| A bölcső körül | 5 |
| Regény és valóság | 5 |
| Az ősök legendája | 6 |
| A szülők | 12 |
| A csécsi élet | 16 |
| Papi hagyományok | 18 |
| Móricz Bálint | 23 |
| Az első csécsi emlékek | 26 |
| Géprobbanás | 27 |
| Istvándi | 29 |
| Első olvasmány élmények | 31 |
| Prügy | 32 |
| Debrecen és Sárospatak útján | 39 |
| Debrecen és kollégiuma | 39 |
| Móricz Zsigmond Debrecene | 41 |
| A kisdiák | 43 |
| Sárospatak | 52 |
| Zsendülő vágyak | 56 |
| Kollégiumi 48-asság | 62 |
| "Forr a bor" | 66 |
| Kisújszállás | 66 |
| A gimnázium szelleme, tanárok | 70 |
| Barátok | 73 |
| Pallagi Gyula | 77 |
| Olvasmányok, írói kísérletek, belső válságok | 81 |
| Érettségi 90 | 90 |
| A teológus "belső ívén" | 92 |
| A magyar kálvinizmus útja | 92 |
| A debreceni teológia | 92 |
| A pesti teológián | 102 |
| Zsoltár fordítások, bibliatanulmány | 104 |
| Protestáns örökség | 107 |
| A debreceni jogász | 108 |
| Első találkozás Ady hírével | 111 |
| A kezdő író és újságíró | 112 |
| Az első méltatás | 118 |
| Az első pesti évek | 119 |
| A századforduló művészi törekvései | 119 |
| Budapesti bölcsészek | 121 |
| Az első pesti évek | 123 |
| Kispest | 126 |
| Gyula köre | 130 |
| Olvasmányok, irodalmi eszmények | 132 |
| Az első tanulmányok | 134 |
| A kísérletező költő | 136 |
| A negyvennyolcasság útja | 138 |
| Az Ujság riportere | 145 |
| Az Újság | 145 |
| Az új környezet | 146 |
| A köteles munka | 149 |
| Népköltési gyűjtő | 151 |
| Szatmár megye és népe | 151 |
| Az első népköltési út | 164 |
| A második gyűjtő út | 170 |
| A koalíció Szatmárban | 171 |
| A harmadik szatmári út | 174 |
| A Sárarany ecsedi élménye | 175 |
| A negyedik gyűjtőút | 180 |
| A parókiától a faluvégig | 181 |
| Ötödik gyűjtőút | 182 |
| A gyűjtések sorsa, a gyűjtőutak igazi eredménye | 186 |
| A folklór művészi felhasználásának lehetőségei | 188 |
| Móricz és a népköltészet | 191 |
| Gyötrelmes szerelem | 198 |
| Házassága | 198 |
| A Janka-legenda és a valóság | 199 |
| A Szépasszony és a Boldogasszony mitológiája | 204 |
| Termő boldogtalanság | 208 |
| Hét krajcár | 208 |
| Az íróvá érés esztendői | 208 |
| Alakuló írói elvek, az elv és a gyakorlat közti távolság | 209 |
| A századforduló prózai törekvései | 213 |
| Első elbeszélések Jókai és Baksay nyomán | 215 |
| Móricz és Mikszáth | 223 |
| Anekdota és realizmus | 228 |
| A parasztábrázolás útja és nehézségei | 235 |
| Móricz parasztábrázolásának kezdetei | 247 |
| A múlt fogságában | 257 |
| A Pesti Hírlap és az Országos Monográfia Társaság munkatársa | 260 |
| Remény nélkül | 262 |
| A Hét krajcár novella | 263 |
| A sikerek esztendeje | 266 |
| A naturális színeződésű novellák | 268 |
| A Hét krajcár kötet fogadtatása | 272 |
| A Móricz novellák újszerűsége és jelentősége | 277 |
| Példák és szabadítók | 286 |
| A hosszú belső vívódás | 286 |
| Bródy Sándor legendája és példája, Móricz és Bródy | 289 |
| Ady, a "fölszabadító" | 295 |
| Ady sodrában | 297 |
| Ady Endre Móricz Zsigmondról | 301 |
| Ady és Móricz testvérsége | 303 |
| Sári bíró | 306 |
| Dráma tanulmányok | 306 |
| Móricz a népszínműről | 307 |
| A népszínmű útja | 310 |
| Sári bíró | 314 |
| Korai színpadi művek, egyfelvonásosok | 317 |
| Kudarcok, színpadi kényszerűségek | 319 |
| Sárarany | 322 |
| A Sárarany születése és értelmezése | 322 |
| A Sárarany hőse | 322 |
| Turi Dani társadalmi és egyéni tragédiája | 327 |
| A Sárarany erotikája | 330 |
| A regény kompozíciója, lírája, Tolnai és Kemény esetleges hatása | 331 |
| A móriczi regényhős és rokonai | 338 |
| A Sárarany faluképe | 343 |
| Móricz Zsigmond parasztszemlélete | 346 |
| A paraszt a századelő magyar művészetében | 349 |
| Móricz és a naturalizmus | 321 |
| A naturalizmus értelmezése | 321 |
| A társadalomkritikai igényű naturalizmus | 323 |
| A kelet-európai irodalmak naturalizmusa | 357 |
| A naturalizmus szerepe a magyar irodalomban | 358 |
| Móricz Zsigmond ismerkedése a naturalizmussal | 365 |
| Művészetének naturalizmusra emlékeztető jegyei | 369 |
| Erotika a századfordulón | 370 |
| Móricz erotikája, szerelem ábrázolása | 376 |
| Túllépése a naturalizmuson | 379 |
| A válaszút regényei | 382 |
| A korai regények időrendi kérdései | 382 |
| Harmatos rózsa | 384 |
| A galamb papné | 387 |
| Delelőn | 390 |
| A kisváros rajza irodalmunkban | 390 |
| Az Isten háta mögött | 391 |
| Magyarok | 398 |
| A korai novellák átírása. Tavaszi szél | 399 |
| Árvalányok | 402 |
| Új tervek és kísérletek | 406 |
| Kérdőjelek | 406 |
| Tervek | 411 |
| A dzsentri ábrázolása hagyományai és problémái | 412 |
| A századelő dzsentri szemlélete | 424 |
| Az új dzsentri kép | 427 |
| Kerek Ferkó | 431 |
| A Kerek Ferkó ellentmondásai | 433 |
| Móricz dzsentri szemlélete | 438 |
| A Kerek Ferkó művészi értékei, költői népisége | 443 |
| Az úri muri első ábrázolása | 448 |
| Nem élhetek muzsikaszó nélkül | 450 |
| Jószerencsét | 453 |
| Szegény emberek | 459 |
| Az első világháború és az irodalom | 459 |
| A magyar írók háborús útja | 460 |
| Móricz Zsigmond első háborús írásai | 462 |
| Első frontlátogatása, háborús szemlélete tisztulása | 466 |
| A tűznek nem szabad kialudni | 468 |
| Szegény emberek | 476 |
| A háborús évek művészi hozománya | 484 |
| A fáklya | 486 |
| A fáklya megírása, értelmezése | 486 |
| A fáklya eszméjének alakulása, a Logobó szövétnek átdolgozása | 487 |
| Matolcsy Miklós, a vívódó hős | 489 |
| A fáklya paraszt-képe, a magyar úr, a dzsentri bírálata | 495 |
| A fáklya művészi egyenetlenségei és értékei | 502 |
| "Virágfakadás" | 505 |
| Az elveszettség és az élniakarás kettős érzése | 505 |
| A hitet adó forradalom | 506 |
| Móricz Zsigmond munkássága az októberi forradalom idején | 508 |
| A proletárforradalom fogadása | 517 |
| A Tanácsköztársaság szolgálatában | 519 |
| A forradalmi élmények ereje | 527 |
| Jegyzetek | 529 |
| Névmutató | 579 |