1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művelődés az ifjúsági klubban

Segédjegyzet/Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J11-872.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Alig egy évtized alatt közel négyezerre nőtt hazánkban az ifjusági klubok száma. Eddigi müködésük tapasztalatai azt mutatják, hogy hasznosan és eredményesen szervezték a fiatalok vitatkozó,... Tovább

Előszó

Alig egy évtized alatt közel négyezerre nőtt hazánkban az ifjusági klubok száma. Eddigi müködésük tapasztalatai azt mutatják, hogy hasznosan és eredményesen szervezték a fiatalok vitatkozó, ismeretszerző fórumait, szórakozásuk, időtöltésük alkalmait. A klubtevékenység elemző vizsgálata azonban feltárta a kiaknázatlan lehetőségeket is. Kiderült, hogy ennél jóval többre képesek. Megfelelő vezetés mellett - sajátosságaik miatt - az ifjuság nevelésének fontos szervezeti keretei lehetnek.
Jegyzetemben azt kívánom megvilágítani, hol a helye az ifjusági kluboknak a permanens müvelődés és nevelés rendszerében, a vezetéses közmüvelődési kiscsoportok között. Melyek azok a nevelési célok, feladatok, amelyek az ifjusági klubok elé reális követelményként állithatók, s milyen formák, módszerek, szervezeti keretek segithetik a leghatékonyabban ezek megvalósitását. Vissza

Tartalom

I. A KLUBOK SZEREPE AZ IFJÚSÁG NEVELÉSÉBEN 9
1. A személyiség fejlődésének alapvető és választható közösségi formái, szerepük a személyiség sokoldalú fejlesztésében 9
2. A személyiségváltozás fejlődési folyamatának elemzése, a vezetéses közművelődési formák szerepe az önművelés igényének felkeltésében és irányításában 11
3. Az ifjúsági klubok feladatai a fiatalok szabadidejének szervezésében és integrálódási törekvéseik kielégítésében 14
3.1. Az ifjúsági klubok lehetőségei az egyén képességeinek felismertetésében és fejlesztésében 17
3.2. A tartalom és módszer összefüggései az ifjúsági klubok tevékenységében 19
II. AZ IFJÚSÁGI KLUB, MINT A KÖZÖSSÉGI NEVELÉS SZÍNTERE 23
1. Kiindulás 23
2. Mire vállalkozhat az ifjúsági klub? 23
2.1. Milyen tartalommal és módszerekkel? 23
2.2. Milyen sajátosságok figyelembevételével? 23
III. AZ IFJÚSÁGI KLUB HATÁSA A FIATALOK ÖNMŰVELÉSI KÉPESSÉGEINEK ÉS SZOKÁSAINAK KIALAKÍTÁSÁBAN 28
1. A vizsgálat indoklása 28
2. A vizsgálat tárgya 28
2.1. Az Atlasz ifjumunkás klub 28
2.2. A vizsgálat időszaka 28
2.3. Egy területen folyamatosan működő klub megfigyelése 29
3. Művelődési körülmények és a szabad idő felhasználás helyzete a vizsgálat megindításakor 29
3.1. Napi időbeosztás 31
3.2. Szervezett tanulás 33
3.3. Önművelés 35
3.4. Szórakozás 40
4. Célok, feladatok 44
5. Áthidaló terv 46
5.1. Elvek 46
5.1.1. Általános nevelési elvek 47
5.1.2. Diadaktikai elvek 47
5.2. Formák, módszerek 49
5.2.1. Demokratizmus és aktivitás a szervezeti és működési mechanizmus kialakításában 50
5.2.2. Demokratizmus és aktivitás a programtervezésben és végrehajtásban 57
5.2.3. Sorozatok, egyedi programok, külső (meghívott) előadók szerepe 62
5.2.4. Önálló összeállítások (belső csoportmunka, közreműködés, kreativitás) 65
5.2.5. A klubtagok "FÓRUM" lehetőségei (egyéni képességek gyakorlása, publicitás) 67
5.2.6. "MIKROFONNAL AZ ASZTAL KÖRÜL" (a közélet és magánélet problémáinak kötetlen fóruma, a közéleti felelősség- és beszédkultura fejlesztése 70
5.2.7. Egyéni beszélgetések, programmentes klubestek (belső kohézió, egyéni bánásmód) 73
5.2.8. Szellemi és mozgásos játékok, vetélkedők és élőkeresztrejtvények, mint az ismeretszerzés, készségfejlesztés, jellemnevelés eszközei 76
5.2.9. Komplex kirándulások (szervezési és vezetési gyakorlatok) 79
IV. A KLUB HATÁSA A KLUBBÓL KIKERÜLT FIATALOKRA 83
1. Az önművelésre motiválás eredményei 84
2. Átvezetés a rendszeres művelődésre 91
3. Az önnevelés és önművelési érettség és gyakorlata ma a csoport tagjainál 96
V. KONZEKVENCIÁK 102
1. A nevelési központúság erősítése a programközpontúsággal szemben 102
2. A klubvezetővel kapcsolatos követelmények 103
3. Klubfenntartók és a klub 104
VI. JEGYZET 106
A) A kutatás indokolása 106
1. A klubtevékenység hiányosságai 106
2. A vizsgálat célja 106
2.1. A "résztvevő kutató" eljárás 106
B) A kutatás módszerei 107
1. Kutatásmódszertani követelmények 107
1.1. Objektivitás 107
1.2. Bipolaritás 107
1.3. Folyamat megfigyelés 107
1.4. Adekvát módszerek 107
1.5. Komplex tényfeltárás 107
2. Hogyan lehetett ezt a kutatásnál megvalósitani? 108
2.1. Érvényesség és hitelesség biztositása 108
2.1.2. Dokumentum elemzés 108
2.1.3. Megfigyelés 108
2.2. Kikérdezés, kérdőives felmérés 109
2.3. Egymást kontrolláló módszerek alkalmazása 109
2.4. A kutatás alapja a gyakorlat 109
2.5. További feladatok 110
VII. MELLÉKLETEK 111
1. Éves klubprogram (részlet) 113
2. Témák szerinti programösszesitő 117
3. Forgatókönyv (minta) 123
4. Magnósbeszélgetés (forgatókönyv) 126
5. Kirándulási terv (vázlat) 131
6. Klubtagok a FÓRUM-on 133
7. Előkeresztrejtvény (részlet) 136
8. Klubtagok vallomásai a klubról 138
VIII. BIBLIOGRÁFIA 142
1. Felhasznált Irodalom 142
2. Ajánló bibliográfia 144

Dr. Balogh József

Dr. Balogh József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Balogh József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv