1.034.913

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az intézményvezetés négy tétele

Személyzetfejlesztés, szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, minőségfejlesztés

Szerző
Lektor

Kiadó: Okker Kiadói Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 222 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-922-813-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kilencvenes években a pedagógustársadalom, mondhatjuk, hozzászokott a közoktatási rendszerben zajló nagy vitákhoz, változásokhoz, egyeztetésekhez és egyezkedésekhez. Gondoljunk a Nemzeti... Tovább

Előszó

A kilencvenes években a pedagógustársadalom, mondhatjuk, hozzászokott a közoktatási rendszerben zajló nagy vitákhoz, változásokhoz, egyeztetésekhez és egyezkedésekhez. Gondoljunk a Nemzeti Alaptanterv évtizedes - máig be nem fejezett - vitájára, a pedagógiai programok testületet próbáló elkészítésére, helyi vitájára. A pedagógiai programok elfogadása után vajon nyugalmasabb időszak következik az oktatási-nevelési intézmények életében? Nem, semmiképpen sem gondolhatjuk, hogy nyugalmas időszak következik. Az állítást bizonyítandó érdemes áttekinteni azokat a társadalmi makro- és mikrokörnyezeti tényezőket, amelyek befolyással vannak a közoktatásra is. Alig van olyan társadalmi változás, amelynek ne lenne közoktatási hatása. Mégis melyek a legjellemzőbbek ezek közül? A következtetéseket nem jóslatként vagy a futurológia témakörébe tartozó megközelítésekkel mutatjuk be, hanem a nemzetközi tendenciákat és a nemzetközi szakirodalmat figyelembe véve, feldolgozva.
Minden bizonnyal az európai trendnek megfelelően a következő években, évtizedben a meglevő törvényi bázison, új fejlődési pályára lép a közoktatás. Ezt jelzi az újabb közoktatási törvénymódosítási csomag is. Ezt az új szakaszt vezetési szempontból az intenzív professzionalizálódás fogja jellemezni. Ez a folyamat hatással lesz a közoktatás szervezeti, tartalmi, és tanügy-igazgatási területeire egyaránt, ez a változás a demokratizálódási folyamat és a piacgazdasági környezet együttes hatása, kényszerítő követelménye. Vajon elég ok ez ahhoz, hogy a címben ígért intézményvezetés témakörével, változásaival, kompetenciáival foglalkozzunk? Vissza

Tartalom

Összefoglalás 3
Tartalomjegyzék 7
Bevezetés 12

ELSŐ TÉTEL
Vezetésfejlesztés 13
1. A vezetői stílus 25
7.7. Ismerkedjünk meg a vezetői stílust befolyásoló tényezőkkel 25
1.2. Személyiségtípusok 29
1.3. Stíluselméletek 31
1.3.1. A feladatcentrikus vezetői stílus 33
1.3.2. A beosztottcentrikus vezetői stílus 34
1.4. A tulajdonságelméletek 36
1.5. A típuselméletek 37
Következtetések 40
2. A vezetői stílus tartalma 41
2.7. A tervezés rendszere 44
2.1.1. A feladat meghatározása 44
2.1.2. A tervezés 44
2.1.3. A feladatkiadás 45
2.1.4. Az ellenőrzés 45
2.1.5. Az értékelés 46
2.1.6. Az ösztönzés 46
2.1.7. A szervezés 47
2.1.8. A példamutatás 48
2.2. A feladatok és az erőforrások elosztása 48
2.3. A minőség és a munkaütem ellenőrzése 50
2.4. A célkitűzés és a teljesítmény összevetése 51
2.5. A célkitűzés és a terv módosítása 52
3. Az egyéni funkciók fenntartása 54
3.7. Törődés az egyéni problémákkal 54
3.2. Az egyének bíztatása 55
3.3. Elismerés, státusz, pályakarrier 56
3.4. Az egyéni képességek elismerése és felhasználása 57
3.5. Az egyén képzése 57
Következtetések 58
4. A csoportfunkciók 59
4.1. Teljesítménykövetelmények felállítása 59
4.2. A fegyelem fenntartása 59
4.3. A csapatszellem kialakítása 60
4.4. Biztatás, motiválás, az értelmes munka öröme 61
4.5. Helyettes kinevezése, kinevelése 62
4.6. A csoporton belüli kommunikáció 65
4.7. A csoport képzése 66
Következtetések 68
5. A vezetői hatalom forrásai 69
5.1. Az erőforrásokból eredő hatalom 71
5.2. A pozícióból eredő hatalom 71
5.2.1. A kényszerítő hatalom 72
5.2.2. A kapcsolati hatalom 73
5.2.3. A jogi hatalom
5.2.4. A jutalmazó hatalom 73
5.3. A személyiségből eredő hatalom 74
5.3.1 A szakmai hatalom 75
5.3.2 Az információs hatalom 75
5.3.3. A referens hatalom 75
5.4. A tudásból eredő hatalom 76
5.5. A befolyásból eredő hatalom
5.6. A szervezet által biztosított hatalomforrások
5.7. A szervezet külső függőségéből eredő hatalom 79
5.7.1. A hatalom használata 79

MÁSODIK TÉTEL
Személyzetfejlesztés 82
1. Vezetési funkciók 82
1.1. A tervezés 83
1.2. A szervezés 83
1.3. Az emberek irányítása 84
1.4. A koordináció 84
1.5. Az ellenőrzés 84
Következtetések 85
2. A munkatársak fejlesztésének lehetőségei 86
2.1. A személyzetfejlesztés (oktatás, képzés) 87
2.2. Személyzetfejlesztés a munkahelyen 87
2.2.1. A beilleszkedés segítése 88
2.2.2. A személyzetfejlesztés módszerei 88
2.3. Személyzetfejlesztés a munkahelyen kívül 91
Következtetések 92
3. A csoport hatékonyságát meghatározó tényezők 93
3.1. A csoporton belüli célok 94
3.1.1. A szervezeti célok 94
3.1.2. Az egyéni célok 94
3.2. A hatékonyságot befolyásoló tényezők 95
3.2.1. A meglevő adottságok 96
3.2.2. A lehetséges módosító tényezők 101
3.2.3. Az elért eredmények 102
Következtetések 105
4. Az emberek minősítése 106
4.1. Fegyelmezés 107
Következtetések 109
5. Az emberek viszonyulása a minősítéshez 110
5.1. Az emberek reagálása a változásra 110

HARMADIK TÉTEL
Szervezetfejlesztés 113
1. A szervezetekről 115
1.1. A szervezeti felépítés modelljei 116
1.2. A hatékony szervezet jellemzői 125
1.3. A szervezetfejlesztés feltételei 126
1.4. Formális szervezeti struktúrák 127
1.4.1. A formális struktúra fogalmai 128
1.5. Informális szervezeti struktúrák 141
1.5.1. A mechanisztikus szervezet 142
1.5.1.1. A környezeti fénykép 142
1.5.2. A politikai struktúrák 144
1.5.2.1. A kapcsolati hálók 147
Következtetések 149
2. Konfliktusok a szervezetben 150
2.1. A konfliktus természetrajza és jelzőrendszere 150
2.1.1. A konfliktusok okai 153
2.1.2. A konfliktus forrásai 157
2.1.3. A konfliktusok lehetséges kimenete 162
2.1.4. Konfliktuskezelési stratégiák 162
2.1.5. A megoldások időbelisége 164
2.2. Konfliktuskezelés a szervezetben 166
2.2.1. Az elhárítás 166
2.2.2. Az alkalmazkodás 167
2.2.3. A versengés 168
2.2.4. A kompromisszum 168
2.2.5. Az együttműködés 169
2.3. Csoportszerepek a szervezetben 170

NEGYEDIK TÉTEL
Minőségfejlesztés 174
1. A minőségbiztosítás és -irányítás célja és feladata 185
1.1. A minőségbiztosítás és -irányítás kialakulása 188
2. A minőségbiztosítás fogalomrendszere 199
2.1. Út a minőségbiztosítás felé 213
2.1.1. Minőségi összetevők 214
2.1.2. A megvalósítás 214
Következtetések 216
Ábrajegyzék 217
Tárgymutató 218
Irodalomjegyzék 220

Dr. Benedek István

Dr. Benedek István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Benedek István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv