1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Harc a revizionizmus ellen a pedagógia elméletében és a nevelési gyakorlatban

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Slovenské Pedagogické Nakladatelstvo
Kiadás helye: Pozsony
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 377 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ebben a publikációban olyan nevelési problémakörökről lesz szó, amelyek szorosan összefüggnek pártunknak a hazánkban a szocializmus továbbfejlesztése és megerősítése során a lenini alapelvekhez... Tovább

Előszó

Ebben a publikációban olyan nevelési problémakörökről lesz szó, amelyek szorosan összefüggnek pártunknak a hazánkban a szocializmus továbbfejlesztése és megerősítése során a lenini alapelvekhez való visszatérésért folytatott harcával. Harc ez a revizionizmus és a jobboldali opportunizmus ellen a pedagógiai elméletben és a nevelési gyakorlatban. Ez a harc nélkülözhetetlen feltétele és kiindulópontja az ifjú nemzedék és a dolgozók általános művelődésére irányuló igyekezetnek a marxizmus-leninizmus alapelveinek és céljainak szellemében.
Egyes iskoláknak és tanítóknak a tapasztalatai, amelyekre ez a könyv is támaszkodik, nemcsak teljes mértékben igazolják a CSKF KB 1970 decemberi dokumentumának igazát, de hangsúlyozzák e dokumentum rendkívül komoly megállapításainak jelentőségét is, mint pl.:
„Az a tény, hogy a szocializmus alapjai elleni támadásokat nagyobbrészt párttagkönyvvel rendelkező emberek vezették, a nyilvánosságnak úgy tűnt, mintha a január hívei és ellenzői közti csatározásról lenne szó, mintha a »progresszív« és a »konzervatív« kommunisták, vagyis a társadalom életét javítani akarók és a túlhaladott módszereket védők közötti harcról lenne szó. Ezt a hamis képet tárták nap nap után az emberek elé a tájékoztatási eszközök. Ez volt az oka annak, hogy fokozatosan sikerült nekik megtéveszteni a nyilvánosság nagy részét, s elkendőzni, hogy a valóságban osztályharcról, a szocializmus léte elleni támadásról van szó." Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 12
[I.] A nevelés marxista-leninista alapelvei 14
1. Az Iskola és a politika kapcsolata 15
2. Az oktatás, a nevelés és a termelőmunka kapcsolata 19
3. Az oktatás és a nevelés egységének elve 22
[II.] Az oktatás és a nevelés fejlődése elképzelhetetlen az ellenséges ideológia, a revizionizmus és az opportunizmus hatásai ellen való harc nélkül 26
1. A „modern" burzsoá tudományirányzatok átvétele 28
2. A kispolgári radikalizmus 34
3. Antimarxista törekvések az oktatás és a nevelés új koncepciójának kidolgozásában 38
4. A kispolgárság mint a pedagógiai jelenségek és értékek osztályszempontot nélkülöző értékelésének a bázisa 43
5. Az „új pedagógiai orientáció" 50
6. Reformtörekvések a pionírszervezetek vezetésében 59
[III.] A kommunista személyiség kialakításában 76
1. A személyiségformálás alapvető tényezői 76
2. A „megújhodás" szociológusainak revizionizmusa 79
3. Az értékek rendszere és a nevelés 88
a) A példakép és az eszménykép kérdése 90
b) A kommunista és a burzsoá ideológia közötti viszony a nevelésben 97
[IV.] A kommunista világnézet formálása 103
1. A kommunista világnézet jelentősége és szerepe a személyiség és a társadalom életében 103
a) Az osztályérdekek és a világnézet 104
b) A világnézet ösztönző hatása az aktív személyiségre 111
2. A világnézeti nevelés mint a személyiség eszmei formálásának folyamata 114
a) A tanulók felvértezése a világnézet alapjaival 116
b) A kommunista pártosság jelentősége a világnézet nevelésben 123
3. Az ateista nevelés 135
a) A marxizmus-leninizmusnak valláshoz való viszony 136
b) Vallásellenes nevelés 139
c) A tanítói lelkiismeret szabadságának kérdése 145
[V.] A kommunista erkölcs szellemében való nevelés 148
1. Marxista-leninista tanítás az erkölcsről mint a kommunista erkölcsi nevelés eszmei alapjáról 150
a) Az erkölcs mint a társadalmi tudat egyik formája 150
b) A kommunista erkölcseszmény 156
2. Az erkölcsi nevelés folyamata 159
a) Az erkölcsi nevelés folyamatának összetettsége 159
b) A gyermekek természetes szükséglete és erkölcsi formálása 166
3. A nevelés gyakorlati kérdései a kommunista erkölcs szellemének szempontjából 171
[VI.] Az emberekhez való kommunista viszonyra nevelés 179
1. Leninizmus kontra revizionizmus az emberek közötti viszonyról és az új ember neveléséről szóló elméletben 180
a) A humanizmus ideológiájának osztályjellege 180
b) Az individualizmus 189
c) A kollektivizmus 194
2. A tanulóközösség szerepe a nevelésben 198
a) Személyiség a közösségben 198
b) A tanulóközösség formálása 203
c) A tanulói kollektíva mint a nevelés alanya 209
3. A pionírszervezet - a tanulók kollektív szellemben való nevelésének jelentős tényezője 218
[VII.] A proletár internacionalizmusra és a szocialista hazafiasságra való nevelés 233
1. A proletár internacionalizmus elve a forradalmi gyakorlatban és a nevelésben 234
a) A dolgozók érdekeinek nemzeti és internacionalista egysége 234
b) A hazafiasság osztályjellege 239
2. A szovjetellenesség elleni harc szükségszerűsége a neveléselméletben és a gyakorlatban 243
3. A proletár internacionalizmus érzésének és a szocialista hazafias öntudat formálása 258
a) Az érzelmi élmények gazdagságáról való gondoskodás a szocialista hazafiasság és az internacionalizmus egységének szellemében 258
b) A proletár internacionalizmus és a szocialista hazafiasság tartalma és eszközei 266
4. Honvédelmi nevelés 275
[VIII.] Kommunista munkaviszonyra nevelés 278
1. A munka mint erkölcsformáló eszköz és a személyiség általános fejlődésének alaptényezője 280
a) A munka megváltozása 280
b) A munka új pszichológiája 284
c) A munka mint a személyiség harmonikus fejlődésének tényezője 289
2. A munkához való kommunista viszony nevelési folyamata 292
a) A munkára nevelés ideológiai szempontja 292
b) A munkafeladatokkal való megbízások módszere 297
c) Házi feladatok 299
[IX.] Az esztétikai érzések, nézetek és ízlések fejlődése 305
1. Az ember esztétikai viszonya a valósághoz 305
a) A munka esztétikai sztimulusai 305
b) A személyiség esztétikája és erkölcsi tudata 307
c) Az esztétikai eszménykép osztályjellege 310
2. A művészettel való nevelés 316
a) A művészet mint az ember lelkivilágának hatalmas formáló és nemesítő tényezője 316
b) Az esztétikai nevelés hozzájárulása a sokoldalúan fejlett személyiség formálásához 318
3. Az esztétikai nevelés alapfeladatai 319
a) Az életstílus gazdagodása 320
b) Harc a kispolgári és a burzsoá eszmék csökevényei ellen 322
c) A művészet szerepe a személyiség sokoldalú fejlesztésében 327
4. A népművészeti alkotások, valamint a gyermekek és az ifjúság nevelése 331
[X.] A tudományos-technikai haladás és a személyiség fejlődése a szocializmusban 334
1. A tudományos-megismerő és a gyakorlati-átalakító tevékenység egysége - a személyiség sokoldalú fejlődésének elkerülhetetlen feltétele a szocializmusban 335
a) Burzsoá „elméletek" a „humanizálásról" és a valóság 335
b) Revizionizmus kontra leninizmus a sokoldalú személyiség fejlődésének lehetőségeiről 338
2. A művelődés szocialista rendszere és a személyiség sokoldalú fejlődése 343
a) A művelődés fejlődése - a szocializmus építésének szerves része 343
b) A szocialista kultúrforradalom új feladata 351
c) A képességek fejlődése 355
Befejezésül 358
A felhasznált irodalom jegyzéke 372
Orosz nyelvű kivonat 374
Német nyelvű kivonat 376

Doc. PhDr. Miroslav Matusták

Doc. PhDr. Miroslav Matusták műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Doc. PhDr. Miroslav Matusták könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv