1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a pedagógiába

Szöveggyűjtemény

Szerkesztő
Fordító
Grafikus
Lektor

Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 192 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-85465-3-0
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv nem csupán szöveggyűjtemény, hanem olyan tankönyvpótló kiadvány, amely a német Stam Kiadó Pedagógia c. könyvéből nyújt válogatást, magyar vonatkozású kiegészítő anyagokkal gazdagítva. A számos kiadást megért német tankönyv néhány fejezetének magyar megjelentetését a következők indokolják: a könyv szemléletével, körültekintően finom stílusával, pontos megfogalmazásaival, fogalommeghatározásaival alkalmas a magyar pedagógiai szemlélet formálására. Német precizitással, megfontoltan, ideológiai sallangoktól mentesen, az érvényes törvényszerűségek segítségével írja le a korszerű pedagógia elméleti hátterét. Szemlélete a nevelési stílusok közül a demokratikus nevelést részesíti előnyben. Fontos, az elmélet alkalmazásához szükséges gyakorlatokat is tartalmaz, így tartalma nem száraz tananyag, hanem hasznos útmutató a gyakorlati munkában részt vevő tanárok számára is. A tankönyv felhasználható bármely szintű pedagógusképzésben mint alapozó tankönyv, tudományos igényű bevezetés a... Tovább

Fülszöveg

Ez a könyv nem csupán szöveggyűjtemény, hanem olyan tankönyvpótló kiadvány, amely a német Stam Kiadó Pedagógia c. könyvéből nyújt válogatást, magyar vonatkozású kiegészítő anyagokkal gazdagítva. A számos kiadást megért német tankönyv néhány fejezetének magyar megjelentetését a következők indokolják: a könyv szemléletével, körültekintően finom stílusával, pontos megfogalmazásaival, fogalommeghatározásaival alkalmas a magyar pedagógiai szemlélet formálására. Német precizitással, megfontoltan, ideológiai sallangoktól mentesen, az érvényes törvényszerűségek segítségével írja le a korszerű pedagógia elméleti hátterét. Szemlélete a nevelési stílusok közül a demokratikus nevelést részesíti előnyben. Fontos, az elmélet alkalmazásához szükséges gyakorlatokat is tartalmaz, így tartalma nem száraz tananyag, hanem hasznos útmutató a gyakorlati munkában részt vevő tanárok számára is. A tankönyv felhasználható bármely szintű pedagógusképzésben mint alapozó tankönyv, tudományos igényű bevezetés a pedagógiába. A különböző fejezetek egy része Magyarországon hiánypótló jellegű, így például a Waldorf- és Montessori-pedagógia összehasonlításáról szóló, valamint a nehezített körülmények között szükséges nevelési feladatokat tárgyaló fejezet. Más részük pedig szemléletében hoz újat a magyar olvasó számára, mint például a nevelési célokat, nevelői módszereket elemző fejezetek. Ajánljuk ezt a könyvet mindazoknak a pedagógusoknak és pedagógusjelölteknek, akik tudatosan szeretnék elfogadó és demokratikus nevelési attitűdjüket fejleszteni, és rendszerben leírva szeretnék látni azt, amit eddig is spontán módon alkalmaztak, vagy ezután szeretnének alkalmazni. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. A pedagógia mint tudomány 7
1.1 Pedagógia és neveléstudomány (8), 1.1.1 A pedagógia és a neveléstudomány fogalma (8), 1.1.2 A pedagógia tudományágai (10)
1.2 A pedagógia tudományos Jellege (11), 1.2.1 A tudomány fogalma (12), 1.2.2 A pedagógia tárgya (12). 1.2.3 A neveléstudomány módszerrel (13), 1.2.4 A neveléstudomány feladatai (15)
1.3 Az elmélet-gyakorlat problémája (17), 1.3.1 Az elmélet és a gyakorlat kölcsönhatása (17), 1.3.2 .Privát" és tudományos elméletek (18), 1.3.3 A "receptírás" problémája (19)
Összefoglalás 21
Kiegészítő tananyag a I. fejezethez (22). 1. A pedagógia Irányzatai (22), 2. A pedagógia mint tudomány feladata (24), 3. Az elmélet fogalma a neveléstudományban (25)
Feladatok és ajánlott feladatok a I. fejezethez 25
2. A nevelés lehetősége és szükségessége 28
2.1 A természettudományok az ember nevelhetőségéről és a nevelés szükségességéről 129). 2.1.1 Az ember és állat közti biológiai különbségek (29), 2.1.2 Az ember mint korlátozott ösztönnel rendelkező lény (30), 2.1.3 Az ember mint biológiailag hiányosan fejlett lény (32), 2.1.4 Az ember mint „koraszülött"
lény (34)
2.2 Az ember nevelhetőségét és nevelésének szükségességét bizonyító szellemes társadalomtudományi felfedezések (36), 2.2.1 Az ember mint szellemmel, értelemmel rendelkező lény (36), 2.2.2 Az ember mint kultúrlény (37), 2.2.3 Az ember mint társas lény (39)
2.3 A hiányzó, vagy nem kielégítő nevelés következményei (40), 2.3.1 Az ember olyan lény, aki szeretetteljes törődés nélkül maradandó sérüléseket szenved (40), 2.3.2 A szociális viselkedés eltérései nem kielégítő nevelés esetén (42)
Összefoglalás 44
Kiegészítő tananyag a II. fejezethez (45), 1. Az ember ösztöneinek korlátozottsága és az ember világra nyitottsága (45), 2. Az ember és az állat összehasonlítása (46). 3. Rhesus-majmokkal folytatott hospitalizmus-vizsgálatok (47), 4. Az érzelmi törődés folytonosságának megvonása (48). 5. A kórház
beteggé teszi a gyerekeket (50)
Feladatok és ajánlott feladatok a II. fejezethez 52
3. A nevelés céljai 54
3.1 A nevelési cél, mint pedagógiai alapfogalom (55). 3.1.1 Nevelési cél, mint tájékozódási segítség (55), 3.1.2 Nevelési célok, mint társadalmi normák (56). 3.1.3 Formális és Informális nevelési célok (57)
3.2 A nevelési célok tényezői és változás (58). 3.2.1 A nevelési célokat meghatározó hatóságok (59), 3.2.2 A nevelési célok kijelölését befolyásoló tényezők (59), 3.2.3 A nevelési célok változása (61)
3.3 A nevelési célok funkciói, problémái és Indoklása (62), 3.3.1 A nevelési célok funkciói (63), 3.3.2 A pedagógiai célkitűzés problémái (63), 3.3.3 A nevelési célok igazolása, és Indoklása (66),
3.4 A pedagógiai nagykorúság és emancipáció mint időszerű nevelési elképzelések (67), 3.4.1 A pedagógiai nagykorúság (68), 3.4.2 Az emancipáció, mint pedagógiai célfogalom (69)
Összefoglalás 70
Kiegészítő tananyag a III. fejezethez (71), 1. A nevelési célok változása a „nők nevelésének" példáján bemutatva (71), 2. Ideológia és ideológiakritika a nevelési célok meghatározásánál (74), 3. Példa saját hatalmi igények elkendőzésére (75), 4. Az emancipáció fogalmának keletkezése (76)
Feladatok és ajánlott feladatok a III. fejezethez 78
4. A nevelői magatartás és a nevelési stílusok 80
4.1. A pozitív érzelmi kapcsolatok jelentősége (80), 4.1.1 Pozitív érzelmi kapcsolatok kialakítása (80), 4.1.2 A megbecsülés és a megértés Jelentősége (81), 4.1.3 Megengedő (személyközpontú) nevelés (82)
4.2 A nevelői magatartás okai és hatásai (83), 4.2.1 Rövid távú hatások (83), 4.2.2 Hosszú távú hatások (83), 4.2.3 A nevelői magatartásformák lehetséges okai (86)
Összefoglalás 89
Kiegészítő tananyag a IV. fejezethez (90), 1. A Tausch házaspár által kifejlesztett dimenziómodell (90), 2. Az „antiautoriter" gyermekközpont mint szülői kezdeményezés a hétköznapi gyakorlatban (91), 3. Gádor Anna: A személyközpontú megközelítés az iskolában (92), 4. A magyarországi Rogers-iskolákról (95)
Feladatok és ajánlott feladatok a IV. fejezethez 96
5. Nevelési elvek és módszerek 98
5.1 A nevelési módszer fogalma (98), 5.1.1 Nevelési módszerek - a fogalom magyarázata (99), 5.1.2 A nevelési módszereket befolyásoló tényezők (99)
5.2 Támogató, útmutató nevelési módszerek (101), 5.2.1 Dicséret és jutalmazás (101), 5.2.2 A siker (103), 5.2.3 A bátorítás elve (104)
5.3 Ellenkező hatást kiváltó nevelési módszerek (105) 5.3.1 Emlékeztetés, figyelmeztetés, szidás (105), 5.3.2 A fenyegetés (107), 5.3.3 A büntetés (108), 5.3.4 A Jóvátétel elve és az objektív következmények (110)
Összefoglalás 112
Kiegészítő tananyag a V. fejezethez (113), 1. Nevelési cél - nevelési eszköz (113), 2. A bátorítás elve (114), 3. Skinner vizsgálata (1938) tanult viselkedés kioltásáról (115), 4. A dicséret és a szidás hatásainak vizsgálata (115), 5. A siker és az objektív következmény (115)
Feladatok és ajánlott feladatok a V. fejezethez 117
6. Nevelés nehezített körülmények között 120
6.1 A fogyatékosság mint az élet megnehezítője (121), 6.1.1 A közvetlen élettevékenységek megnehezülése (122), 6.1.2 Szociális következmények (122), 6.1.3 A fogyatékosság: több, mint a sérülés közvetlen következménye (124), 6.1.4 Különleges nevelési és fejlesztési módszerek szükségessége (125)
6.2 A fogyatékosság (126), 6.2.1 A fogyatékosság fajtái, megjelenési formái és gyakorisága (126), 6.2.2 Az elsődleges fogyatékosság okai (129)
6.3 A gyógypedagógia feladatkörei (131), 6.3.1 A korai felismerés és a korai fejlesztés (131), 6.3.2 Kisegítő iskolák: segítség az integrációhoz vagy az elszigetelődés okai? (132), 6.3.3 Szakmai képzés és felnőttkor (132), 6.3.4 Rehabilitáció - az újrabeilleszkedés módszere (133), 6.3.5 Integráció - együttélés
fogyatékos emberekkel (134)
6.4 Magatartászavarok (135), 6.4.1 Normális és normától eltérő magatartás (136) 6.4.2 A magatartászavar megjelenési formál (137), 6.4.3 Magatartászavarosok problémái (139), 6.4.4 A magatartászavar okai (139), 6.4.5 A magatartászavar magyarázata (142), 6.4.6 A magatartászavar kezelésének és megelőzésének módszerei (142)
Összefoglalás 146
Kiegészítő tananyag a VI. fejezethez (148), 1. Hogyan éli meg a fogyatékos ember a kapcsolatot embertársaival? (148), 2. A fogyatékosság: több mint a sérülés következménye (149), 3. A különleges nevelési eszközök és a szülők segítésének szükségessége (149), 4. A fogyatékos gyerekek beilleszkedése
(150), 5. Kereszty Zsuzsa: Befogadó osztályok Magyarországon (152)
Feladatok és ajánlott feladatok a VI. fejezethez 154
7. Alternatív nevelés 156
7.1 A Montessori-pedagógia (156), 7.1.1 A Montessori-pedagógia alapjai (157), 7.1.2 A Montessori-pedagógia feladatai (161), 7.1.3 A környezet jelentősége a nevelésben (162), 7.1.4 A gyereknevelés normális és eltérő menete (164), 7.1.5 A nevelő feladatai az óvodában (165)
Összefoglalás 166
7.2. A Waldorf-pedagógla (167), 7.2.1 A Waldorf-pedagógia alapja (167), 7.2.2 A nevelő feladatai a fejlődés egyes szakaszaiban (172), 7.2.3 A Waldorf-iskola sajátságai (174)
Összefoglalás 177
Kiegészítő tananyag a VII. fejezethez (179), 1. A gyerek és a felnőtt belső terve (179), 2. Az érzékeny periódusok (179), 3. A didaktikai anyag (180), 4. Az ember lényének négy része (181), 5. A védőburkok és jelentőségük (181), 6. Vekerdy Tamás: Waldorf-iskolák Magyarországon. A Waldorf-iskola első
három évének programjából (részlet) (182)
Feladatok és ajánlott feladatok a VII. fejezethez 185
Szakirodalom 187
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv