1.034.210

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalom I.

Négy- és hatosztályos középiskolák számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 187 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-19-0740-6
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva. Tankönyvi szám: 15146.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a tankönyv a diákoknak készült. Így lehet igazán a tanárok segítségére is.
Kollégáim bizonyára fel fogják ismerni a szakkönyveket és tanulmányokat, melyeket felhasználtam. Ám a... Tovább

Előszó

Ez a tankönyv a diákoknak készült. Így lehet igazán a tanárok segítségére is.
Kollégáim bizonyára fel fogják ismerni a szakkönyveket és tanulmányokat, melyeket felhasználtam. Ám a legfelkészültebb tanár is vetet tankönyvet a diákokkal, ha másért nem, időmegtakarítás végett.
Mint minden tankönyv, ez is informatív, de szeretne lényegre törő, dialogikus, az igényekhez igazodó, sőt szórakoztató is lenni.
Igyekeztem lényegre törően fogalmazni. Hogy mi az irodalomban a lényeg, azt talán nem is olyan nehéz néven nevezni. Minden bizonnyal az irodalmi szöveg az. Minden egyébnek annyiban van jelentősége, amennyiben a szövegek megértését segíti - hozzátenném: esetünkben a diákoktól elvárható szinten.
Kétségtelen, hogy a megértés a vonatkozó történeti ismeretekkel mélyül: többet értünk Janus Pannonius Saját lelkéhez c. költeményéből, ha tudjuk, hogy mi az a platonizmus. De az is kétségtelen, hogy semmi sem nyújt a diákok számára akkora örömöt, mint ha maguk is megszólalhatnak az általuk olvasott műről.
A két szempont összeegyeztetésére törekedtem a történeti és a strukturalista tárgyalásmód közt egyensúlyozva. Diákszemmel azok a megválaszolhatott kérdések, amelyek a műre mint zárt rendszerre vonatkoznak (pl. „Rajzold fel Janus Pannonius lázgörbéjét a Midőn beteg volt a táborban c. költemény sorainak függvényében!") De még ott is, ahol látszólag csak előadásra van mód, igyekeztem a diákokat bevonni (pl. a Saját lelkéhez c. költemény kapcsán közlöm a margón Platón témába vágó passzusait, hogy maguk vethessék egybe Janus Pannonius versével).
A margón szereplő kérdéseket tehát nem ornamentikának szántam, fel szoktam őket tenni. A diákok persze maguk is elgondolkozhatnak rajtuk, de igazi hasznuk az órán, megbeszélésük során derül csak ki. Egy-egy eposz vagy dráma kapcsán a kérdéseket előre meg szoktam adni,
még mielőtt a diákok a művet olvasni kezdik. Csak így remélhető, hogy válaszolni is tudnak rájuk, emlékezetből aligha. Lírai művek esetében elég az óra elején feltenni őket. Tudjuk, milyen nehéz feleltetés alatt a diákokat lekötni: íme, egy termékeny módszer.
A tankönyv szövegében megvan legtöbb kérdésre a válasz. Ezekre többféle válasz is adható, ezért a tankönyvtől független, önálló értelmük van. De a legfontosabbnak azt tartom, hogy a diákokban így tudatosodik a leginkább: az irodalmi művek kapcsán arról érdemes beszélni, ami szó szerint nincsen a szövegben, a szerző közvetve mégis közli velünk.
Tankönyvemben van filmelemzés (Zeffirelli: Rómeó és Júlia), összehasonlító elemzés egy képzőművészeti alkotás és egy irodalmi mű kapcsán (Laokoon), ismertetés az irodalmi témák zenei feldolgozásáról (Wagner). Igyekeztem bemutatni az irodalom és más művészetek viszonyát. Ezt szolgálja a könyvben látható képzőművészeti anyag is.
A kérdések és a képek mellett idézetek is szerepelnek a margón. Hol illusztratívak, hol további ismeretekkel szolgálnak, hol asszociatív viszonyban állnak a főszöveggel. Megtudhatjuk belőlük, mit gondolt Babits Homéroszról, Petri György Petrarcáról, s hogy Juppiter fája nem véletlenül a tölgyfa, mert a tölgyfákat éri a legtöbb villámcsapás.
Végezetül hangsúlyoznám, hogy a tanulás általam ismert legmagasabb rendű formájára is módot akartam adni. Nemcsak művészi fogásokat, műfajokat és hatástörténetet, de a szerzők ezekből kibontakozó többé-kevésbé egyedi világképét, élettapasztalatát, az emberről szerzett sajátos tudását is meg akartam mutatni. Hogy e remekművekkel találkozva a diák megélhesse azt is, amiről a filozófus, Hans Georg Gadamer a tanulás kapcsán beszél: „Ha... tapasztalatot szerzünk, akkor ez azt jelenti, hogy mindaddig nem láttuk helyesen a dolgokat, s most már jobban tudjuk, hogy mi a helyzet." Vissza

Tartalom

Az antikvitás irodalmából
A Homérosz előtti görög mítoszvilág 8
Nem olümposzi istenek 10
Homérosz: Iliász 12
A mondakör történeti alapjai 14
Akhilleusz, az eposz főszereplője 16
Homérosz művészete a 24. ének tükrében 18
Homérosz: Odüsszeia 20
A mesekincs és Homérosz 26
Odüsszeusz kalandjai. A két eposz viszonya 24
A mesekincs és Homérosz 26
A görög líra 28
Szolón, Szapphó 30
A görög dráma 32
A dráma részei. Aiszkhülosz és Euripidész 34
Szophoklész: Oidipusz király 36
A tragikus irónia. A vakság mint metafora 38
Szophoklész: Antigoné (1.) 40
Miért temeti el testvérét Antigoné? 42
Szophoklész: Antigoné (2.) 44
Szophoklész stílusa. Ki cselekszik ésszerűen? 46
A római irodalom. Catullus 48
A Lesbia-versek 50
Vergilius 52
Az Aeneis, a rómaiak nemzeti eposza 54
Horatius 56
Horatius és a hedonizmus. Ovidius 58
A Biblia
A Biblia 62
Néhány kulcsfogalom 64
Ószövetségi történetek és műfajok 66
Dávid és a zsoltárok 68
Az Újszövetség 70
Szent Pál. Az Apokalipszis 72
A középkor irodalmából
A középkor kultúrája 76
Művelődéstörténeti áramlatok a középkorban 78
Egyházi irodalom 80
Szent Ágoston 82
Lovagi irodalom 84
A témák továbbélése: Wagner 86
Villon 88
Carmina Burana 90
Dante Alighieri 92
A pokol körei 94
Magyarországi latin nyelvű irodalom 96
A magyar középkor kultúrája 98
Középkori magyar nyelvű irodalom 100
Kevésbé ismert nyelvemlékeink 102
A humanizmus korszaka
A reneszánsz és a reformáció 106
Reneszánsz-értelmezések 108
Petrarca és Boccaccio 110
Három Boccaccio-novella 112
Janus Pannonius 114
Az itáliai epigrammák 116
Magyarországi elégiái 118
Saját lelkéhez 120
Irodalmunk Janus Pannoniustól Balassiig 122
Két prédikátor 124
Balassi Bálint 126
Balassi forrásai 128
Vitézség, szerelem 130
Ó, nagy kerek kék ég... - Balassi és a manierizmus 132
William Shakespeare 134
Esszék, tanulmányok a Shakespeare-jelenségről 136
Rómeó és Júlia 138
Zeffirelli filmje 140
A II. és III. felvonás 142
Zeffirelli filmje (folytatás) 144
A IV-V. felvonás 146
Zeffirelli filmje (folytatás) 148
Hamlet 150
Problémagócok a Hamletben 152
Szentivánéji álom 154
Néhány más Shakespeare-mű 156
A barokk
A barokk korszaka 160
Tasso és Milton 162
A barokk Magyarországon 164
Kuruc költészet 166
Pázmány Péter 168
Az utolsó ítéletnek rettenetességéről 170
Zrínyi Miklós 172
Zrínyi világképe 174
Szigeti veszedelem 176
Az eposz szereplői 178
Mikes Kelemen 180
Memoárirodalom: Bethlen Miklós és II. Rákóczi Ferenc 182

Domonkos Péter

Domonkos Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Domonkos Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv