1.034.900

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar hajózás története

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 22 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal illusztrált. 1060 példányban készült. Azonossági szám: 10647
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hajó és a hajózás születése

A hajózás a vízen, úszóképes járművel végzett közlekedés. Megkülönböztetésül a tengerhajózástól, a folyókon, a tavakon és a csatornákon való, vízi közlekedési... Tovább

Előszó

A hajó és a hajózás születése

A hajózás a vízen, úszóképes járművel végzett közlekedés. Megkülönböztetésül a tengerhajózástól, a folyókon, a tavakon és a csatornákon való, vízi közlekedési eszközökkel végzett helyváltoztatást belvízi hajózásnak nevezik.
A későbbi fejlettség fokán hajónak nevezett vízi közlekedési eszköz létrejött mindenhol, ahol emberek folyóvizek mentén, tengerpartokon és szigeteken laktak. Legrégebbi formái hasonlók lehettek azokhoz a vízijárművekhez, amelyeket a primitív kultúrájú népek a mai napig is használnak. A folyókon, állóvizeken és a tengermellékén való hajózás a közlekedés egyik legősibb és legtermészetesebb módja volt. Az ősember nyomait a folyók és minden egyéb víz partjain szinte mindenhol megtaláljuk. A legrégebbi emberi kultúrák kialakulására a nagy folyók völgyei, s a tengerpart közelsége rendkívül alkalmasak voltak. A fejlődés első korszakában inkább vízenjárásról, mint hajózásról lehet beszélni.
A víz, mint közlekedési tényező ilyen fogalomként szerepel a legtöbb nép nyelvében is. Érdekesen jut ez kifejezésre többek között az egyik legrégibb kultúrájú kínai nyelvben amelyben az "út"-ról beszélve mindig vízi útat értenek, míg a szárazföldi útra a "száraz út" elnevezést alkalmazzák. Vissza

Tartalom

Bevezető7
Az első történelmi emlékek11
Római hajók a Dunán11
Nomád népek a Duna partján, - Nagy Károly hajózási tervei14
Magyarok a dunán16
A magyar hajózás első évszázadai16
A középkori magyar dunai hajózás18
A középkori magyar dunai hajóépítés19
A dunai hajózás a XIV - XV. században21
A dunai hajózás helyzete a felfedezések korában25
A dunai hajózás gépesítésére irányuló első kísérletek26
A magyar hajózás helyzete a török megszállás után26
Hajóvontatás30
Hajóépítési technika33
Szállító hajózás a Budai vár 1686. évi ostromában35
A dunai hajózás fellendülésének kezdete a török megszállás után35
Kísérletek az első önjáró hajó megépítésére40
A titeli sajkások története48
A dli folyami határörszolgálat megszervezése48
A titeli sajkások hajói48
A "Mária Terázia" fregatt a Dunán50
A sajkások a magyar szabadságharcban50
A leszerelt sajkás halászok története51
A gőzhajózás52
Bernhard Antal "Carolina" gőzhajója53
Az "Első cs. kir. Szabadalmazott Duna Gőzhajózási Társaság" megalakulása54
Hajógyár Budán58
Kezdeményezés a Duna-Tisza csatorna létrehozására64
A duna szabályozásának kezdete65
Hajózás a magyar szabadságharc idején70
Az Óbudai Hajógyár a szabadságharc idején70
Hadigőzösök73
Új gyárak a duna partján79
A magyarországi hajózás fejlődése a kapitalizmus kezdeti korszakában79
A DGT térhódíása80
A magyar hajóépítő ipar és hajózás tovább fejlődésének előzményei84
Az újpesti hajógyár91
Az iapri fellendülés korszaka, az első ilágháború és a tanácsköztársaság92
A magyar hajózás és a hajóépítőipar fejlődése az első világháború kitöréséig92
A Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT. megalakulása92
A magyar hajóépítőipar továbbfejlődése93
Az államilag támogatott magyar hajózás97
A Duna-szabályozás ügye99
Az osztrák-magyar flottilla hajózstörténeti szerepe az első világháborúban102
A magyar hajóépítőipar, a kereskedelmi és hadi hajózás helyzete a Tanácsköztársaság alatt103
A magyar vörös dunai Flottilla az 1919. évi harcokban107
A két világháború közötti időszak hajózási problémái és a második világháború112
Ismét a Duna-Tisza csatorna113
A szabadkikötő története114
A duna-tengerhajózás megvalósulásának előzményei116
Hajóépítés119
A második világháború120
A mai dunai hajózás125
A MHRT megalakulása125
A hajóépítés új problémái126
Új hajótípusok130
A belgrádi egyezmény136
A KGST és a dunai hajózás136
A Duna -tengerhajózás ma138
A Duna-Rajna csatorna sorsa141
A balatoni hajózás143
Rómaiak a Balaton partján143
Harcos évszázadok144
Gőzhajó a t vizén145
Menetrendszerű járatok1454
Sporthajók a Balatonon146
A Balatonfüredi Hajógyár147
Balatoni kikötők149
A magyar tengeri hajózás története151
Törekvések az Adriához az Árpád-korban151
Hajótípusok az Adrián152
Kié legyen az Adria153
Fiumé155
Vitorláshaj típusok157
Tengerre Magyar158
Osztrák-magyar haditengerészet161
Tengerhajózás - tenger nélkül163
Csempészhajók magyar lobogó alatt167
A magyar Duna és a tengerhajózás jövője167
Felhasznált forrásmunkák170
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története A magyar hajózás története

A védőborító javított, kopott, hiányos. A borító enyhén foltos.

Állapot:
24.000 ,-Ft
120 pont kapható
Kosárba
konyv