1.034.791

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hitoktatási vázlatok 6/I.

Amit egy kezdő hitoktatónak jó tudnia

Szerkesztő

Kiadó: Országos Hitoktatási Bizottság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím: Országos Hitoktatási Bizottság Kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Milyen hitoktatásra van szükségünk? Az iskolaév illetve a hitoktatóé kezdetén minden hitoktató - pap, szülő vagy világi katekéta - lelkében őszinte, benső megrendülést érez, amikor újra hallja... Tovább

Előszó

Milyen hitoktatásra van szükségünk? Az iskolaév illetve a hitoktatóé kezdetén minden hitoktató - pap, szülő vagy világi katekéta - lelkében őszinte, benső megrendülést érez, amikor újra hallja Jézus szavait: "Én kaptam minden hatalmat égen és földön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket!" /Mt 28, 18./ Jól tudjuk, hogy ez a nagy missziós parancs nemcsak az apostoloknak szólt, hanem mindenkinek, aki az egyháztól tanítási küldetést kap. S a missziós terület nemcsak a "pogányok földje", hanem többé-kevésbé minden ország, még Európában is.
A hitoktatásban az üdvösség dolgáról, "az örök élet igéiről" van szó minden alkalommal, nem pedig valamilyen fontos vagy kevésbé fontos "tudásanyagról". Minden hitoktatónak a hozzá közeledő gyermek őszinteségéből, igazságot kereső tekintetéből a válságba jutott tanítványok Szent Péter által megfogalmazott kérdését kell kiéreznie: "Uram, hová menjünk?! Az örök élet igéi nálad vannak". Meggyőződésünk, hogy Jézuson kívül nincs más, aki az emberi lét és élet legnagyobb kérdéseire elfogadható választ tudna adni.
Felelősségtudattal kell tehát elkezdenünk a hitoktatást minden esztendőben. A felelősségvállaláshoz tudnunk kell, hogy sokszor nem a legkedvezőbb körülmények közt kell folytatnunk nevelő-oktató munkánkat. Az általános iskolás korú /6-14 éves/ katolikus gyermekeknek /az összlétszám 60 %-ának, vagyis kb. 720.000 gyermeknek/, akiknek keresztségi ígérete folytán hittanra kellene járnia, - a legutóbbi országos számadatok szerint 1985-ben mindössze 21 %-a látogatta a hittanórákat. A "gyorselőkészítő" kurzusokat látogatókat is ideszámítva /elsőáldozókat, bérmálkozókat/, ez a létszám kb. 10-12 %-kal emelkedik. A többiek elmaradásának oka legtöbbször a szülői közömbösség vagy hanyagság. A serdülők, középiskolások és ifjúsági korban lévők /15-24 évesek/ közül pedig /országos átlagban/ csak 3-4 százalék tart személyes, folyamatosnak mondható közösségi kapcsolatot egyházközsége életével, kisebb közösségével vagy katekézisével. Vissza

Tartalom

I. Rész: Szemelvények a neveléstörténetből
1. Bernolák Éva: A nevelés fogalma 1
2. A katekézis feladata a Direktórium alapján 2
3. Dr. Mészáros István: A neveléstörténet tanulságai 5
4. Szemelvények a nevelés történetéből 8
5. Nevelési intézmények: az iskola 9
6. XX. nevelési törekvései 12
7. Néhány pedagógiai felismerés 16
8. Bernolák Éva: Hitoktatásunk közelmúltja: az örökség 20
9. Napjaink hitoktatása 25
- Püspökkari körlevél a templomi hitoktatás egységes szabályozása ügyében 28
- Vallással kapcsolatos állami rendelkezések és nyilatkozatok 31
II. Rész: Valláspedagógiai alapelvek
1. Irányelvek MKPK Hittankönyv pályázat kiírása/ 35
2. A célrendszer felbontása 38
3. Dr. Rédly Elemér: A vallásos fejlődés fázisai 44
- Elindítás a keresztény életbe 44
- Az iskolába járó kisgyerek 46
- Az általános iskola felsőtagozatába járók 52
- A középiskolás korúak 57
4. A célrendszer megvalósítása korcsoportonként 62
- eucharisztikus nevelés 65
- előkészítés a szentgyónásra 66
- Keszthelyi Ferenc: liturgikus nevelés 71
- Dr. Kovács István: serdülőkori problémák 72
- Katona István: felkészítésünk a bérmálkozásra 75
5. Bernolák - Mészáros - Kozma: A hitoktató egyénisége 81
- Tízparancsolat tanároknak 86
- Kötelező és ajánlott irodalom 87
III. Rész: Az oktató-nevelőmunka személyiség lélektani és fejlődés lélektani alapjai
A./ Kozma Katalin: Személyiség ismeret
1. A személyiség szerkezete 88
2. A személyiség fejlődése 89
3. A személyiség interperszonális megnyilatkozása 91
B/ Kreativitás és kölcsönösség a hitoktató és a gyermek kapcsolatában
1. A kreativitás fogalma, jellege, fajtái 93
2. A kreativitás faktorai 94
3. A kreatív gyermek tulajdonságai 95
4. A kreativitás fejlesztéséhez szükséges eszközök 96
5. A pedagógus magatartása 96
- Ki nevelhet kreatív gyermeket? -és hogyan? 98
- Kreativitást fejlesztő gyakorlatok 99
- A pedagógus önnevelése 105
- Ajánlott irodalom és táblázat
C./ A gyermek helyzete ma és a nevelés általános kérdései
I. A gyermek helyzete 105
II. A nevelés legáltalánosabb célkitűzései és megvalósíthatóságuk: Megőrizni 106
- Megelőzni 110
- Javítani 112
- Irányítani 114
A gyermek pszichikai környezete és annak hatásai 115
A gyermekről való gondoskodás 10 parancsolata 116
Ajánlott irodalom 117.
IV. Rész: Bernolák Éva: Oktatáselméleti alapvetés
Bevezetés 118
A./ Didaktikai alapfogalmak
1. Az oktatás 119
2. A képzés 124
3. Az oktatás és nevelés kapcsolata 126
4. Az oktatás és képzés tartalma 128
B./ Felkészülés az oktató-nevelőmunkára
1. Távolabbi felkészülés 133
2. Konkrét tervezés 135
3. Tanmenet készités 138
4. Közvetlen felkészülés a tanulási órára 139
C./ Az ismeretszerzés didaktikai problémái
1. A világ megismerése 142
2. A gondolkodási folyamat 144
3. A gyermeki megismerés folyamata 145
4. Megismerés az oktatási folyamatban 147
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Hitoktatási vázlatok 6/I. Hitoktatási vázlatok 6/I.

A gerinc vászonnal pótolt. A borító foltos és elszíneződött.

Állapot:
1.240 ,-Ft
6 pont kapható
Kosárba
konyv