| Előszó | 3 |
| Vinczéné Bíró Etelka - Mérei Vera: A terápia meghatározó tényezői | |
| Elméleti megközelítés | 5 |
| Etiológia | 6 |
| Az életkor | 6 |
| A dadogás fajtája | 7 |
| A súlyosság foka | 9 |
| Együttműködés a környezettel | 10 |
| A kezelés időtartama, gyakorisága és a prognózis | 12 |
| A terápia összetevői | |
| Mérei Vera: Családlátogatás | |
| Milyen segítséget nyújthat a családlátogatás? | 17 |
| 1. eset | 18 |
| 2. eset | 20 |
| Mérei Vera: A szülők bevonása a terápiába | 22 |
| A szülők részvételének formái | 22 |
| Az anya jelenléte a logopédiai foglalkozásokon | 22 |
| A szülők részvétele az otthoni gyakorlásban, házi feladatok készítésében | 24 |
| Tanácsadás dadogó gyermekek szüleinek | 25 |
| Egyéni beszélgetések | 26 |
| Az anya illetve a szülők együttműködési készsége | 26 |
| A logopédus együttműködése a szülővel | 28 |
| A szülőkkel folytatott beszélgetések változatai | 30 |
| Módszertani tanácsok a beszélgetésekhez | 32 |
| A szülőkkel folytatott csoportos munka | 35 |
| Foglalkozás intézetben élő gyermekek szüleivel | 37 |
| Videofelvételek alkalmazása | 39 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A légzőgyakorlatok | 40 |
| A légzőgyakorlatok módszertani differenciálása | 41 |
| Élettani légzés és beszédlégzés | 42 |
| A hasi légzés kialakítása | 43 |
| A hagyományos légzőgyakorlatok rendszere | 45 |
| A légzőgyakorlatok eszközei | 45 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A lazító gyakorlatok | 46 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A mozgásos gyakorlatok | 47 |
| A mozgásos gyakorlatok megválasztása | 47 |
| A beszéd is mozgássor | 47 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A beszédgyakorlatok | 49 |
| A beszédgyakorlatok differenciálása | 50 |
| Beszédgyakorlatok a direkt módszerekben | 51 |
| Beszédgyakorlatok a pszichológiai módszerekben | 52 |
| Beszédgyakorlatok a komplex módszerekben | 53 |
| Az összefüggő szöveges beszédgyakorlatok | 55 |
| Vinczéné Bíró Etelka: Ritmusterápia, logopédiai ritmika | 57 |
| A ritmus | 57 |
| A ritmus vizsgálata | 60 |
| A logopédiai ritmika | 62 |
| A logopédiai ritmika jellemzői | 63 |
| A logopédiai ritmikafoglalkozások szakaszai | 64 |
| Az ének | 65 |
| Bevezető gyakorlatok | 65 |
| Az izomtónust szabályozó gyakorlatok | 67 |
| Beszédgyakorlatok zenei kíséret nélkül | 68 |
| A figyelmet aktivizáló gyakorlatok | 70 |
| A zenei ritmust fejlesztő gyakorlatok | 72 |
| Játék | 74 |
| Befejező gyakorlatok | 75 |
| A zeneterápiára épülő módszer | 87 |
| Mérei Vera: Pszichoterápia | 90 |
| A pszichoterápia a dadogás javításában | 90 |
| A játékterápia egy gyakorlati alkalmazása | 94 |
| Módszertani alapelvek a terápiában | 97 |
| Mérei Vera: A gyógyszeres kezelés | 192 |
| A terápia módszerei | |
| Kanizsai Dezső: A didaktikus módszer | 109 |
| A Kanizsai-féle eljárás menete | 110 |
| Hehezéses gyakorlatok | 110 |
| A hangképzésben részt vevő izmok gyakorlása | 112 |
| Hangringató gyakorlatok | 113 |
| Magánhangzós gyakorlatok | 113 |
| Mássalhangzó kezdésű gyakorlatok | 114 |
| Zümmögő gyakorlatok | 114 |
| Hangsúlygyakorlatok | 115 |
| Ritmusgyakorlatok | 115 |
| Olvasási gyakorlatok | 116 |
| Gondolkodási rendszerező gyakorlatok | 116 |
| A komplex módszerek | 117 |
| A pedagógiai dominanciájú komplex módszerek | 117 |
| Vinczéné Bíró Etelka: Hvatcev komplex módszere | 117 |
| A komplex módszer összetevői | 117 |
| Hvatcev néhány gyakorlati tanácsa | 120 |
| Mérei Vera: Becker és Vlaszova módszere | 121 |
| Kötött (együttes) beszéd | 122 |
| Utánmondás | 122 |
| Szemléltetéssel alátámasztott kérdések megválaszolása | 123 |
| Tárgyak, képek, cselekvések önálló szóbeli leírása | 123 |
| A tanártól hallott történetek elmondása | 124 |
| A spontán beszéd | 125 |
| A természetes, kifejező beszéd | 125 |
| Mérei Vera: A pszichológiai irányultságú komplex módszerek | 125 |
| Fernau-Horn módszere | 125 |
| Az óvodás korú kisgyermekek beszédének fejlesztése | 126 |
| Iskolás gyermekek (6-16 évesek) terápiája | 127 |
| Vinczéné Bíró Etelka: Az orvosi dominanciájú komplex módszer | 138 |
| Seeman módszere | 138 |
| A pszichoterápia Seeman módszerében | 138 |
| Beszédgyakorlatok | 139 |
| Asszociációs gyakorlatok | 140 |
| Olvasási gyakorlatok | 141 |
| Összefüggő beszédgyakorlatok | 141 |
| Egyéb tanácsok | 142 |
| A cselekvéses beszéd módszerei | 143 |
| Vinczéné Bíró Etelka: Cseveljeva módszere | 143 |
| A jelen idejű beszéd | 144 |
| A múlt idejű beszéd | 146 |
| A jövő idejű beszéd | 146 |
| Az önálló beszédkészség megerősítése | 147 |
| Néhány metodikai tanács | 147 |
| Mérei Vera: Sukurova-Both módszere | 149 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A dadogás intenzív terápiája | 151 |
| A logopédus feladatai az intenzív terápia során | 157 |
| A terápia szakaszai és a foglalkozási típusok | 159 |
| Óravázlatok | 161 |
| Mérei Vera: A kombinált játék- és logopédiai terápia (Nitza Katz-Bernstein) | 168 |
| A módszer elemei | 169 |
| Az egyéni terápia | 169 |
| A gyermekcsoport | 169 |
| Beszélgetések az anyával | 169 |
| Az anya-csoport | 170 |
| Beszélgetések a tanítóval | 170 |
| A logopédiai kezelés korlátai | 172 |
| A logopédiai gyakorlatok célja | 172 |
| A gyakorlatok kivitelezése | 174 |
| Előmutatás | 174 |
| Kérdés-felelet | 175 |
| Vezetve lenni-vezetni | 175 |
| Váltakozó megjelenítés | 177 |
| Közös megjelenítés | 177 |
| A gyakorlatokat rendszerbe foglaló táblázatok | 179 |
| Primer kommunikáció | 179 |
| Légzésgyakorlatok | 181 |
| Szótag-játék labdázással | 183 |
| Hanggyakorlatok | 184 |
| Szógyakorlatok | 186 |
| Mondatgyakorlatok | 189 |
| A logopédus magatartása | 191 |
| Mérei Vera: A kommunikációs terápia (Wyatt módszere) | 192 |
| A kommunikációs terápia és az anya-gyermek kapcsolat | 193 |
| A kommunikációs terápia életkorok szerint | 193 |
| Esetismertetés | 195 |
| Előtörténet | 195 |
| A kezelés menete | 196 |
| Kommentár | 197 |
| A terápia első három hónapja | 197 |
| A terápia a következő iskolaévben | 197 |
| A terapeuta feljegyzéseiből | 198 |
| Egy hónappal később | 199 |
| További feljegyzések | 201 |
| Összefoglaló kommentár | 203 |
| Mérei Vera: A beszélgetés mint terápia (Westrich módszere) | 205 |
| Mérei Vera: A "másként dadogás" módszere | 212 |
| A dadogás képlet | 213 |
| A Midvas fogalom | 220 |
| Motiváció | 221 |
| Identifikáció | 222 |
| Edzés, megerősítés | 223 |
| Variáció | 224 |
| Közelítés | 225 |
| Stabilizáció | 226 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A hangsúlyozáson alapuló módszer | 227 |
| A gondolkodás és a beszéd koordinációja | 229 |
| A szünet, mint koordináló tényező | 230 |
| Az érzelem mint koordináló tényező | 231 |
| Néhány gyakorlati tanács | 231 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A beszédtechnikai módszer (Abeleva és munkatársai) | 232 |
| A magánhzangzók gyakorlása | 235 |
| A magánhangzók összekapcsolásának gyakorlása | 236 |
| Szógyakorlatok | 238 |
| Mondatgyakorlatok | 240 |
| A magánhangzós mondatkezdés | 240 |
| A mássalhangzós mondatkezdés | 241 |
| Mondatgyakorlatok egy, két és több szünettel | 243 |
| A kifejező beszéd logikája | 243 |
| Énekgyakorlatok | 244 |
| A verses mesék gyakorlása | 245 |
| A versek gyakorlása | 246 |
| Az olvasás gyakorlása | 249 |
| Szövegek megtanulása | 250 |
| A tartalom elmondása | 251 |
| Adott téma kifejtése | 251 |
| A társalgó beszéd gyakorlása | 252 |
| A dadogás javításának néhány szervezési kérdése | |
| Mérei Vera: A csoportos és az egyéni foglalkozás | 255 |
| A csoportos kezelés | 255 |
| Az egyéni kezelés | 256 |
| A csoportos és az egyéni kezelés kombinációja | 257 |
| Vinczéné Bíró Etelka: A dadogás javításának szabályozása a logopédiai tanügyi dokumentumokban | 258 |
| A beszédjavító intézmények célja és feladatai | 258 |
| A dadogó gyermekek szűrése, felvétele | 259 |
| A korrekciós munka dokumentálása | 260 |
| Minősítés, eredménymérés | 261 |
| A felkészülés | 261 |
| A beszédjavító csoportok irányítása | 261 |
| Mérei Vera: Katamnézis | |
| A gyógyulás értékelése | 263 |