kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 550 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 978-963-19-5296-4 |
| Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 42 498/2. |
| Előszó a hatodik, átdolgozott kiadáshoz | 7 |
| Oktatáselméleti irányzatok | 11 |
| Az oktatáselmélet értelmezése | 12 |
| Az oktatás hétköznapi felfogása | 12 |
| Az oktatás tudományos megközelítése | 12 |
| Az oktatáselmélet tudományos megközelítése | 12 |
| A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat | 13 |
| A megszülető pedagógiai diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója | 14 |
| A társadalmi igényekhez igazodó irányzatok | 18 |
| Az oktatáselmélet differenciójához kapcsolódó irányzatok | 19 |
| Szociológiai irányzatok | 19 |
| Pszichológiai irányzatok | 20 |
| Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat | 21 |
| Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó iráyzatok | 21 |
| Kibernetikai, rendszerelméleti irány | 21 |
| Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok | 22 |
| A curriculáris didaktikai irányzat | 24 |
| Napjaink alternatív irányzatai | 25 |
| Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás | 27 |
| Alternativitás az oktatás tartalmában | 28 |
| A szervezeti formák alternativitása | 28 |
| A módszerek alternativitása | 29 |
| Alternatív eszközök | 29 |
| A posztmodern irányzat | 31 |
| Elmélet kontra gyakorlat | 32 |
| Összefoglalás | 33 |
| Feladatok | 33 |
| Irodalom | 34 |
| Az oktatás társadalmi meghatározottsága | 37 |
| Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei | 38 |
| Az iskola funkcióinak leírása | 38 |
| Az oktatás funkcióiról a szociológiai megközelítésből kiindulva | 38 |
| Az esélyek egyenlőtlensége értelmezésének elméleti keretei | 43 |
| A társadalmi meghatározottság érvényesülésének eszközei, folyamatai | 46 |
| Válaszok a "kiket tanítunk?" kérdésre | 46 |
| A nevelés intézményrendszerének társadalmi szabályozása | 46 |
| A pedagógiai fejlesztés szabályozása | 47 |
| A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában | 49 |
| Az iskolarendszer befolyásoló szerepe | 49 |
| Szelekciós hatások a tanítási-tanulási folyamatban | 51 |
| Összefoglalás | 53 |
| Feladatok | 54 |
| Irodalom | 55 |
| A tanuló | 57 |
| Bevezetés | 58 |
| A gyermek- és az ifjúkor a változó időben | 59 |
| A tanulók és az iskolák | 60 |
| A pedagógusok gyermek- és tanulószemléletét befolyásoló tényezők | 62 |
| Elvek, problémák az egyéni sajátosságok értelmezésében | 64 |
| A tanulók megismerése, megértése | 66 |
| A megismerés szempontjai | 66 |
| A megismerés folyamata és módszerei | 69 |
| A megismerés korlátai, akadályai | 72 |
| Összefoglalás | 74 |
| Feladatok | 75 |
| Irodalom | 75 |
| A pedagógus | 79 |
| Bevezetés | 80 |
| A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok | 82 |
| Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek | 82 |
| A pedagógiai képességek | 84 |
| A gyakorlati készségek | 85 |
| A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések | 88 |
| A pedagógiai tudás | 90 |
| A sémák, az intuíció | 90 |
| A pedagógiai tudás jellege | 91 |
| A pedagógiai tudás tartalma | 93 |
| A reflektív gyakorlat | 95 |
| Összefoglalás | 99 |
| Feladatok | 100 |
| Irodalom | 100 |
| A tanulás | 103 |
| Bevezetés | 104 |
| A tanulás mint hétköznapi fogalom | 104 |
| A tanulás meghatározása | 104 |
| A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése | 105 |
| A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban | 105 |
| Az empirizmus ahtása, a szemléltetés pedagógiája | 106 |
| A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája | 111 |
| A kognitivizmus más útjai, a konstruktivista pedagógiai megszületése | 117 |
| A tanulási folyamat mint konstrukció | 121 |
| A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben | 126 |
| A cselekvés pedagógiája a konstruktivista pedagógia kiemelt szerepe | 126 |
| A gyerek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága | 127 |
| A differenciálás jelentősége | 127 |
| A tanulás logikája a két szemléletben | 127 |
| A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége | 129 |
| A tanítás életszerűségének biztosítása | 129 |
| Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása | 130 |
| Összefoglalás | 133 |
| Feladatok | 133 |
| Irodalom | 134 |
| Az oktatás célrendszere | 137 |
| Bevezetés | 138 |
| Az oktatási cél fogalma | 139 |
| Az oktatási cél funkciói | 143 |
| Az oktatás céljainak kiválasztása | 144 |
| A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok kiválasztására | 144 |
| A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására | 146 |
| A tanulóra és a tanítási-tanulási folyamatra vonatkozó ismeretek hatása az oktaátsi célok kiválasztására | 148 |
| Az oktatási célok osztályozása | 150 |
| Az általános célok konkrét követelményekké alakítása | 158 |
| Összefoglalás | 161 |
| Feladatok | 161 |
| Irodalom | 163 |
| Az oktatás tartalma | 165 |
| Bevezetés | 166 |
| Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából | 169 |
| Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint | 170 |
| Az oktatás tartalmának "forrásvidékei" | 173 |
| A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában | 176 |
| Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei | 180 |
| Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei | 181 |
| Az oktatás tartalma és a differenciálás | 184 |
| Az oktatási tartalom kiválasztásának módszerei | 185 |
| Összefoglalás | 187 |
| Feladatok | 187 |
| Irodalom | 189 |
| A tanterv | 191 |
| Bevezetés | 192 |
| A tanterv értelmezésének változásai, pedagógiai összefüggései | 193 |
| Az oktatás tartalma a tantervben; kiválasztásának fő szempontjai | 195 |
| Az oktatási tartalom elrendezésének tantervi modelljei | 197 |
| A tantervi értékelés szerepe, fő jellemzői | 202 |
| A tantervi értékelés átfogó szerepe | 203 |
| A tantervi értékelés és követelmények szoros kapcsolata | 204 |
| A tantervi értékelés objektív és szubjektív alapjainak párhuzamos megerősödése | 204 |
| Újabb tendenciák a tanterveknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepében | 205 |
| A tantervelmélet 19-20. századi meghatározó koncepcióinak áttekintése | 210 |
| A tantervelmélet kezdetei | 211 |
| A tantervelmélet fő szakaszai a 20. században | 211 |
| Összefoglalás | 216 |
| Feladatok | 216 |
| Irodalom | 217 |
| Az oktatási folyamat | 219 |
| Bevezetés | 220 |
| Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése | 220 |
| Az oktatási folyamat | 222 |
| Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat | 223 |
| Tantárgyi tartalom tudásának folyamata | 225 |
| A tanulni tudást és tanulási motivációt kifejlesztő folyamat | 227 |
| A tanulási motivációt fejlesztő folyamat | 228 |
| A kognitív stratégia, metakogníció | 230 |
| Motivációs stratégia | 232 |
| A kognitív stratégia, metakogníció | 230 |
| Motivációs stratégia | 232 |
| A kognitív önszabályozó stratégia | 233 |
| Motivációs önszabályozó stratégia | 235 |
| Összefoglalás | 238 |
| Feladatok | 239 |
| Irodalom | 240 |
| Az oktatás stratégiái és módszerei | 243 |
| Bevezetés | 244 |
| Az oktatási stratégia fogalma | 245 |
| Az oktatási stratégiák fajtái | 247 |
| Célközpontú stratégiák | 247 |
| Szabályozáselméleti stratégiák | 251 |
| Az oktatási módszer fogalma | 255 |
| A módszerek csoportosítása, osztályozása | 256 |
| Oktatási módszerek | 257 |
| Az előadás | 258 |
| A magyarázat | 261 |
| Az elbeszélés | 267 |
| A tanulók kiselőadásai | 267 |
| A megbeszélés | 268 |
| A vita | 272 |
| Szemléltetés | 274 |
| Munkáltató módszer | 277 |
| A projektmódszer | 278 |
| A tanulási szerződés | 281 |
| A kooperatív oktatási módszer | 282 |
| A szimuláció, a szerepjáték és a játék | 284 |
| Tanulmányi kirándulás | 285 |
| Házi feladat | 286 |
| A módszerek kiválasztása | 289 |
| Összefoglalás | 291 |
| Feladatok | 292 |
| Irodalom | 293 |
| Tanulásszervezés | 297 |
| Bevezetés | 298 |
| A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések | 298 |
| A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése | 302 |
| A szervezés tevékenységformái | 302 |
| Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok | 312 |
| Összefoglalás | 313 |
| Feladatok | 314 |
| Irodalom | 315 |
| Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei | 317 |
| Bevezetés | 318 |
| A taneszköz fogalma | 318 |
| A taneszközök története | 320 |
| A taneszközök csoportosítása | 322 |
| A taneszközök jellemzői | 325 |
| Taneszközök kiválasztása, hatékonysága | 326 |
| Taneszközök az oktatási folyamatban | 330 |
| Összefoglalás | 335 |
| Feladatok | 336 |
| Irodalom | 337 |
| Az oktatás szervezeti keretei és formái | 339 |
| Az oktatás szervezeti keretei | 340 |
| Az osztály a tanítás-tanulás társas közege | 340 |
| Az osztályba sorolás szempontjai | 342 |
| Koedukáció az osztályban | 345 |
| Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége | 349 |
| Az oktatás egyéb szervezeti keretei | 350 |
| Az oktatás szervezeti formái | 351 |
| A tanítási óra időtartama | 352 |
| Rituálék a tanítási órán | 353 |
| Az órarend | 353 |
| A tanítási órák pedagógiai rendszere | 354 |
| A tanítási óra menete | 355 |
| Az oktatás más szervezeti formái | 357 |
| Összefoglalás | 357 |
| Feladatok | 358 |
| Irodalom | 358 |
| Az oktatás szervezési módjai | 361 |
| A szervezési mód és munkaforma értelmezése | 362 |
| A frontális munka | 362 |
| A frontális munka lényege | 362 |
| A frontális munka megjelenése a nevelés történetében | 363 |
| A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja | 363 |
| A frontális munka hatása a résztvevőkre | 365 |
| Az egyéni munka | 367 |
| Az egyéni munka lényege és változatai | 367 |
| Az egyéni munka történeti szempontból | 368 |
| Az egyéni munka a gyakorlatban | 369 |
| Az egyéni munka hatása a résztvevőkre | 370 |
| A párban folyó tanulás | 371 |
| A párban folyó tanulás lényege és változatai | 371 |
| A párban folyó t anulás történeti szempontból | 372 |
| A párban folyó tanulás a gyakorlatban | 372 |
| A párban folyó tanulás hatása az érintettekre | 373 |
| A csoportmunka | 374 |
| A csoportmunka lényege | 374 |
| A csoportmunka történeti szempontból | 374 |
| A csoportmunka a gyakorlatban | 375 |
| A csoportmunka hatása a résztvevőkre | 378 |
| A szervezési módok szimultán alkalmazásáról | 379 |
| Összefoglalás | 381 |
| Feladatok | 381 |
| Irodalom | 383 |
| A pedagógiai értékelés | 385 |
| Bevezetés | 386 |
| Az értékelés fogalma, funkciói és szintjei | 386 |
| Az értékelés értelmezésének változásai, az értékelés fogalma | 386 |
| Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei | 387 |
| Értékelési modellek | 393 |
| Külső és belső értékelés | 393 |
| Értékelés a tanítás során | 395 |
| Célok - tapasztalatok - értékelés | 395 |
| A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés | 396 |
| Az értékelés szerepe a személyiség fejlődésében, az iskolai teljesítmények alakításában | 398 |
| A viszonyítás problémája | 399 |
| Az értékelés folyamata | 401 |
| Megítélés, becslés, mérés | 408 |
| Mérésmetodológiai követelmények | 409 |
| Értékelők, önértékelők | 411 |
| Összefoglalás | 412 |
| Feladatok | 413 |
| Irodalom | 414 |
| A különleges bánásmódot igénylő gyermek | 417 |
| Bevezető | 418 |
| A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, típusai | 418 |
| A különleges szükségletek okai, fokai | 420 |
| A különleges bánásmódot igénylők aránya a népességben | 421 |
| Törvényi szabályozás | 422 |
| A speciális nevelési szükségletű gyermekek integrált-inkluzív nevelése | 422 |
| Tanulási problémákkal küzdő tanulók | 427 |
| Magatartászavarok miatt problémás tanulók | 429 |
| Kivételes képességű tanulók, tehetségesek | 430 |
| A tehetség meghatározása | 430 |
| A tehetség kialakulásának feltételei | 430 |
| A tehetség összetevői | 431 |
| A tehetség irányai | 4334 |
| Tehetségnevelés, tehetségfejlesztés | 434 |
| Összefoglalás | 442 |
| Feladatok | 443 |
| Irodalom | 443 |
| Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása | 447 |
| Bevezetés | 448 |
| A különleges bánásmódot igénylő csoport fogalma, típusai, az eltérés oka | 448 |
| Fogalmi keretek, tipológia | 448 |
| Az eltérő bánásmód indokai | 449 |
| Kisebbségek oktatásának elmélete és gyakorlata | 451 |
| A multikulturalizmus és interkulturalizmus fogalma | 451 |
| Kisebbségi csoportok oktatásának jogi alapja | 451 |
| Különleges bánásmódot igénylő csoportok: nemzeti kisebbségek, romák, bevándorlók | 452 |
| A nemzeti kisebbségek oktatása | 452 |
| A cigány tanulók oktatása | 453 |
| Külföldi tanulók oktatása | 454 |
| Az interkulturális oktatás, kisebbségpedagógia sajátos didaktikája | 454 |
| A kisebbségi oktatás iskolai keretei | 454 |
| Egyes társadalmi csoportok oktatásának célja | 455 |
| Az oktatás tervezése, a tananyag | 456 |
| Az oktatás sajátos folyamata | 459 |
| Stratégiák, speciálisan kezelt módszerek, eljárások | 460 |
| Eltérés az értékelésben, osztályozásban | 462 |
| Eltérés a tanulásban, a tanulás nyelvével kapcsolatos kérdések | 463 |
| Összefoglalás | 465 |
| Feladatok | 465 |
| Irodalom | 466 |
| Az iskolai oktatómunka tervezése | 469 |
| A tervezési tevékenység sajátosságai | 470 |
| A pedagógus tervezési feladatai | 473 |
| A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv | 473 |
| A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat | 476 |
| Új szempontokat érvényesítő alternatív tervek | 480 |
| Összefoglalás | 483 |
| Feladatok | 484 |
| Irodalom | 485 |
| A kezdő pedagógus | 487 |
| Bevezető | 488 |
| A kezdő tanárok legfontosabb problémái | 489 |
| A kezdő és tapasztalt tanárok tevékenységében, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek | 490 |
| Tervezés | 490 |
| Észlelés - információfeldolgozás | 491 |
| Interaktív tevékenység | 492 |
| Döntési folyamatok, kognitív struktúrák | 493 |
| Tanári attitűd | 496 |
| Pályakezdés | 497 |
| A tanár önismerete | 497 |
| A kezdő lépések | 500 |
| Önelemző eljárások, fejlesztő technikák | 506 |
| Összefoglalás | 509 |
| Feladatok | 509 |
| Irodalom | 510 |
| Névmutató | 513 |
| Tárgymutató | 523 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.