| Előszó | 7 |
| Oktatáselméleti irányzatok (Réthy Endréné) | 9 |
| Az oktatáselmélet értelmezése | 10 |
| Az oktatás hétköznapi felfogása | 10 |
| Az oktatás tudományos megközelítése | 10 |
| Az oktatáselmélet tudományos megközelítése | 11 |
| A különböző oktatáselméleti irányzatok felosztására tett próbálkozások | 11 |
| A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat | 13 |
| A megszülető pedagógia diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója | 14 |
| A tapasztalati pszichológiai szálak | 16 |
| Herbart koncepciója | 16 |
| Diesterweg felfogása | 17 |
| Értékelméleti irányzat | 18 |
| A társadalmi igényekhez igazodó irányzat | 18 |
| Az oktatáselmélet differenciációjához kapcsolódó, a különböző társtudományok eredményeire interdiszciplinárisan építő irányzatok | 20 |
| Szociológiai irányzat | 20 |
| Pszichológiai irányzatok | 21 |
| Információelméleti, kibernetikai irány | 22 |
| Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat | 22 |
| Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó irányzatok | 23 |
| A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje | 23 |
| Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok | 23 |
| A curriculáris didaktikai irányzat | 26 |
| Napjaink alternatív irányzatai | 27 |
| Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás | 29 |
| Alternativitás az iskolák struktúrájában | 30 |
| Alternativitás az oktatás tartalmában | 31 |
| A szervezeti formák alternativitása | 31 |
| A módszerek alternativitása | 31 |
| Alternatív eszközök | 32 |
| A posztmodern irányzat | 33 |
| Elmélet kontra gyakorlat | 35 |
| Összefoglalás | 35 |
| Feladatok | 36 |
| Irodalom | 36 |
| Az oktatás társadalmi meghatározottsága (Nahalka István) | 45 |
| Bevezetés | 46 |
| Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei | 46 |
| A társadalmi meghatározottság kérdése a neveléstörténetben | 54 |
| A társadalom és az oktatási folyamatok közötti meghatározó viszony | 58 |
| A pedagógia fejlesztés lehetőségei és korlátjai a tanítás-tanulás folyamatában | 58 |
| A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában | 61 |
| Az oktatás társadalmi meghatározottsága az ezredforduló Magyarországán, folyamatok és feladatok | 68 |
| Összefoglalás | 72 |
| Feladatok | 74 |
| Irodalom | 75 |
| A tanuló (Golnhofer Erzsébet) | 77 |
| Bevezetés | 78 |
| A gyermekstátus értelmezése | 78 |
| A pedagógus gyermekszemléletét befolyásoló tényezők | 80 |
| Szempontok az egyéni különbségek értelmezéséhez | 83 |
| A gyermek megismerése, megértése | 85 |
| Összefoglalás | 92 |
| Feladatok | 92 |
| Irodalom | 93 |
| A pedagógus (Falus Iván) | 96 |
| A pedagógiai hatékonyság összetevői | 97 |
| A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok | 99 |
| Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek | 99 |
| A pedagógiai képességek | 101 |
| A pedagógiai tudás szintjei és típusai | 102 |
| A gyakorlati készségek | 104 |
| A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések | 107 |
| A tanári hitek és filozófiák | 110 |
| A reflektív tanár | 111 |
| Összefoglalás | 113 |
| Feladatok | 114 |
| Irodalom | 115 |
| A tanulás (Nahalka István) | 117 |
| Bevezetés | 118 |
| A tanulás mint hétköznapi fogalom | 118 |
| A tanulás meghatározása | 118 |
| A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése | 120 |
| A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban | 120 |
| Az empirizmus hatása, a szemléltetés pedagógiája | 121 |
| A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája | 128 |
| Újabb kognitív forradalmak, a konstruktív pedagógia megszületése | 134 |
| A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben | 145 |
| A cselekvés pedagógiája és a konstruktív pedagógia kiemelt szerepe | 145 |
| A gyerekek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága | 146 |
| A differenciálás jelentősége | 146 |
| A tanulás logikája a két szemléletben | 147 |
| A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége | 149 |
| A tanítás életszerűségének biztosítása | 149 |
| Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása | 150 |
| Összefoglalás | 153 |
| Feladatok | 154 |
| Irodalom | 155 |
| Az oktatás célrendszere (Kotschy Beáta) | 159 |
| Bevezetés | 160 |
| Az oktatási cél fogalma | 161 |
| Az oktatási cél funkciói | 165 |
| Az oktatás céljainak kiválasztása | 166 |
| A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok | 167 |
| A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására | 169 |
| A tanulóra és a tanulási-tanítási folyamatokra vonatkozó ismeretek hatása az oktatási célok kiválasztására | 171 |
| Az általános célok konkrét követelményekké alakítása | 182 |
| Összefoglalás | 185 |
| Feladatok | 185 |
| Irodalom | 187 |
| Az oktatás tartalma (Nahalka István) | 190 |
| Bevezetés | 191 |
| Az oktatás tartalmának alakulása a nevelés történetében | 195 |
| Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából | 195 |
| Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint | 196 |
| Az oktatás tartalmának "forrásvidékei" s e források "felhasználásának" kritériumai | 200 |
| A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában | 201 |
| Az oktatás tartalma és a tudományok anyaga, tudomány és oktatás kapcsolata | 204 |
| Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei | 208 |
| Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei | 211 |
| Az oktatás tartalma és a gyermek | 214 |
| Az oktatás tartalmának alakulása az ezredforduló Magyarországán | 215 |
| Összefoglalás | 217 |
| Feladatok | 218 |
| Irodalom | 219 |
| Az oktatási folyamat (Réthy Endréné) | 221 |
| Bevezetés | 222 |
| Az oktatási folyamat | 223 |
| Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése | 224 |
| Nagy Sándor felfogása az oktatási folyamatról | 225 |
| Aebli az oktatási folyamatról | 226 |
| Az oktatási folyamat feltárásának rendszerszemléletű megközelítése | 228 |
| Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat | 229 |
| A nem tudástól a tudásig vezető folyamat. A tantárgyi tartalom tudása | 230 |
| A tanulók önálló tanulni tudását kifejlesztő folyamat | 237 |
| A kognitív önszabályozás stratégiáját kialakító folyamat | 243 |
| A kognitív önszabályozó stratégia | 247 |
| A tanulási motiváció önszabályozását kialakító folyamat | 251 |
| Az oktatási folyamatot motiváló modell | 255 |
| Az eredményes tanuláshoz szükséges megfelelő pszichológiai előfeltételek megteremtése a tanítási órákon | 255 |
| Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek pedagógiai céloktól függő differenciált alkalmazása | 257 |
| A differenciáció és individualizáció fokozott érvényesítése | 259 |
| A tanári-tanulói interakció optimális szervezése | 260 |
| A differenciált teljesítményértékelés. A tanulási eredmények diagnózisa | 262 |
| Összefoglalás | 264 |
| Feladatok | 265 |
| Irodalom | 267 |
| Az oktatás stratégiái és módszerei (Falus Iván) | 271 |
| Stratégia-módszer-eljárás | 272 |
| Oktatási stratégiák | 275 |
| A) Célközpontú stratégiák | 275 |
| B) Szabályozáselméleti stratégiák | 279 |
| Az oktatási módszer fogalma | 283 |
| A módszerek csoportosítása, osztályozása | 284 |
| Oktatási módszerek | 285 |
| Az előadás | 286 |
| A magyarázat | 290 |
| Az elbeszélés | 295 |
| A tanulók kiselőadásai | 296 |
| A megbeszélés | 296 |
| Vita | 301 |
| Szemléltetés | 303 |
| A projektmódszer | 306 |
| A kooperatív oktatási módszer | 308 |
| A szimuláció, a szerepjáték és a játék | 309 |
| Házi feladat | 311 |
| A módszerek kiválasztása | 313 |
| Összefoglalás | 317 |
| Feladatok | 318 |
| Irodalom | 319 |
| Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei (Petriné Feyér Judit) | 323 |
| A taneszköz fogalma | 324 |
| A taneszközök története | 326 |
| A taneszközök lehetséges csoportosítása | 329 |
| Taneszközök a tanítási-tanulási folyamatban | 332 |
| Taneszközök a tanítási órán | 337 |
| Összefogalalás | 342 |
| Feladatok | 343 |
| Irodalom | 343 |
| Az oktatás szervezeti keretei és formái (M. Nádasi Mária) | 345 |
| Az oktatás szevezetei keretei | 346 |
| Az osztály a tanítás-tanulás társas közege | 346 |
| Az osztályba sorolás szempontjai | 348 |
| Koedukáció az osztályban | 350 |
| Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége | 353 |
| Az oktatás egyéb szervezeti keretei | 355 |
| Az oktatás szevezeti formái | 357 |
| A tanítási óra időtartama | 357 |
| Rituálék a tanítási órán | 358 |
| Az órarend | 359 |
| A tanítási órák pedagógiai rendszere | 360 |
| A tanítási óra menete | 360 |
| Az oktatás más szervezeti formái | 363 |
| Összefoglalás | 363 |
| Feladatok | 364 |
| Irodalom | 365 |
| Az oktatás szervezési módjai és munkaformái (M. Nádasi Mária) | 368 |
| A szervezési mód és munkaforma értelmezése | 369 |
| A frontális munka | 369 |
| A frontális munka lényege | 369 |
| A frontális munka megjelenése a nevelés történetében | 370 |
| A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja | 370 |
| A frontális munka hatása a résztvevőkre | 372 |
| Az egyéni munka | 374 |
| Az egyéni munka lényege és változatai | 374 |
| Az egyéni munka történeti szempontból | 377 |
| Az egyéni munka a gyakorlatban | 378 |
| Az egyéni munka hatása a résztvevőkre | 379 |
| A párban folyó tanulás | 379 |
| A párban folyó tanulás lényege és változatai | 379 |
| A párban folyó tanulás történeti szempontból | 379 |
| A párban folyó tanulás a gyakorlatban | 380 |
| A párban folyó tanulás hatása az érintettekre | 381 |
| A csoportmunka | 382 |
| A csoportmunka lényege | 382 |
| A csoportmunka történeti szempontból | 382 |
| A csoportmunka a gyakorlatban | 383 |
| A csoportmunka hatása a résztvevőkre | 384 |
| A szervezési módok szimultán alkalmazásáról | 385 |
| Összefoglalás | 387 |
| Feladatok | 387 |
| Irodalom | 389 |
| A pedagógiai értékelés (Golnhofer Erzsébet) | 392 |
| Az értékelés fogalmának alakulása | 393 |
| Az értékelés funkciói | 396 |
| Visszacsatolás - hatékonyságnövelés | 396 |
| A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés | 400 |
| Minősítés - szelektálás - társadalmi megmérettetés | 401 |
| Az értékelés tájékoztatás | 402 |
| Az értékelés szerepe a személyiségfejlődésben, fejlesztésben | 402 |
| A viszonyítás problémája | 404 |
| Az értékelés folyamata | 405 |
| A célmegfogalmazás | 406 |
| Információgyűjtés | 406 |
| Az információ értelmezése | 407 |
| Megítélés, becslés, mérés | 409 |
| Mérésmetodológiai követelmények | 410 |
| Külső és belső értékelés | 412 |
| Az értékelők | 412 |
| Összefoglalás | 413 |
| Feladatok | 414 |
| Irodalom | 414 |
| Tanulásszervezés (Szivák Judit) | 418 |
| A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések | 419 |
| A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése | 422 |
| A szervezés tevékenységformái | 423 |
| A preventív munkaszervezés | 423 |
| A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése | 427 |
| Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok | 431 |
| Összefoglalás | 432 |
| Feladatok | 433 |
| Irodalom | 434 |
| Különleges bánásmódot igénylő gyermek (Petriné Feyér Judit) | 435 |
| A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, csoportosításuk | 436 |
| Speciális tanulási nehézséggel rendelkező tanulók | 437 |
| Integrált nevelés az oktatási intézményekben | 439 |
| A tehetséges tanulók | 445 |
| A tehetségnevelés, tehetségfejlesztés | 450 |
| A differenciált oktatás | 458 |
| Összefoglalás | 459 |
| Feladatok | 460 |
| Irodalom | 461 |
| Az iskolai oktatómunka tervezése (Kotschy Beáta) | 465 |
| A tervezési tevékenység sajátosságai | 466 |
| A tervezés modelljei | 467 |
| Az oktatástervezés szintjei | 470 |
| A tervezés országos szintje. Központi tanterv, a Nemzeti alaptanterv | 470 |
| A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv | 478 |
| A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat | 481 |
| Összefoglalás | 486 |
| Feladatok | 486 |
| Irodalom | 487 |
| A kezdő pedagógus (Szivák Judit) | 489 |
| A kezdő tanárok legfontosabb problémái | 491 |
| A kezdő és tapasztalt tanár tevékenységben, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek | 492 |
| Tervezés | 492 |
| Észlelés - információfeldolgozás | 492 |
| Interaktív tevékenység | 493 |
| Döntési folyamatok, kognitív struktúrák | 493 |
| Tanári attitűd | 496 |
| Milyen tanár vagyok? | 497 |
| Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár? | 500 |
| Önelemző eljárások, fejlesztő technikák | 505 |
| Összefoglalás | 508 |
| Feladatok | 509 |
| Irodalom | 511 |
| Névmutató | 513 |
| Tárgymutató | 521 |