1.034.781

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános gyógypedagógia

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 154 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar gyógypedagógia 50 év óta fennálló adminisztratív egységét az utolsó 10 évben tartalmi és eszmei egységgé kovácsoltuk. A különféle fogyatékosságok idealista szemlélete felszínre hozta a... Tovább

Előszó

A magyar gyógypedagógia 50 év óta fennálló adminisztratív egységét az utolsó 10 évben tartalmi és eszmei egységgé kovácsoltuk. A különféle fogyatékosságok idealista szemlélete felszínre hozta a bennük rejlő ellentéteket, melyek évtizedeken át gátolták az egységes gyógypedagógia kialakulását. A vak tartalom nélküli szókincse merő ellentéte a süket konkrét jeleinek. Az elmebeteg logorrheája vagy sensomotoros afáziás mutismusa éles ellentétek. A fogyatékosságok materialista szemlélete a felsorolt ellentétek egységét tárja elénk, amikor azt hirdeti, hogy minden a maga környezetében és környezetével együtt vizsgálandó. A társadalom az ember környezete. Az ember, így a fogyatékos ember a társadalomhoz való viszonyában is vizsgálandó. Ilyen szempontból az összes fogyatékosságok, minden ellentétük ellenére egységesen válnak ki a társadalomból. Bármilyen is a fogyatékossá, viselője a környezethez (társadalomhoz) alkalmazkodni nem képes. Ezt a közös alkalmazkodási képtelenséget egységesen ilyen vagy olyan fogyatékosságuk ténye tartja fenn. Bármilyen ellentétek jelentkeznek is az egyes fogyatékosságok között, egységesen hibásak, a normálistól eltérőek idegrendszeri, közelebbről agykérgi funkcióik.
Mivel az agykérgi funkciók normális, ép idegrendszer esetében is a nevelés eredményei, a fiziológia és a pszichológia szolgáltatta adatok birtokában megkíséreljük a hiányos vagy hibás agyi funkciókat sajátszerű, a fogyatékossághoz alkalmazott neveléssel átalakítani, illetve megfelelőket felépíteni. Ezt a sajátszerű nevelést nevezzük gyógypedagógiának. A gyógypedagógia, az összes fogyatékosságokban észlelhető ellentétek egységét szemlélve, minden fogyatékos számára biztosítani akarja a társadalomba való beilleszkedést. Ebben a könyvben megpróbáltam ennek az egységnek a rendszerbe foglalását. Vissza

Tartalom

Előszó3
A gyógypedagógia fogalma
A gyógypedagógia fogalma. A gyógypedagógia feladata5
A gyógypedagógia fogalmának történeti fejlődése. A gyógypedagógia egységének kialakulása5
A gyógypedagógia a tudományok rendszerében
Gyógypedagógia és orvostudomány11
Gyógypedagógia és pedagógiai tudományok13
Gyógypedagógia és pszichológia15
A gyógypedagógia történeti áttekintése
Értelmi fogyatékosságok20
Hallási fogyatékosságok22
Látási fogyatékosságok24
Beszédzavarban szenvedők25
A mozgás zavarai26
Új területek és határterületek a gyógypedagógiában26
Nervizmus és gyógypedagógia
A nervizmus alapfogalmai27
Összefoglalás33
A gátlások fogalma és felosztása34
A gyógypedagógia ágai
Bevezetés62
Értelmi fogyatékosságok70
Az értelmi fogyatékosságok felosztása72
Hallási fogyatékosságok73
Látási fogyatékosságok78
A beszéd zavarai81
A mozgás zavarai85
Gyógypedagógiai határesetek88
A helyes gyógypedagógiai munka vezetésének feladatai
A nevelés94
Az oktatás97
Gyógypedagógiai szelekció
Gyógypedagógiai nevelés-oktatást igénylő értelmi fogyatékos tanulók áttelepítésének általános szempontjai105
Az általános iskola igazgatónájak tennivalói az áttelepítéssel kapcsolatban107
A megyei (Budapesten városi) tanács vb. művelődésügyi osztályának tennivalói a jelen utasítás végrehajtásával kapcsolatban108
Az áttelepítő bizottságok feladatai109
Útmutató111
Az értelmi fejlettség megállapítása a fogyatékosoknál122
A néma, a hiányos és hibás beszédű gyermekek szelekciója124
A gyógypedagógia körébe tartozó gyermekek ismertetése
Értelmi fogyatékosok jellemzése132
Hallási fogyatékosok jellemzése133
Látási fogyatékosok jellemzése135
Beszédzavarban szenvedők jellemzése136
Mozgászavarban szenvedők jellemzése137
Fogyatékosságot utánzó kórképek jellemzése138
Kettős és halmozott fogyatékosságok jellemzése139
A fogyatékosok gyógyítva nevelésének általános szempontjai
A magasabbfokú értelmi tulajdonságok jellege és természete142
Defektusok gyógyítása neveléssel143
Értelmi fogyatékosság145
A gyógyító-nevelőmunka célja
A gyógypedagógia feladata a társadalomban148
Munkába helyezés149
Gyógypedagógiai intézményeink

Dr. Bárczi Gusztáv

Dr. Bárczi Gusztáv műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Bárczi Gusztáv könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv