1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nemzetnevelés pedagógiai és pszichológiai alapkérdései

Szerző

Kiadó: "Lyceum" Nyomdai Műintézet
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím: Közlemények a Ferenc József-Tudományegyetem Pedagógiai-Lélektani Intézetéből
Kötetszám: 53
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a "Lyceum" Nyomdai Műintézet, Kolozsvár. Egy német nyelvű fejezettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tudományrendszerek kialakulásában számtalan tényező működik közre, melyek együttműködése eredményezi a problémák rendszerét, melyek részvonatkozásaik szerint sokszor ellentétes irányultságúak, de... Tovább

Előszó

A tudományrendszerek kialakulásában számtalan tényező működik közre, melyek együttműködése eredményezi a problémák rendszerét, melyek részvonatkozásaik szerint sokszor ellentétes irányultságúak, de végső kibontakozásukban egységes képben állanak a tudományos gondolkozás előtt. Hosszú idő telik el addig, míg egyes tudományszakok kialakulnak; kérdéseik rendszereződnek, míg maguk a rendszerek is problematikussá válnak, hogy ujabb rendszereknek szülőágyaivá legyenek.
A nemzetnevelés tudományrendszeri kialakulásában hosszú utat tett meg, míg a körébe tartozó s konkrét élethelyzetekben felvetődött kérdései eljutottak az »eszméletek« küszöbéhez, hogy a különállás homályából az egységben-létel felé haladva mind világosabban álljanak a tudományos szemlélet előtt.
Ezen a téren még sok vitás kérdés van, minthogy a nemzetnevelésnek csak részkérdései nyertek bővebb megvilágítást; végső elveinek, elméleti alapkérdéseinek csak halvány körvonalai bontakoztak elénk és még most sem jutott eléggé az emberi eszmélések világába életes vonatkozásai és végetlen problémaszálai miatt.
Ez a dolgozat bár maga sem támaszkodik a tudományrendszerek teljességét tükröző végső reflexió jellegre, mégis tulajdonképen reflexió igyekezett lenni egy megkezdett s talán soha be nem fejezhető gondolatrendszer általános és alapkérdései felett.
A szerző célja nem megy túl annak a gondolatrendszernek egységes képben való szemléletén, amely részkérdései szerint több tudomány határterületeit érinti, noha mégis sajátosan a neveléstudomány körébe tartozik. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Tartalomjegyzék ..5
I. A nemzetnevelés fogalma és elméleti alapvonalai
I. A nemzetnevelés helye a neveléstudományban. 2. Nevelés és politika. 3- A pedagógiai nemzetfogalom. 4. A
nemzetközösség. 5. A közösségi nevelés formái: a) szociális, b) állampolgári, c) nemzeti, d) nemzetnevelés.
6. A nemzetnevelés lehetősége és határa 35
II. A nemzetnevelés fogalmának történeti alakulása.
1. Gróf Zrinyi Miklós 36
2. Apáczai Cseri János 40
3. Báró Wesselényi Miklós 46
4. Gróf Széchenyi István 50
5. Kossuth Lajos 57
6. Kölcsey Ferenc 57
7. Báró Eötvös József 59
8. Gróf Mikó Imre 64
9. A nemzetnevelési hagyományok értéke a nemzetnevelés
fogalmának bővülésében 67
III. A nemzetnevelés rendszereinek kialakulása.
1. Nemzet és nevelés - rendszer és nemzetnevelés 69
2. A nemzeti nevelés, mint módszertani kérdés 70
3. A személyiség elve a nemzetnevelésben 75
4. A nemzetnevelés történetfilozófiai vonatkozásai ... 78
5. A nemzetnevelés, mint általános nevelésmeghatározó elv 81
6. Sorsszerűség a nemzetnevelésben 86
7. A nemzetnevelés, mint etikai kérdés 88
8. A nemzetnevelés kultúrfilozófiai jellege és kultúrpolitikai vonatkozásai 91
9. A nemzetnevelési rendszerek alapjegyei 100
IV. A nemzetnevelés szervezésének ujabb alapgondolatai.
1. A nemzetnevelés közösségszemlélete. 2. A hagyományok
szerepe a nemzeti életforma hagyományos jellegével.
3. A hagyományos élet és a világnézeti nevelés. 4. A
szaknevelés kérdése. 5. A nemzetnevelés szervei. 6. A
nevelésügyi reform nemzetnevelési alapszempontjai .. 117
V. A nemzetnevelés neveléslélektani vonatkozásai.
1. Nevelés és lélektan, - nemzetnevelés és neveléslélektan.
2. A nemzetnevelési eszmélések lélektani vonatkozásai
és a lélektanilag értett »magyarságfogalom«. 3. A jellemismeret általános alapkérdései. 4. A nemzetismeret módjai: a) hagyományos (intuitív), b) módszeres, c) antropológiai, d) néprajzi, e) szellemi és szellemtudományos
nemzetismeret. 5. A nemzetmegismerés új utjai: a) A
neveléslélektani kutatások magyar feladatai, b) magyar
gyermektanulmányok, c) tesztek segítségével végzett
vizsgálatok, d) a tehetségtérképek kérdése, e) a magyar
személyiségvizsgálatok. 6. A nemzetnevelés pedagógiai
és pszichológiai problémaösszefüggéseinek jelentősége
a neveléstudomány tükrében (Összefoglalás) 157
VI. Die pedagogischen und psychologischen Grundfragen der Nationerziehung 160
VII. Irodalom 163
VIII. Név- és tárgymutató 170

Deák Gábor

Deák Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Deák Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv