| Előszó | 9 |
| Bevezetés | 13 |
| A descartes-i oeuvre értékeléséről | 13 |
| Descartes munkásságának történelmi körülményei | 16 |
| A descartes-i etika forrásai és általános jellemzése | 24 |
| A Discours de la méthode "ideiglenes" erkölcsi szabályai | 29 |
| A descartes-i "józan ész" "vele született" "igazságcsírái"-nak értelme | 29 |
| Descartes felfogása az erkölcsös cselekvést megalapozó "bölcsesség" fokairól. Az "ideiglenes" erkölcstan szabályai | 31 |
| Az "ideiglenes" és a "végleges" erkölcstan viszonyáról vallott főbb nézetek és azok bírálata | 46 |
| A descartes-i erkölcstan "metafizikai" és ismeretelméleti alapja | 52 |
| A "módszeres kétely" ismeretelmélei és társadalmi alapja | 52 |
| Az igazság és a tévedés kérdése a descartes-i filoziófiában | 62 |
| A descartes-i erkölcstan mechanikai, biológiai és fiziológiai alapja | 68 |
| Descartes felfogásának fejlődése a "cogito"-tól a test és a lélek egységének elismeréséig | 68 |
| A lélek és a test különbségének mechanikus értelmezése | 70 |
| A lélek és a test kölcsönhatásának fizilógiai alapjai | 73 |
| A descartes-i "szabad" akarat fiziológiai alapjai, akarat és szenvedély | 78 |
| Descartes tanítása a reflexekről | 83 |
| A descartes-i erkölcstan pszichológiai alapja | 87 |
| A szenvedély descartes-i meghatározása | 87 |
| A szenvedélyek és a lélek szerepe a létfenntartásban | 89 |
| A szenvedélyek felosztása | 94 |
| A szerelem (szeretet) és a gyűlölet | 97 |
| A szenvedélyek szerepe az embveri tevékenységben | 104 |
| A lélek emóciói | 109 |
| A descartes-i "szabad" akarat problémái | 114 |
| A "szabad" akarat fogalma és ennek kérdései Descartes-nál | 114 |
| Miért tartotta Descartes az akarat körét tágabbnak az értelem körénél? | 116 |
| A "szabad" akarat "helyes" használatának kérdései Descartes-nál | 117 |
| Az erkölcsi "jó" és az erkölcsi "rossz" descartes-i és keresztény értelmezésének különbsége | 120 |
| Az "akaratszabadság" értelmezésének ellentmondásai. Az akarat meghatározottságának descartes-i elmélete | 122 |
| Az akarattól függő, azaz a "tőlünk függő" és a "tőlünk független" fogalmának értelme és szerepe a descartes-i etikában | 126 |
| A "végleges" erkölcstan. A "nemeslelkűség" | 130 |
| A "nemeslelkűség" fogalma és ellentmondásai. A "nemeslelkű" típusa megfogalmazásának történelmi gyökerei | 130 |
| A "nemeslelkű" tulajdonságai. A feudális viszonyokból eredő erkölcstelenség (gőg és dicsőség) kritikája | 133 |
| Az "alacsonylelkűség" (hízelgés és kétszínűség) kritikája | 136 |
| A hála és a hálátlanság, a felháborodás és a harag kérdései Descartes-nál | 139 |
| A "tőlünk függő" és a "tőlünk független" javak értékének és szerepének kérdése a descartes-i erkölcstanban. A "sorscsapások" erkölcsi hatása | 142 |
| A "nemeslelkűség" és a vallás középkori dogmái. Hit és szenvedély | 144 |
| A "nemeslelkű" emberekhez való "viszonyának" osztályalapja | 149 |
| A "legfőbb jó" és a boldogság kérdései a descartes-i etikában | 156 |
| A "legfőbb jó"-ból - az észből - ered a boldogság és a megelégedettség | 156 |
| Erény és élvezet a descartes-i erkölcstanban | 158 |
| A descartes-i értelemben vett "erényes" élet társadalmi hasznossága | 160 |
| A boldogság nagyságának és tartósságának kérdései Descartes-nál | 162 |
| A test és a lélek kölcsönhatásának szerepe a descartes-i erkölcstanan | 166 |
| Erköcs, társadalom, politika | 170 |
| A descartes-i hasznosságelmélet | 170 |
| Descartes és a machiavellizmus | 176 |
| Szorosabban vett valláserkölcsi problémák a descartes-i etikában | 185 |
| A lélek halhatatlanságának problémái | 185 |
| Descartes nézete a csodákról | 188 |
| Ész és hit ellentmondásai | 188 |
| A világ végtelensége és a valláserkölcs problémái | 195 |
| A keresztény "irgalmasság" problémái Descartes etikájában | 200 |
| Összefoglalás | 207 |
| Irodalomjegyzék | 210 |
| Table des matieres | 214 |