A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kereskedelem a szocialista gazdaságban

Elmélet és gyakorlat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 803 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-221-267-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kereskedelemről a tudományos és a gyakorlati életben kétféle értelmezésben szokás beszélni. Általában azt a szerveztet értik rajta, amelyben a iuaci események befejező fázisaként, különböző... Tovább

Előszó

Kereskedelemről a tudományos és a gyakorlati életben kétféle értelmezésben szokás beszélni. Általában azt a szerveztet értik rajta, amelyben a iuaci események befejező fázisaként, különböző formákon keresztül, meghatározott anyagi-technikai bázison megvalósul a csere. Ebben az értelemben a kereskedelem boltok, áruházak, raktárak sokaságát, valamint z azokban munkálkodó személyek tudatos, szervezett cselekvéseinek összességét jelenti. A szervezet tevkenységének erdményeként az ipar és a mezőgazdaság által ermelt vagy külföldről importált áruk eljutnak a fogyastóhoz, felhasználóhoz. Vissza

Fülszöveg

40-50 évvel ezelőtt még eléggé általános volt az a vélemény, hogy a kereskedelmi tevékenységnek legfeljebb bizonyos technikai ismeretei sajátíthatók el. A kereskedelem gazdasági, gazdálkodási tevékenysége nem tanítható, ahhoz elsősorban jó kereskedelmi érzék, "szimat" kell, vagy másképpen: kereskedőnek "születni kell".
Azóta nagyot fordult a világ. Anélkül, hogy tagadnánk vagy lebecsülnénk a "kereskedelmi érzék" jelentőségét, a mai bonyolult gazdasági helyzetben az intuíció már nem elegendő.
Ahhoz, hogy egy kereskedelmi vállalat a megszerzett piaci pozícióit meg is tudja tartani, illetve megkísérelje bővíteni piaci részesedését, megfelelő áttekintéssel kell rendelkeznie, nemcsak az általa forgalmazott termékek adott piacáról, hanem az egész piaci várható alakulásáról, beleértve ebbe a piacnak mind a kínálati, mind a keresleti oldalát.
Ismernie kell az egész gazdasági élet fejlődésének alapvető meghatározóit, a termelés és a fogyasztás összhangjának alakulását, a kereskedelemnek -... Tovább

Fülszöveg

40-50 évvel ezelőtt még eléggé általános volt az a vélemény, hogy a kereskedelmi tevékenységnek legfeljebb bizonyos technikai ismeretei sajátíthatók el. A kereskedelem gazdasági, gazdálkodási tevékenysége nem tanítható, ahhoz elsősorban jó kereskedelmi érzék, "szimat" kell, vagy másképpen: kereskedőnek "születni kell".
Azóta nagyot fordult a világ. Anélkül, hogy tagadnánk vagy lebecsülnénk a "kereskedelmi érzék" jelentőségét, a mai bonyolult gazdasági helyzetben az intuíció már nem elegendő.
Ahhoz, hogy egy kereskedelmi vállalat a megszerzett piaci pozícióit meg is tudja tartani, illetve megkísérelje bővíteni piaci részesedését, megfelelő áttekintéssel kell rendelkeznie, nemcsak az általa forgalmazott termékek adott piacáról, hanem az egész piaci várható alakulásáról, beleértve ebbe a piacnak mind a kínálati, mind a keresleti oldalát.
Ismernie kell az egész gazdasági élet fejlődésének alapvető meghatározóit, a termelés és a fogyasztás összhangjának alakulását, a kereskedelemnek - mint a gazdasági élet aktív tényezőjének - a feladatait és lehetőségeit a termelés és a fogyasztás befolyásolására. Röviden megfogalmazva: a kereskedelmi szakembereknek komplex szemlélettel, széles körű áttekintéssel és a piac alakulását illetően naprakész ismeretekkel kell rendelkezniük.
Ehhez ad segítséget könyvünk azzal, hogy - az elméleti közgazdasági ismeretekből kiindulva - felvázolja a kereskedelmi ágazat helyzetének és fejlődésének alapvető összefüggéseit, és részletes áttekintést nyújt a kereskedelmi vállalatok gazdasági és gazdálkodási feladatairól, illetve azok megoldásának gyakorlati tennivalóiról.
A könyv komplex jellegét erősíti, hogy áttekintést ad a termelővállalatok értékesítési tevékenységéről, továbbá - a fogyasztási cikkek forgalmazási tevékenységén túl - bemutatja a termelőeszköz-kereskedelem helyzetét és működési feltételeit.
Úgy véljük: a könyv felépítése abban is segítséget nyújt, hogy ki-ki megtalálja benne az őt érdeklő ismereteket, akár elméleti, akár gyakorlati beállítottságú szakemberről legyen szó, akár pedig egyszerűen csak érdeklődik a közgazdasági kérdések iránt. Vissza

Tartalom

Bevezetés13
Az áruforgalom és a kereskedelem a társadalmi újratermelési folyamatban
Szükséglet - kereslet - fogyasztás19
A szükséglet19
A kereslet21
A keresletet befolyásoló tényezők és hatásuk vizsgálata21
A fogyasztás43
Fogyasztási elméletek46
Polgári elméletek46
A marxista fogyasztási elmélet alapjai59
A fogyasztás társadalmi meghatározottsága62
A kereskedelem kialakulása és működése77
A kereskedelem kezdetei77
Kereskedelem a kapitalizmusban83
A modern kereskedelem87
A kereskedelem jövője - a jövő kereskedelme95
A világpiac "sokkszerű" változása95
A kereskedelem szervezeti fejlődése98
A magyar belkereskedelem fejlődése a felszabadulástól napjainkig100
Az indulás nehézségei100
Az első sikerek102
Megtörik a lendület106
Megújult erővel110
Új feltételek között112
Az 1979-1980-as évek áruforgalmának értékelése116
A termelés és a kereskedelem kapcsolatáról118
Áfészek részesedése a kiskereskedelmi forgalomból119
Piac és piacszabályozás122
A piac fogalma122
A vizsgálat szempontjai és rendszere125
A tradicionális piac128
A modern piac140
A piac megítélésének változása a szocializmusban 150
Következtetések157
A belkereskedelmi ágazat gazdasági kérdései
A belkereskedelem helye és szerepe a népgazdaságban165
A kereskedelmi tevékenység és szervezet165
A kereskedelem funkciói166
A belkereskedelem társadalmi és gazdasági szerepe170
Kereskedelem a népgazdaság ágazati szerkezetében173
A belkereskedelem aránya a társadalmi termelésben177
A kereskedelempolitika helye a gazadságpolitikában182
A gazdaságpolitikáról182
A kereskedelempolitika tartalma183
A piacfelügyelet186
A kereskedelempolitika kialakítása188
A kereskedelem szerepe az árukínálat szervezésében192
Az árukínálat szervezésének alapelvei192
Az árukínálat forrásai193
Az ipar és a kereskedelem kapcsolata194
A fogyasztásicikk-import szervezése203
Az áruforgalom lebonyolításának szervezeti és irányítási rendszere208
A termékforgalmazás rendje208
A termelés és forgalmazás kapcsolata208
A belkereskedelem szervezeti rendszere219
A belkereskedelem irányítási rendszere226
Az ágazati tervezés rendszere246
Az ágazati terv helye a népgazdasági tervezés rendszerében246
A gazdasági tervek fajtái és tartalmuk247
A tervezés és a központi szabályozás kapcsolata256
A piac szerepe a tervezésben257
A népgazdasági tervezés résztvevői és munkamegosztásuk259
A népgazdasági tervezés fontosabb módszerei262
Árpolitika a kereskedelemben266
Az ár gazdaságpolitikai szerepe266
Árrenszerek - ártípusok269
Az 1980. évi árreform271
Az ármechanizmus továbbfejlesztése276
A tisztességtelen haszon278
A fogyasztói árak felépítése, képzése279
Jövedelemszabályozás, elvonás és támogatás rendszere a kereskedelemben289
Jövedelemszabályozás289
Jövedelemelvonási formák a kereskedelmi vállalatoknál292
Támogatások a kereskedelemben302
Költségvetési kapcsolatok rendszere305
Bér- és foglalkoztatáspolitika306
A kereskedelmi munka sajátosságai306
A termelékenység fogalma a belkereskedelemben, alakulására ható tényezők307
A belkereskedelem foglalkoztatáspolitikája308
A belkereskedelem foglalkoztatáspolitikájának jellemzői309
A belkereskedelem foglalkozttott munkaerő csoportosítása, nemenkénti összetétele311
A kereskedelem munkaerő-gazdálkodása313
A belkereskedelem bérpolitikája315
A belkereskedelem bérezési rendszere319
A központi bérszabályozás rendszere320
Fejlesztéspolitika a kereskedelemben322
A kereskedelem állóeszközeinek fejlesztése322
A kereskedelem hálózata325
Beruházáspolitika334
A kereskedelem állóeszköz-fejlesztési koncepciója338
A kereskedelem forgóeszközeinek fejlesztése340
Pénzügyi és hitelpolitika a kereskedelemben345
A pénzügyi politika helye a vállalat gazdasági stratégiájában és taktikájában345
A pénzgazdálkodás alapelvei346
A finanszírozás rendszere az álló- és forgóeszköz-gazdálkodásban és fejlesztésben352
A lakossági megtakarítások és hitelek szerepe a kereskedelmi forgalomban362
Pénzforgalom a kereskedelmi vállalatoknál363
A kereskedelmi vállalatok tevékenységének a fizetési mérleget érintő pénzügyei365
A kereskedelmi tevékenység vállalatgazdasági feladatai
A kereskedelmi vállalat371
A szocialista vállalat ismérvei371
A vállalat vállalkozási jellege372
Anyagi érdekeltség379
A vállalat felelőssége380
A szocialista vállalati alaptípusok381
A belkereskedelmi vállalatok helye és szerepe a népgazdaságban384
A kereskedelmi vállalatok működési feltételei és mozgásterük386
A kereskedelmi vállalati piacpozíciók megítélése387
A kereskedelmi ágazaton belüli gazdasági kapcsolatok390
A gazdasági kapcsolatok fajtái390
A kereskedelmi árukapcsolatok általános formái394
Az ágazaton belüli gazdasági kapcsolatok fejlesztése399
Vállalaton belüli gazdasági kapcsolatok402
A termelővállalati áruforgalom406
Vállalati politika, vállalati üzletpolitika408
A termelővállalat beszerzési tevékenysége415
Termékpolitika426
Termékértékesítés446
A termelővállalati árpolitika külső és belső feltételrendszere460
A termelővállalat működése a disztribúciós rendszerben464
A vállalati kommunikáció (reklám, PR)469
A fogyasztói és felhasználói kereslet befolyásolása469
A reklám és a PR funkciói, eszközei473
Eladásra ösztönző módszerek482
Az image488
A vállalati politika és üzletpolitika a kereskedelemi vállalatokban492
Értelmezési és fogalomhasználati problémák492
A vállalati felelősség területei494
Döntés és kockázat a vállalatnál495
A vállalati tervezés és a vállalati politika összefüggései497
A vállalatok irányításában alkalmazott módszerek és a vállalati politika összefüggései498
A kereskedelmi vállalatok tervezési rendszere507
A tervezés funkciói a vállalat gazdasági vezetésében508
A vállalati tervezés népgazdasági és ágazati szerepe509
A különböző időtartamú vállalati tervek összefüggései511
A középtávú terv a vállalatnál511
A középtávú terv fő követelményei513
A középtávú vállalati terv fejezetei515
A kereskedelmi vállalat éves (operatív) tervezési rendszere519
A kiskereskedelmi vállalat értékesítési, beszerzési és készletezési tevékenysége526
A kiskereskedelmi vállalat piacpolitikájának tartalma és főbb elemei526
A kiskereskedelmi vállalati értékesítés528
A kiskereskedelmi vállalati beszerzés543
A kiskereskedelmi vállalat készletezése549
A vállalati áruforgalmi célok tervbe foglalása557
A kiskereskedelmi vállalat árpolitikája560
A kereskedelmi vállalati árpolitikával szemben támasztott követelmények560
Árstratégia és ártaktika562
A kereskedelmi vállalatok lehetőségei a beszerzési és eladási árak alakításában564
Árpolitikai döntési variációk a termék piaci életútjának különböző szakaszaiban567
Az árrugalmasság figyelembevétele az árdöntések meghozatalában570
Az ár összefüggései az értékesítés egyéb eszközeivel572
A vállalati árpolitika és a nyereség kapcsolata574
A vállalati árrés alakulását befolyásoló tényezők574
A vállalati ár- és árréstervezés főbb szempontjai575
A kiskereskedelmi vállalat munkaerő- és bérgazdálkodása576
A vállalati munkaerő-gazdálkodás értelmezése576
A munkaerő-gazdálkodás vállalati feladatai578
A vállalati munkaerő csoportosítása579
A munkaerő-gazdálkodás elemzése során alkalmazott mutatók, módszerek, összefüggések580
A vállalati létszám és a termelékenység alakulására ható tényezők585
A létszámszükséglet meghatározása. A munkaidőmérleg 586
A létszám tervezése587
A vállalati bérgazdálkodás 589
A bérgazdálkodás elemzésekor kialakítható mutatók és alkalmazható módszerek595
A munkabérek tervezése597
A vállalati kollektív szerződés598
A kiskereskedelmi vállalat költséggazdálkodása599
A vállalati költséggazdálkodás célja, feladata599
Az áruforgalmi költségek minősítése, alakulásuk elbírálása601
Költségelemzési módszerek a kereskedelmi vállalatnál603
A költségalakulásnál alkalmazott mutatók és vállalatgazdasági elemzések (módszerek és eljárások)611
A vállalati összköltség szerkezete613
Az áruforgalom alakulásának és a költségváltozásoknak együttes elemzése614
A vállalati összköltség alakulása a forgalom függvényében616
Az idényforgalom és a költségalakulás összefüggései617
A készlettartás költségvonzata618
A vállalatok közötti ügyletek figyelembevétele619
A forgalmi sávok (rétegek) eltérő költségváltozata619
A költségfedezeti szemlélet érvényesítése620
A nyereségnövelő preferenciák mérlegelése621
A kereskedelmi hálózat és a költségalakulás összefüggései622
A vállalati költséggazdálkodás időszerű témái623
Elemzési módszerek, megoldások a racionális költség felhasználásához625
A kereskedelmi vállalat napi gyakorlatában alkalmazható költségmérséklési lehetőségek (főbb költségnemenként)628
A költségek tervezése630
Eredmény és eredménygazdálkodás a kiskereskedelmi vállalatoknál631
A vállalati eredmény631
Gazdasági hatékonyság635
A vállalati növekedés637
A vállalati gazdálkodás feltételei639
A "nyereségmodell"-ről643
A vállalati árpolitika és a jövedelmezőség kapcsolata647
A költségérzékenység növekedése648
Spekulatív manőverek651
A vállalati nyereséghez fűződő érdekeltségi rendszer653
A kiskereskedelmi vállalat eszközfejlesztése655
A vállalati fejlesztés tartalma, a tevékenység fejlesztése655
A vállalat növekedésének legfontosabb eszközei656
A kiskereskedelmi hálózat elemzésének és tervezésének néhány módszertani kérdése658
A kiskereskedelmi vállalat hálózatának elemzése661
A kiskereskedelmi vállalat hálózatának tervezése681
A kiskereskedelmi vállalatok pénzügyei694
A vállalat pénzforgalmának megszervezése696
Forgóeszköz-gazdálkodási és -finanszírozási feladatok700
Jövedelemszabályozás és a költségvetési kapcsolatok lebonyolítása a kiskereskedelemben704
Pénzügyi ellenőrzés705
Pénzügyi tervezés706
A nagykereskedelmi vállalati tevékenység sajátos gazdálkodási problémái716
A nagykereskedelem feladata716
A termékforgalmazás megváltozott rendjének hatása a nagykereskedelmi vállalatokra723
A nagykeresklmi tevékenység további megoldási lehetőségei727
A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek forgalmazásának sajátossgai735
A mezőgazdasági teremékforgalom főbb jellemzői737
A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek áruforgalmának szabályozása739
A vendéglátó szervezet sajátos áruforgalmi és gazdálkodási tevékenysége741
A vendéglátás tevékenysége741
A vendéglátás ágazatai741
Forgalom és forgalmi szerkezet742
A vendéglátó vállalat gazdálkodásának általános vonásai744
A vállalatok csoportosítása745
A vendéglátó hálózat746
A vengédlátóipari forgalom csoportosítása747
A vendéglátás termelőtevékenységének tervezése és elemzése749
A vállalati gazdálkodás752
A vendéglátó vállalatok költséggazdálkodása, tervezésének elemzése754
A vállalati jövedelmezőség tervezése és elemzése757
A szövetkezeti kereskedelem feladatai és sajátosságai760
Az áfészek helyzetének alakulása760
Az áfészek vezetésének néhány sajátossága761
A szövetkezeti kereskedelem fejlődse. Szövetkezeti beruházások765
A termelőeszköz-kereskedelem szervezete és működésének sajátosságai770
A termelőeszköz-piac sajátosságai770
A termelőeszköz forgalmazásának csatornái773
A termelőeszköz-kereskedelmi vállalaltok létrehozásának céljai, irányításuk rendszere777
A TEK-vállalatok feladatai778
A vállalati gazdálkodás feltételrendszere a TEK-vállalatoknál780
Irodalom791
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban

A védőborító enyhén foltos, több lapon szövegkiemelések és aláhúzások láthatók.

Állapot: Közepes
1.890 Ft
560,-Ft 60 25
11 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
Állapotfotók
Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban Kereskedelem a szocialista gazdaságban

A védőborító és a lapélek enyhén foltosak. Az előzéklapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
1.890 Ft
700,-Ft 50 25
14 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv