1.034.908

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Biológia III.

A dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 191 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-7726-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: D 13308.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

József Attila „A Dunánál" című versében ezt írta szüleiről, őseiről:

„Megszólítanak, mert ők én vagyok már;
gyenge létemre így vagyok erős,
ki emlékszem, hogy több vagyok a soknál,
mert az... Tovább

Előszó

József Attila „A Dunánál" című versében ezt írta szüleiről, őseiről:

„Megszólítanak, mert ők én vagyok már;
gyenge létemre így vagyok erős,
ki emlékszem, hogy több vagyok a soknál,
mert az őssejtig vagyok minden ős
- az Ős vagyok, mely sokasodni foszlik
apám - s anyámmá válok boldogan,
s apám, anyám maga is ketté oszlik
s én lelkes eggyé így szaporodom!

A világ vagyok - minden ami volt, van:
a sok nemzetség, mely egymásra tör.
A honfoglalók győznek velem holtan
s a meghódoltak kínja meggyötör.
Árpád és Zalán, Verbőczi és Dózsa -
török, tatár, tót, román kavarog
e szívben, mely e multnak már adósa
szelíd jövővel - mai magyarok!"

„A Dunánál" című költeményt, amely látomásos ereje, haladó társadalmi mondanivalója és költői szépségei miatt a magyar líra egyik gyöngyszeme, a biológiai irodalomban is gyakran idézik. A költő néhány sorban az egyes egyedek életének mulandóságát és az elmúláson diadalmaskodó faj fennmaradását, az ősök tulajdonságainak az utódokban való továbbélését, a szaporodás és az öröklődés biológiai csodáját is megfogalmazta, mindazt amit egy biológia tankönyvben csak hosszas nekikészülődés után és alapos tudományos magyarázattal írhatunk le.
Az ember életének társadalmi és biológiai értelme is van. Erőnk és tehetségünk szerint munkálkodni társadalmunk, hazánk és családunk érdekében, ez a Föld vagy az élővilág több milliárd éves történetéhez képest bizony nagyon csekély, átlagban mintegy 70 évnyi emberi élet társadalmi célja. Új életet létrehozni és gyermekünket felnevelni, ezt tekinthetjük életünk biológiai értelmének. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS .................................................................................5
ÜTEMTERV A TANANYAG FELDOLGOZÁSÁHOZ A DOLGOZÓK GIMNÁZIUMA III. OSZTÁLYÁBAN.....................................................7
I. A SZERVEZETEK ÖNREPRODUKÁLÓ MŰKÖDÉSE ..............................................10
a) Az önreprodukáló működések biokémiai és sejttani alapjai......................10
A nukleinsavak biológiai jelentősége és szintézise.........................10
Hogyan bizonyították be, hogy a DNS az örökítő anyag?
(Olvasmány)..........................................................16
A DNS szerkezetének felfedezése (Olvasmány)......................................17
Hogyan bizonyították be, hogy a DNS megkettőzi önmagát?
(Olvasmány)...................................................................19
A fehérjék biológiai jelentősége és szintézise ....................................20
Hogyan fejtették meg a kódszótárt? (Olvasmány) .......................28
Az önreprodukció sejttani alapjai. A sejtosztódás ....................30
A kromoszómák vizsgálata (Olvasmány) ..........................38
b) A szaporodás ................................................................................................39
Az önreprodukció fogalma. A szaporodás fajtái......................................39
Szexualitás, hímnősség, váltivarúság (Olvasmány) ............................45
A növények szaporodása........................................................46
Az állatok szaporodása ................................................................................52
Az ember szaporodása .............................................................56
Az ember nemi élete (Olvasmány) ........................................64
Semmelweis Ignác - az anyák megmentője (Olvasmány)......................66
c) A növekedés és a fejlődés..................................................67
A növekedés és a fejlődés biológiai jelentősége. A növények egyedfejlődése .................................................................................67
Mekkorára nőnek az élőlények? (Olvasmány).............................72
Az öregedés és az élettartam (Olvasmány) ..........................................73
Az állatok és az ember egyedfejlődése....................................74
Az ember szellemi fejlődése (Olvasmány)............................................80
A fejlődés felgyorsulása: az akceleráció (Olvasmány) ........................81
Regeneráció, szövettenyésztés, szervátültetés (Olvasmány) ..............81
d) Az öröklődés és a változékonyság ...........................................82
Az öröklődés és a változékonyság, mint alapvető életjelenségek.
Genetikai alapfogalmak ............................................82
A minőségi tulajdonságok öröklődése ..............................87
Az emberi tulajdonságok öröklődésének néhány példája
(Olvasmány) .....................................................................94
A mennyiségi tulajdonságok öröklődése ..........................96
Az öröklődő tulajdonságok megváltozásai..........................................101
Genetikai terheltségünk (Olvasmány) ......................................................107
A szervezetek önreprodukáló működése (Összefoglalás) ..............................108
II. AZ ÉLŐVILÁG FEJLŐDÉSE ..........................................
Az evolúció fogalma. Az elsődleges és a másodlagos változékonyság 111
A Hardy-Weinberg-szabály és gyakorlati alkalmazása
(Olvasmány) ............................................... 115
Evolúciós tényezők: a létért folyó küzdelem, a természetes szelekció
és a populációk alkalmazkodóképessége..........................116
Az evolúció alkalmazkodási jellegű és nem alkalmazkodási jellegű fajtája .......................................................... 123
A háziasítás (Olvasmány).................................... 127
Új fajok keletkezése: az evolúció fokozatos és ugrásszerű formája ... 128
Az evolúciós elmélet. Az evolúció bizonyítékai ....... ............ 135
Az emberréválás.............................................. 144
III. AZ ÉLŐLÉNYEK ÉS A KÖRNYEZET ..................................... 152
Az ökoszisztémák és a bioszféra. Környezeti tényezők............. 152
Anyag- és energiaáramlás az ökoszisztémákban. A biológiai egyensúly ..................................................................157
Az elemek és a vegyületek körforgása ......................................................164
A szén-dioxid-probléma (Olvasmány)............................................169
Az ember és a környezet ....................................................................170
Környezetszennyeződés, környezetvédelem ............................................174
A környezetvédelem világprogramja (Olvasmány)..............................179
Az élővilág fejlődése és Az élőlények és a környezet (Összefoglalás) ...................182
Ajánlott irodalom ............................................ 184
Utószó helyett................................................ 185
Év végi vizsgakérdések.......................................... 188

Dr. Berend Mihály

Dr. Berend Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Berend Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv