Előszó
A vasúti járműpark korszerűsítési folyamata az utóbbi években jelentősen meggyorsult. A villamos és motoros vontatás egyre nagyobb mértékben veszi át a feladatokat a hagyományos gőzmozdonyos vontatástól.
A korszerű vontatójárművek számának növekedése azt eredményezte, hogy újabb és újabb szolgálati helyen jelentek meg a villamos,vagy motoros mozdonyok, motorkocsik. Nem ritka eset az sem azonban, hogy egyazon vontatási telepen valamennyi vontatási nem megtalálható.
Az így kialakult helyzetben nagy feladat hárul a karbantartó személyzetre elsősorban a járművek üzembiztonsága és megbízhatósága szempontjából.
A karbantartó személyzet munkájával szemben támasztott magas követelmények elsősorban a járművek bonyolultságára vezethetők vissza.
A bonyolultsági fok növekedése a karbantartó munka terén is új módszerek bevezetését teszi szükségessé. Ahhoz azonban, hogy ezek hatékonnyá váljanak, az emberek gondolkodásmódját is befolyásolni kell bizonyos mértékig. Elsősorban olyan irányban, hogy egy-egy vontatójárművet úgy értékeljenek, mint egy termelőeszközt, a szállítási feladatok megoldásának egyik alapvető és döntő tényezőjét.
A karbantartó és javító munka területén dolgozó valamennyi szakembernek tisztában kell lenni azzal, hogy tevékenysége milyen mértékben befolyásolhatja a vasút egészének munkáját, teljesítményét.
A helyes gondolkodásmód és magatartás kialakításában rendkívül fontos szerepe van a művezetőnek.
A megfelelő szakmai tudás, irányító készség és általános emberi tulajdonságok azok a tényezők, amelyek szükségesek ahhoz, hogy ezen a nehéz és fontos poszton bárki eredményesen helyt tudjon állni.
Ez a tantárgy a szakmai tudás növelését, az irányítókészség fejlesztését tekinti elsősorban oktatási céljának. Az anyag összeállítója azonban kötelességének érzi azt is hogy a szakismeretek összefoglalása mellett módot találjon a helyes munkatársi viszony és a kedvező munkahelyi légkör kialakítására és fenntartására vonatkozó írott és íratlan szabályok ismertetésére is.
Vissza