1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotóművészet 2000/3-4.

Fotókritikai, elméleti és fotótörténeti folyóirat/XLIII. évfolyam. 2000. 3-4. szám

Szerző

Kiadó: Magyar Fotográfiai Szaksajtó Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím: Fotóművészet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalóval. Fekete-fehér és színes fotókkal. Dupla szám.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
Költői-metafizikai meditáció Vancsó Zoltán fotósorozata előtt
Minden fénykép régi. Az is, amelyet alig-imént exponált tudatunk, szemünk pillanat-parancsára, az optikával-mechanikával... Tovább

Előszó

Részlet:
Költői-metafizikai meditáció Vancsó Zoltán fotósorozata előtt
Minden fénykép régi. Az is, amelyet alig-imént exponált tudatunk, szemünk pillanat-parancsára, az optikával-mechanikával már-már szervesen együttműködő, együtt ható ujjunk a fényképezőgép gombján. Minden fénykép egy időpillanatot "állít meg" az idő egész biztos elmúlásának irreverzibilis folyamatából (az "optika csapdájába" ejtve az elszárnyaló szekundumot... hiú reménnyel persze) mintegy kiszakítva, "kimerevítve" a telő és betelő időfolyamból: egyszeri pillanatképpé rögzítve, mentve azt. Költőibben kifejezve: minden fotográfia (akár amatőr, akár professzionális, akár már fotóművészeti rangú lett légyen is!) az időmúlás, az időfogyatkozás visszafordíthatatlan folyamatából "örökít meg" egy pillangó röptű pillanatot... Minden fénykép memoriális és művészi értékét - nolens-valens - az adja, az határozza meg, és az minősíti, hogy a fotóművész milyen mélységű térbeli távlattal, az exponálás szökő, tovatűnő és máris enyésző emlékké változó másodpercébe mennyire merészeli a jelenből múlttá sűríteni a "megállított" idő képét és lesz-e elég bátor előhívni, kinagyítani az oly hamar sárgulni, gyűrődni kezdő papírra... Ezt a tudatos önkénnyel kiragadott, kiválasztott fotópillanatot, ezt a "fénykép-időt" azután sokszor megnézhetjük: a tér, a hely, ahol felvettük egykor, bizonyára sokáig létezik még, bármikor viszontláthatjuk, "csak" tűnt tartalmát, lezajlott jelenét nem élhetjük meg újra, még egyszer... soha többé, sem emlékezéssel, sem erőszakos visszaidézéssel. Mind az amatőr, mind a professzionalista művészi rangú fényképezés leginkább a kiszemelt vadra tüzelő vadászhoz vagy még inkább: az élő, emberi célt míves, gyilkos puskája távcsövének szálkeresztjébe befogó, a halálos lövést kiszemelt áldozatára irányzó, tévedhetetlenül tüzelő mesterlövész (franc tireur, tk. "szabad vadász") munkájához hasonlít. Ez a vészes, baljós hasonlóság abban nyilvánul meg, hogy a fotográfusnak ugyanolyan hidegvérre, fegyelemre, türelemre, kitartásra, bátorságra, éberségre van szüksége (amint magányosan, szemben a világot uraló időfolyamattal, mintegy "célba veszi" az egyszerivé tenni merészelt, múló pillanatot), mint a vadásznak: kivárni a vadat, amíg kilőheti... vagy mint a mesterlövésznek, szemben a pusztulásra kiszemelt áldozattal...
Alig exponálunk szigorúan szelektáló, még szigorúbban komponált gondolattal, élő időben, éles jelenben egy "vedutát", egy portrét, egy hirtelen-váratlanul elénk táruló, lenyűgöző látványt, az azonnal régmúlttá, sebesen távolodó emlékké lesz! De a gondolkodás legintenzívebb "működése" éppen az emlékezés! Vissza

Tartalom


DOBAI PÉTER: Költői-metafizikai meditáció Vancsó Zoltán fotósorozata előtt 3
Álomkor 15
Illés Barna tengerparti sorozata
PFISZTNER GÁBOR: A léten túli lét képzete 21
Csíkvári Péter fotóalapú digitális képei
SZARKA KLÁRA: Semmit sem bízok a véletlenre 32
Beszélgetés Hapák Péter fotóművésszel
SZARKA KLÁRA: Amíg tudunk kommunikálni... 40
Budapesti találkozás Chris Nash-sel
First Polaroid International Photography Awards 46
POLAROID GALÉRIA 47
CSÚRI PIROSKA: A dagerrotípiától a digitális fényképészetig 63
Beszámoló a new york-i Photography Show-ról
MARKOVICS FERENC: Fotó: Füles 82
FEJÉR ZOLTÁN: Brassai titka 90
BAKI PÉTER: Müller Miklóstól 95
STEMLERNÉ BALOG ILONA: Kivégzés kozák módra 96
FOGARASI KLÁRA: Bennszülöttek és misszionáriusok 98
FEJÉR ZOLTÁN: Hunor-Gonor, két jó barát...? 110
Summary 111
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Fotóművészet 2000/3-4. Fotóművészet 2000/3-4. Fotóművészet 2000/3-4. Fotóművészet 2000/3-4.
Állapot:
940 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba
konyv