Előszó
A középiskolai tanuló mathematikai ismereteinek megitélésében az irásbeli vizsgálatnak van a legfontosabb szerepe; mert ebben tünik ki leginkább, hogy minő módon tudja mathemathikai schémába önteni a materialis problémát, melylyel dolga van és minő módon tudja erre a schemára alkalmazni mathematikai ismereteit és számítási ügyességét. A szóbeli vizsgálatnak csak annyiban van fontossága, hogy általa megitélhetjük, hogy egyes szűkebb fejezetekben, vagy pedig nagyobb egészekben minő módon tudja a tanuló rendszerbe szedni a mathematikai tanítási anyagot. - Arra, hogy a tanuló tud-e valamely tételt bebizonyítani, vagy nem, semmivel nem lehet többet adnunk, mint arra, hogy ismer-e egy kisebb irodalmi olvasmányt, vagy nem. Vannak egyes sarkalatos fontosságú tételek, melyeknek ép úgy vérévé kell válnia egy mathematikailag iskolázott egyénnek, mint némely nagyfontosságú irodalmi műnek; de ezek száma igen csekély.
A mathematikai gyakorlat megitélésénél tehát majdnem kizárólag az irásbeli vizsgálat jöhet szóba. A feladott problémáknak olyanoknak kell lenniök, hogy alkalma legyen a tanulónak benne a mathematikai gondolkozás főbb elemeinek a bemutatására. A mathematikai gondolkozás főbb elemei alatt azt értjük, hogy 1) a feladott problémát pontosan átértse; 2) azt a szükséges részekre bontsa, vagyis analizálja; 3) a mellékkérdéseket sorozza a szerint, a mint a főkérdés megoldására vezetnek; 4) a szükséges problemákat megoldja, megjelölve azon általános problemákat vagy tételeket, melyek alá az illető feladat sorozható és 5) a nyert eredményekből a főeredményt kellő módon összeállítsa. (Synthesis.)...
Vissza