
| Az irodalmi "kép" - áttételes ábrázolás | 179 |
| Ábrázolás, stílus, írói egység | 184 |
| A történelem változásai | 188 |
| A történet és igazságtartalom | 188 |
| Megbízható "tanú"-e a történettudomány? | 191 |
| "História" és történetírás | 193 |
| "Hogyan kell történetet írni?" | 199 |
| A történetírás művészete | 201 |
| Szakítás a szépirodalommal | 205 |
| A modern történetírás: technika és forma | 208 |
| Kulcs a történetírás értelmezéséhez | 210 |
| A "Világtörténet" | 214 |
| Reneszánsz és felvilágosodás | 215 |
| Metafizika és dialektika | 221 |
| Forradalom, romantika, történetírás | 222 |
| Az irodalom változásai | 225 |
| Az irodalom létformái: Irodalomszociológia | 227 |
| A "modern" olvasó irodaforgalma | 230 |
| Antik hagyaték - antik hagyomány | 232 |
| A három stíluselem | 236 |
| Az újkor "régi" irodalmai | 239 |
| Az "új irodalmak" felé | 248 |
| Az "új irodalmak" | 252 |
| Dokumentum és irodalom | |
| A dokumentáris irodalom lényege | 257 |
| Fikció és dokumentum | 257 |
| Dokumentum, irodalom, történelem | 263 |
| Élet, írás, irodalom | 278 |
| Modell, prototípus, típus | 282 |
| Találkozások: Csehov, Gorkij, Tolsztoj | 291 |
| Tény, élmény, dokumentáris ábrázolás | 296 |
| A dokumentáris irodalom formái | 302 |
| Idő, újság, folyóirat - zsurnalisztika, publicisztika, riport | 305 |
| A riport klasszikus - klasszikus riportok | 314 |
| A publicisztikától a modern riportig | 321 |
| "A munkásosztály helyzete Angliában" | 322 |
| "Szahalin szigete" | 326 |
| "A nagy per" | 330 |
| "Partraszállás Ausztráliában" | 335 |
| Az "új riport" | 337 |
| "A poesis első tárgya..." | 342 |
| A portré | 345 |
| A napló | 349 |
| A memoár | 351 |
| Életrajz: tudomány és művészet | 362 |
| A történeti regény | 364 |
| Végszó és kitekintés | 372 |
| Jegyzetek | 373 |
| Az idézett szerzők, nevek és művek mutatója | 425 |