1.034.674

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar államigazgatási jog

Általános rész

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: BM Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 867 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 1736-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E tankönyv a magyar államigazgatási jog - egyetemi szintű jogászképzésben elvárt - tudományos ismeretanyagát tartalmazza.
Az államigazgatás bonyolult társadalmi jelenség, amelynek tudományos... Tovább

Előszó

E tankönyv a magyar államigazgatási jog - egyetemi szintű jogászképzésben elvárt - tudományos ismeretanyagát tartalmazza.
Az államigazgatás bonyolult társadalmi jelenség, amelynek tudományos törvényeit az államigazgatási tudományok különféle ágai: az államigazgatási jogtudomány, a szervezéstudomány, az igazgatás, a szociológia stb. kutatják, vizsgálják. Ezt figyelembe véve a magyar államigazgatási jog - általános rész - című tankönyvünk a szocialista államigazgatási rendszer kérdéseit komplex módon - az államigazgatási tudományok különböző ágaiban folyó kutatások eredményeit összegezve - közelíti meg. Ez összhangban van az államigazgatási tudományok fejlődésének ma már általánosan elfogadhatónak minősíthető új eredményeivel is.
Ezért a jogi felsőoktatásban sem lehet az államigazgatást kizárólag jogtudományi nézőpontból vizsgálni. Ebből következően az államigazgatás alapvető intézményeit (az államigazgatási rendszer, az államigazgatás feladatai, szervezete, személyzete, stb.) komplex módon, multidiszciplinárisan elemezték a szerzők. A tankönyv természetesen elsősorban az államigazgatási jog, illetve az államigazgatási jogtudomány kérdéseit vizsgálja, tovább tudományosan elemzi a hatályos magyar szocialista államigazgatási jog alapintézményeit is.
Az államigazgatási rendszer ma az egész világon a korszakos átalakulás folyamatához jutott el. A társadalmi, gazdasági korszakváltás mellett a tudományos-technikai forradalom következtében mind struktúrájában, mind működésében új minőségű államigazgatási rendszer van kialakulóban. A szocialista államokban felismerték a korszakváltás jelentőségét és átfogó államigazgatási fejlesztési programokat dolgoztak ki, amelyek végrehajtása is jelentőse előrehaladt. Mindezek következtében a tankönyvben tárgyalt államigazgatási intézményeknél nagy figyelmet fordítottak a szerzők a tudományos előrejelzésre. E téren szükségszerű az alternatívák felvázolása, a kialakulóban levő új intézmények sajátosságainak meghatározása, a tudományos nézetek ismertetése, sőt szembeállítása is. A korábbi tankönyvekhez képest hangsúlyozottabb az összehasonlító tudományos módszer alkalmazása. Mind a tudományos nézetek, mind az egyes intézmények tudományos elemzésében jelentős a külországok intézményeivel való egybevetés, illetve az ott folyó tudományos kutatások eredményeinek a megismertetése.
Hazánkban az elmúlt évtizedben az államigazgatási rendszer továbbfejlesztése folyamatos, több jelentős reform megvalósult, azonban az átalakulás még nem zárult le. Az MSZMP politikai döntései, a kormányzati szintű határozatok megfogalmazták a továbbfejlődés irányait és megvalósításuk ütemét is. A tankönyv kéziratát 1983. március 31-ével zártuk le, de kivételesen - egyes jelentősebb törvényi szintű változásokat (pl.: a szabálysértési jogban) a nyomdába adás időszakáig a kéziraton átvezettük. Az előbbiekben említett politikai döntések alapján kétségtelen, hogy a közeljövőben is több jelentős reformintézkedésre kerül sor: a járások megszüntetése, a gazdaságirányítási rendszer továbbfejlesztése stb. E változások irányait, elméleti alapjait a tankönyv tartalmazza, magától értetődő azonban, hogy a hatályos jogra vonatkozó új ismereteket az oktatási folyamatban (előadások, gyakorlati foglalkozások) kell elsajátítani.
A szerzők figyelembe vették a korábbi tankönyveik pedagógiai, tapasztalatait hasznosítva, új didaktikai megoldásokat alakítottak ki, amelyek segítik a tananyag megértését, magas szintű elsajátítását. Vissza

Tartalom

Az igazgatás9
Az igazgatás fogalma9
Az igazgatás alanya és tárgya11
A szervezet11
A társadalmi munkamegosztás hatása az igazgatás alanya és tárgya elkülönülésére13
Az igazgatás tartalma, az igazgatási ciklus19
Az igazgatási ciklus fogalma19
A célkitűzések20
Az információ gyűjtése és értékelése21
A tervezés22
A döntés22
A végrehajtás szervezése23
A koordináció24
Az ellenőrzés24
Az igazgatás, mint társadalmi jelenség: igazgatási társadalmi viszonyok25
Az igazgatás, mint társadalmi viszony25
Az igazgatás főbb fajai26
Az igazgatási hatalom28
Az igazgatás és vezetés, irányítás30
Az igazgatás eszközei32
A szocialista államigazgatás33
Az államigazgatás a szocialista társadalom irányítási rendszerében33
A szocialista társadalom irányításának rendszere33
A funkciók megosztásának változata a politikai rendszerben42
Az államigazgatás az állam szervezeti rendszerében46
Az államszervezeti rendszer és az államigazgatás46
Az államigazgatási rendszer elkülönülése az államrendszerben47
Az államigazgatás rendeltetése az állami szervezetben50
Az államigazgatás mint hivatásos személyzet által végzett tevékenység61
Az államigazgatás tárgya61
Az államigazgatás, mint közhatalmi igazgatás62
Az államigazgatás társadalmi irányítottsága és kötöttsége (államigazgatás és társadalom)64
Az államigazgatás fogalma70
Az államigazgatás mint az államhatalmi-népképviseleti szervek végrehajtó rendelkező tevékenysége70
A szocialista államigazgatási rendszer feladatai81
A feladatokat meghatározó tényezők81
Az államigazgatási feladatok rendszerezése84
A szocialista államigazgatás feladatai az állami funkciók rendszerében92
Az államigazgatás működési fajai95
Az osztályozás ismérvei95
Az államigazgatási szervek jogalkotó tevékenysége99
Az államigazgatási szervek jogalkotó tevékenysége100
Az államigazgatási szervek irányítása103
Az államigazgatási szervek vállalatirányító tevékenysége104
Az intézetek irányítása105
A társadalmi szervek állami felügyelete106
Az államigazgatási szervek belső igazgatási tevékenysége107
A fegyveres erők, testületek irányítása108
Az államigazgatási szervek materiális tevékenysége108
Az államhatalmi-népképviseleti szervek tevékenységének kiszolgálása110
Az államigazgatási jog112
Az államigazgatási jog fogalma, kialakulása, viszonya az államigazgatáshoz és tagozódása112
Az államigazgatási jogforrásokkal kapcsolatos sajátos kérdések121
A jogszabályszerkesztéssel és jogszabályrendezéssel kapcsolatos államigazgatási tevékenység133
Az államigazgatási jogi norma137
Az államigazgatási jogviszony146
Az államigazgatási szerv151
Az államigazgatási szerv fogalma151
Az államigazgatási szerv meghatározása és sajátosságai151
Az állami vállalat és intézet jellegének problámája154
Az államigazgatási tevékenységet végző egyéb szervek156
Az államigazgatási szev elhatárolása annak belső szervezeti egységeitől156
Az államigazgatási szervek jogképessége157
Az államigazgatási szervek létrehozása, megszüntetése158
Az államigazgatási szerv munkaszervezete: a hivatal160
A testületi és egyedi szervek (vezetés)162
A testületi és egyedi vezetés fogalma162
A testületi vezetés alkalamazásának köre165
A tanácsadó testületek166
Egyedi szervek169
Az államigazgatási szervek belső szervezeti felépítése169
Az államigazgaátsi szerv belső igazgatása172
Az államigazgatási szervek belső vezetése és igazgatása172
Az igazgatástechnika178
Az államigazgatási ügyvitel179
Az államigazgatás személyzete184
A személyzeti politika és az államigazgatási munkaviszony jogi szabályozása184
A kiválasztási rendszer192
A minősítési rendszer196
Az előléptetési rendszer203
Az illetményrendszer212
Az államigazgatás felelősségi rendszere219
Az államigazgatási felelősségi rendszer fogalma és összetevői219
Az államigazgatási alkalmazottak (dolgozók) felelőssége222
Az államigazgatási szervek kárfelelőssége234
A közigazgatási szolgálat főbb etikai kérdései252
A közéleti erkölcs252
Hivatástudat az államigazgatásban255
Torzulások az államigazgatási szolgálatban256
A magyar államigazgatási rendszer szervezete261
Az államigazgatási rendszer szervezeti tagolását meghatározó tényezők261
Az általános hatáskörű államigazgatási szervek264
Az ágazati szervek265
Az ágazati szerv fogalma, az ágazati tagolás mélysége265
Az ágazati szervek feladatai és hatáskörük268
Az államigazgatás funkcionális szervei274
Az államigazgatás funkcionális szerveinek fogalma274
Funkcionális feladatok és szervek a Magyar Népköztársaság államigazgatási rendszerében274
Az államigazgatás speciális szakigazgatási szervei277
A területi munkamegosztás érvényesülése a szocialista államigazgatási rendszerben279
Elvi kérdések279
A Magyar Népköztársaság államigazgatási rendszerének területi tagolása287
A demokratikus centralizmus elvének érvényesülése a szocialista államigazgatási rendszerben301
A demokratikus centralizmus elvének jelentősége301
Általános alapelv a társadalomirányításban301
A demokratikus centralizmus politikai, ideológiai jelentősége303
Az államigazgatási rendszer centralizációjának társadalmi gazdasági alapjai305
Az államigazgatási szervezeti rendszer hierarchiája (az államigazgatási szervek alá- és fölérendeltsége)306
Az államigazgatás hierarchikus viszonyai306
Az államigazgatási szervek alárendeltsége az államhatalmi-népképviseleti szerveknek309
Az államigazgatási szervek alárendeltségének formái316
Az államigazgatási szervek önállósága320
A demokratikus centralizmus elvének hatása a szervezet felépítésére, a hatáskörök elosztására, az irányítás módszereire322
Az államigazgatási rendszer demokratizmusa325
Az igazgatás és a demokrácia325
A szocialista társadalomirányítási rendszer és az államigazgatási rendszer demokratizmusának összefüggése326
A szocialista demokrácia, mint a szocialista államformája329
A szocialista államigazgatási rendszer demokratizmusának szervezeti formái és intézményei332
A bürokratizmus és a szocialista államigazgatás345
Az irányítás és a felügyelet az államigazgatásban351
A népképviseleti szervek szerepe az államigazgatási szervek irányításában351
A kormányzás és az államigazgatás legfelsőbb irányítása353
A kormányozás elhatárolása az államigazgatás legfelsőbb irányításától353
A Minisztertanács sajátos jogai az államigazgatás legfelsőbb irányításában355
Az államigazgatás pártirányítása357
Irányítás az államigazgatásban361
A felügyelet az államigazgatásban366
A nem hierarchikus (külső) felügyeleti formák366
A hierarchikus felügyelet371
Az irányítás (vezetés) jogi és nem jogi eszközei373
Az irányítás (vezetés) jogi eszközeinek és jogilag szabályozot tartalmi elemeinek elhatárolása373
Az irányítás (vezetés) jogi és nem jogi eszközeinek együttes alkalmazása374
Az államigazgatás irányításának (vezetésének) jogi eszközei377
A jogszabályok mint az irányítás (vezetés) eszközei377
Az irányítást (vezetést) szolgáló jogszabályok szerkezeti sajátossága380
Az utasítások osztályozása382
A konkrét utasítások fajai385
Az utasításoknak való engedelmesség387
Az utasításoknak való engedelmességre vonatkozó felfogások387
A normatív utasításoknak való engedelmesség389
A konkrét utasításoknak való engedelmesség390
Az ellenőrzés az államigazgatásban397
Az ellenőrzés fogalma, célja és rendszere397
A népi ellenőrzés399
A népi ellenőrzés jellemzői399
A népi ellenőrzés szervezete400
A népi ellenőrzés feladata és hatásköre402
A népi ellenőrzési bizottságok működése404
Az állami ellenőrzés407
Az állami ellenőrzés központi irányítási és területi tervezése408
Az állami ellenőrzés főbb formái és módszerei409
Az állami ellenőrzést végző és ellenőrzött szervek jogai és kötelességei411
Az államigazgatás központi szervei413
A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa413
A Minisztertanács helye az államszervezetben413
A Minisztertanács feladata és hatásköre az államigazgatás irányításában415
A Minisztertanács működésének szervezeti formái417
Az államigazgatás központi különös hatáskörű szervei; minisztériumok központi különös hatáskörű szerveinek osztályozása427
Az államigazgatás központi különös hatáskörű szerveinek osztályozása427
A minisztériumok431
Az országos hatáskörű szervek435
Az államigazgatás helyi szervei440
Az államigazgatás helyi szerveinek rendszere440
A tanácsok és nem tanácsi szervek együttműködése445
A tanácsok végrehajtó bizottsága448
A végrehajtó bizottság létrehozása, jogállása és irányítása448
A végrehajtó bizottság feladat- és hatásköre451
A végrehajtó bizottság működése és aktusai456
A végrehajtó bizottság felelőssége és megbízatásának tartama460
A tanács és a végrehajtó bizottság tisztségviselői461
A tisztségviselők és jogállásuk461
A tanácselnök462
A tanácselnök-helyettes465
A végrehajtó bizottság titkára466
A szakigazgatási szervek468
A szakigazgatási szervek jogállása468
A szakigazgatási szervek létrehozása és szervezeti formái469
A szakigazgatási szervek feladat- és hatásköre473
A helyi szakigazgatási tevékenység irányítása476
A tanácsok és szereik központi irányítása477
A társadalmi szervek szerepe az államigazgatásban483
Társadalmi önigazgatás - államigazgatás483
A társadalmi szervezetek helye a társadalomirányításban483
A társadalmi önigazgatás, államigazgatás különbsége484
A társadalmi szervek jogalanyisága az államigazgatási jogviszonyban486
A társadalmi szervek szerepe az államigazgatási feladatok megoldásában488
A társadalmi szervek és az államigazgatási szervek együttműködése488
A társadalmi szervek részvételének formái az államigazgatási tevékenységben491
Államigazgatási feladatok a társadalmi szervek átruházása493
A társadalmi szervek fajai és az államigazgatási feladatokban való közreműködésük496
Az államigazgatási szervek vállalatirányító tevékenysége, az állami vállalatok államigazgatási jogviszonyai502
Az államigazgatási szervezeti rendszer szerepe az állami vállalatok - gazdálkodó szervek - irányításában502
Az államigazgatási rendszer és a vállalatok502
A gazdasági mechanizmus, a gazdaságirányítás konkrét rendszere, mint az államigazgatás gazdaságirányító tevékenységét meghatározó tényező. Gazdaságirányítási társadalmi viszonyok504
Állami vállalat, állami gazdálkodó szerv511
Az állami vállalatok államigazgatási jogviszonyainak fajai518
A tulajdonosi igazgatási jogviszonyok tartalma527
A vállalat jogi helyzete a tulajdonosi igazgatási jogviszonyokban527
Az alapító szerv igazgatási jogai a tulajdonosi igazgatási jogviszonyokban531
Az intézet538
Az intézet fogalma, típusai, jogi szabályozásuk538
Az intézet fogalma538
Az intézetek típusai551
Az intézeti jogviszonyok jogi szabályozása558
Az intézet és a szolgáltatást igénybe vevők közötti jogviszony559
Az intézetek belső igazgatása, vezetése565
Az intézetek irányítása568
Az államigazgatási aktus573
Az államigazgatási aktus fogalma, elhatárolási kérdései573
Az államigazgatási aktus573
Tényleges cselekmények573
Az államigazgatási szervek nem államigazgatási jogi aktusai580
Az államigazgatási aktusok fajai581
Az államigazgatási aktusok osztályozásának, rendszerezésének módszere581
Az államigazgatás közhatalmi aktusai585
Az államigazgatási szervezeti rendszer működése során kibocsotott államigazgatási aktusok592
Az államigazgatási megállapodások594
Az államigazgatási aktusok érvényességi kellékei597
Az évényességi kellékek osztályozása, rendszerezése597
Az államigazgatási aktusok általános érvényességi kellékei598
A speciális jogi követelmények609
A hibás államigazgatási aktus609
A hibák követekezményei609
Érvénytelen aktusok609
Orvosolható aktusok612
Az államigazgatási aktusok hatálya613
A hatály feltételrendszere613
A hatály kezdete és megszűnése614
Az államigazgatási szervek hatósági-jogalkalmazó tevékenysége615
Az államigazgatási szervek hatósági-jogalkalmazó tevékenységének fogalma és tárgya615
A hatósági-jogalkalmazó cselekmények fajai624
A cselekmények osztályozása624
Aktusnak nem minősülő eljárási cselekmények628
Hatósági ellenőrzés629
Figyelemmel kísérés630
Regisztratív tevékenység630
Szakmai tevékenység632
Az államigazgatási szervek jogalkalmazó tevékenységének hatékonysága és eredményessége633
Az államigazgatási hatóságok rendszere637
A hatósági jogalkalmazó tevékenység irányítása642
Az államigazgatási eljárás647
Az államigazgatási eljárás fogalma és tagozódása647
Az eljárás fogalma és fajai647
A hatósági (külső) eljárás tagozódása648
A hatósági (külső) eljárás tételes jogi szabályozása650
Az államigazgatási hatósági eljárás alapelvei658
Az államigazgatási eljárási törvény hatálya662
A hatáskör, az illetékesség és az ezekkel kapcsolatos intézmények672
A hatáskör672
Az illetékesség675
A hatáskör és az illetékesség vizsgálata676
Az eljáró államigazgatási szerv kijelölése (hatásköri és illetékességi összeütközés elhárítása)677
A megkeresés677
Az államigazgatás hallgatása679
A kizárás682
Az elsőfokú eljárás683
Az eljárás megindítása683
A jegyzőkönyv682
A képviselet686
Az eljárási költségek688
A tényállás tisztázása és a bizonyítás689
A bizonyítási eszközök692
A tárgyalás696
A tényállás tisztázásával kapcsolatos ügyféli és hatósági jogok697
A határidő számítása és az igazolás699
Az államigazgatási szerv határozata700
A határozat fajai700
A határozat kellékei703
A határozat közlése704
A határozat kijavítás és kiegészítése705
A jogorvoslati rendszer705
A jogorvoslat fogalma705
A jogerő problémája711
A határozat módosítása és visszavonása717
A fellebbezés719
A felülvizsgálati kérelem722
A felügyeleti intézkedés724
Az ügyészi intézkedések727
A semmiség730
Az államigazgatási határozatok felülvizsgálat a bíróság által731
A végrehajtási eljárás744
A végrehajtási eljárás fogalma, és a jogi szabályozás sajátosságai744
A végrehajtható határozatok köre747
A végrehajtás foganatosítás750
A végrehajtási eljárás egyéb intézményei756
Az államigazgatási szankció és kényszer761
A szankció és kényszer fogalma761
Az államigazgatási szerv által alkalmaztható szankció és kényszercselekmény764
Az államigazgatási szankciók fajai766
A szabálysértési jog alapjai768
A szabálysértési jog történeti kialakulása. Összehasonlító jog768
A szabálysértési jog kialakulása771
Szabálysértés az európai szocialista országokban773
A szabálysértés fogalma. Jogforrások775
A szabálysértési felelősség775
A szabálysértési büntetések és intézkedések780
A szabálysértési eljárás784
A szabálysértési hatóságok rendszere785
Az eljárás megindítása. Elsőfokú eljárás788
Határozat794
Jogorvaslati eljárás796
Végrehajtás798
Egyes szabálysértési ügyekre vonatkozó külön rendelkezések799
Az államigazgatástudomány802
A polgári közgazdaságtudomány irányzatai802
A szocialista államigazgatástudomány807
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv