| A pedagógia elméleti alapjai | |
| A neveléstudomány rendszere és interdiszciplináris kapcsolatai | 7 |
| A pedagógia fogalma | 7 |
| A pedagógia mint tudomány - a neveléstudomány | 8 |
| Alapfogalmi rendszer kialakulása | 8 |
| Neveléstudomány önállósodása | 9 |
| A pedagógia belső differenciálódása | 9 |
| A neveléstudomány tárgya, feladatai | 10 |
| A neveléstudomány belső rendszere, ágai, részterületei | 10 |
| A pedagógia általános alapjai | 11 |
| Neveléselmélet | 11 |
| Didaktika | 12 |
| Metodikák | 12 |
| Neveléstörténet | 12 |
| Életkori pedagógiák | 13 |
| Intézményi pedagógiák | 13 |
| A pedagógia kapcsolata a többi tudománnyal | 14 |
| A pedagógia határtudományai | 15 |
| Pedagógia és filozófia | 15 |
| Neveléstudomány és lélektan | 16 |
| Nevelésszociológia | 16 |
| Oktatásgazdaságtan | 17 |
| Pedagógia és biológia | 17 |
| Oktatástechnológia | 17 |
| A neveléstudomány integrációs kísérletei | 18 |
| A pedagógia általános alapkérdései | 20 |
| A nevelés lehetősége | 20 |
| Néhány történeti tanulság | 21 |
| A nevelés lehetőségének mai problémái | 25 |
| A nevelés szükségessége | 28 |
| Az egyén fejlődésének szempontjából | 29 |
| A társadalom szempontjából | 31 |
| A nevelés társadalmi meghatározottsága | 33 |
| A társadalmi meghatározottság tényezői | 33 |
| A nevelés történetisége és viszonya a társadalmi felépítményhez | 33 |
| A társadalmi meghatározottság megnyilvánulásai | 37 |
| A nevelés célja | 37 |
| A nevelés tartalma | 40 |
| A nevelés intézményei | 43 |
| Irodalom az első részhez | 48 |
| A neveléstörténet főbb kérdései a legrégibb időktől 1849-ig | |
| A nevelés az ősközösségi társadalomban | 53 |
| Iskolázás és nevelés az ókorban | 58 |
| A görög pedagógiai kultúra | 59 |
| A görög pedagógiai kultúra történetének korszakai | 59 |
| A spártai nevelés | 65 |
| Athéni nevelés | 69 |
| A görög pedagógia klasszikusai | 74 |
| A római nevelés | 85 |
| A középkori nevelés | 91 |
| Az egyházi iskolázás és a világi nevelés intézményei | 91 |
| A magyar nevelésügy a középkorban | 99 |
| A humanizmus pedagógiája | 103 |
| Az újkori nevelés | 124 |
| Comenius | 125 |
| Apáczai Csere János | 134 |
| A felvilágosodás pedagógiája | 148 |
| Korai szakasz | 149 |
| A kibontakozás és elterjedés időszaka | 155 |
| A kései felvilágosodás pedagógiája | 173 |
| A magyar felvilágosodási törekvések | 180 |
| A XIX. század első felének iskolakultúrája | 187 |
| A magyar nevelésügy a XIX. század első felében | 200 |
| A nemzeti szellemű nevelésügy jelentkezése | 201 |
| A nemzeti nevelésügy kibontakozása | 203 |
| A nemzeti nevelésügy radikalizálódása | 203 |
| Az 1848-as polgári forradalom és a szabadságharc nevelésügye | 210 |
| Jegyzetek a második részhez | 215 |
| A neveléstörténet főbb kérdései 1849-től 1970-ig | |
| A marxista pedagógia közvetlen előzményei: az utópista szocialisták nagy nemzedékének nevelési törekvései | 223 |
| A nemzetközi munkásmozgalom pedagógiai törekvései a XIX. század közepén és a század második felében | 233 |
| Marx-Engels nézetei a nevelésről | 233 |
| A párizsi kommün köznevelési politikája | 241 |
| A főbb tőkés országok köznevelésügyének áttekintése a XIX. század második felében, és a XX. század elején | 245 |
| A munkásmozgalom neveléspolitikája az önálló munkáspártok kialakulásának időszakában és a XX. század elején | 257 |
| Az imperializmus korának pedagógiai elméletei | 263 |
| Konzervatív pedagógiai irányzatok a századforduló időszakában | 263 |
| Polgári reformpedagógiai elméletek kialakulása és főbb irányzatai külföldön | 265 |
| Az önkényuralom és a dualizmus közoktatásügye hazánkban (1849-1918) | 279 |
| Az önkényuralom oktatáspolitikája | 279 |
| A dualizmus korának közoktatásügye | 281 |
| Ellenzéki és munkásmozgalmi közoktatáspolitikai törekvések | 290 |
| A polgári pedagógia fontosabb elméletei hazőánkban | 294 |
| A legújabb kor nevelésügye | 303 |
| Az iskola és a pedagógia a Nagy Októberi Szocialista forradalom győzelme után | 303 |
| A szovjet pedagógia elméleti fejlődésének főbb kérdései | 303 |
| A szovjet közoktatásügy fejlődése | 312 |
| Az iskola a főbb tőkés országoskban az első világháború utáni időszakban | 320 |
| A magyar nevelésügy a polgári demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaság idején | 331 |
| Az ellenforradalmi rendszer nevelésügye és egykorú bírálata hazánkban | 338 |
| Hazai köznevelésünk fejlődése a felszabadulás után | 352 |
| A demokratikus átalakulás időszaka | 353 |
| A szocialista köznevelés megvalósulásának útján | 362 |
| A köznevelés folyamatos korszerűsítésének időszaka | 369 |
| A kapitalista, az európai szocialista és a gyarmati elnyomás alóli felszabadult országok közoktatásügyének összehasonlító vizsgálata | 374 |
| Jegyzetek a harmadik részhez | 379 |