A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotóművészet 2001/1-6.

Fotókritikai, elméleti és fotótörténeti folyóirat - XLIV. évfolyam 1-6. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet az 1-2. számból:
Egybelátó
Almásy Pál kiállításához
Ezredforduló. Egymást követik a 20. századot riportokkal bemutató, a korszakot témákra bontó vagy kronologikusan átfogó fotótárlatok.... Tovább

Előszó

Részlet az 1-2. számból:
Egybelátó
Almásy Pál kiállításához
Ezredforduló. Egymást követik a 20. századot riportokkal bemutató, a korszakot témákra bontó vagy kronologikusan átfogó fotótárlatok. A múlt évben bemutattuk e hasábokon a fotóművészekre koncentráló hannoveri nagy mustrát, de a mi Nemzeti Múzeumunkban is látható volt egy magyar horizontra szűkített, nekünk mindenesetre kézzelfoghatóbb fotográfiai összefoglaló. Pár hónapja zárt Bécsben a Kurier világtörténelmi riportfotó-válogatása - a legjelentősebbek munkáival: évente 5-8 képpel, majd ezer fotóval -, ami elbűvölő időutazást kínált roppant borzalmak és nagy csodák évszázadába. Elcsodálkoztam ugyan azon, hogy míg itthon a Nemzeti Múzeum termei megtölthetők a jelentős magyar események képeivel, addig a bécsi anyag képei négy esetben fértek rá a világtörténelmi lajstromra. Egyrészt az emlékezetünk is szelektív, másrészt Hungárián kívül is van élet. Leszámítva a kiállítás jóval számosabb magyar fotográfusát, mégis meglepő, hogy milyen erős a história viszonylagossága. Melyik kép fontos, mi igaz, mi teljes fotó? Ezt eldöntendő, semmiképpen nem elsődleges a fotót mnemotechnikai eszközként, naplójegyzetként értelmező szemlélet. Még a privát fotót sem lehet így értelmezni, nehogy a legjelentősebb fotósok munkáit.
Almásy Pál Ernst Múzeumbéli kiállítása győzött meg igazán az időn kívüli értékelés helyességéről. Egy 120 000 negatívot számláló berlini archívum, az Archiv für Kunst und Geschichte (AKG) anyagából válogatott életmű-kiállítás értelmezési lehetőségei jóval meghaladják a mester által ars poeticaként megfogalmazott kortárs hírvivő hatókört. Azt mondja Almásy: "Nekem egy kép elsősorban közöljön valamit, s csak azután legyen szép, de ha nem szép, nem baj. A funkcionalista fotóban a szemantikán van a hangsúly. Célom a lehető legpontosabb valóságábrázolás. Nem használók sem világítási, sem más trükköket. Nincs olyan esztétikai szempont, amiért eltorzítanám a valóságot. Ha az olvasó kinyitja a magazint, arra gondoljon, 'de érdekeset látok', és ne arra, hogy 'milyen szépet'." Vissza

Tartalom

2001. 1-2 szám:
SZEGŐ GYÖRGY: Egybelátó 3
FEKETE VALI: Szavak a képekben 16
Lenyúltam az életművem 17
PÉCSI MARCELL: Fotójamatőr és tragikusművész 31
NIKON GALÉRIA 35
LOSONCI MIKLÓS: Hortobágy-szimfónia 50
BAKI PÉTER - SZABÓ ORSOLYA: Mesiac Fotografie Slovensko, 1990-2000 57
SZEGŐ GYÖRGY: Szelíd paparazzo - vad festő 63
VALDIMÍR BIRGUS - JAN MLCOCH: Cseh avantgárd fotográfia, 1918-1939 67
B. HORVÁTH CSILLA: Egy baranyai tanító fényképei a 20. század elejéről 82
RÉGI TAMÁS: A lélekrabló 92
BAKI PÉTER: "...ha valamilyen kategóriába beleférek, az a nomád..." 96
KINCSES KÁROLY: Egyikünkről vagy mindnyájunkról? 99
FEJÉR ZOLTÁN: Objektívtervezés. megrendelésre is 102
Summary 103

2001. 3-4. szám:
SZARKA KLÁRA: Ez nem is szakma - több annál 3
BAKI PÉTER: Sok mindent feláldozok, hogy jól menjenek a dolgaim 17
SZARKA KLÁRA: A munkánk nagy része dögunalom, ott kell helytállni 26
BACSKAI SÁNDOR: A fotóművészet a legmagasabb kategória számomra 41
PÉCSI MARCELL: Szeretném magam megmutatni 57
NIKON GALÉRIA 60
E. CSORBA CSILLA: Jó időben, jó helyen 76
SZEGŐ GYÖRGY: A fotó mint kosztüm 87
GÖTZ ESZTER: System of Moments 97
BÁN ANDRÁS: Egy szabad szellem 107
FOGARASI KLÁRA: Gyűjtögető misszionáriusok 112
D. MAGYARI IMRE: Belső tájak - külső tájak 124
FEJÉR ZOLTÁN: "A Westlichtnek sikerül(t), és ott fénylik fenn..." 125
TÍMÁR PÉTER: Szilágyi Gábor (1942-2001) 126
FEJÉR ZOLTÁN: Vajta Miklós, az újra felfedezett feltaláló 127
Summary 128

2001. 5-6. szám:
SZARKA KLÁRA: Amerika nagyon kemény iskola 3
PFISZTNER GÁBOR: Az idegenkezűség nem kizárható 21
PFISZTNER GÁBOR: A borzasztó valóság 31
DOBAI PÉTER: Létportrék Amrita Sher-Gil tiszteletére 40
NIKON GALÉRIA 41
GÖTZ ESZTER: Alig száz kép 57
PÉCSI MARCELL: Kellemes, mérhetetlen magány 71
STURCZ JÁNOS: Légy ravasz, Jenő! 83
KÉSZMAN JÓZSEF: Camera obscena 89
FEKETE VALI: A szép az utcán hever 98
BÁN ANDRÁS: Lucien Hervé fotói - itthonról nézve 102
GÖTZ ESZTER: Lágy vonal 107
PFISZTNER GÁBOR: Időkonzervek 119
BACSKAI SÁNDOR: Fénnyel írott történelem 126
FEJÉR ZOLTÁN: Mladek úr esete az X-sugárral 151
FEJÉR ZOLTÁN: "Király utca 69. alatt lakott az a cukorfalat..." 157
BAKI PÉTER: Egy magyar fejlesztés sorsa 158
Summary 160
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv