Előszó
Az oktató, nevelő munkának új tantervek szerinti szervezése jelentős esemény a pedagógusok, a tanulók, az egész társadalom számára. A nevelők átértékelik gyakorlati tevékenységüket: a tanítási...
Tovább
Előszó
Az oktató, nevelő munkának új tantervek szerinti szervezése jelentős esemény a pedagógusok, a tanulók, az egész társadalom számára. A nevelők átértékelik gyakorlati tevékenységüket: a tanítási célokat és feladatokat összevetik az újakkal, keresik a tanítási anyagokban az eltéréseket, vizsgálják a követelmény szinteket, felmérik a megvalósítási lehetőségeket. A tanulók érdeklődnek szülőktől, testvérektől, és rendszerint azt hallják, hogy érdekesebb az új anyag, változatosabb és mozgalmasabb a feldolgozási mód, szebbek a tankönyvek. A társadalom már a tanterv készítésének szakaszában - a sajtó és a tömegkommunikációs eszközök jóvoltából - értesül a legalapvetőbb szervezési, tartalmi és megoldási javaslatokról. A vélekedések és állásfoglalások természetesen megoszlanak. Akadnak, akik vitatják a tantervi változtatások szükségességét, mások a haladás, a fejlődés velejárójának tekintik a tantervek nagyobb időszakokban bekövetkező módosulását. Azt azonban mindenki joggal elvárja, hogy az új dokumentumokra alapozott oktató-nevelő munka hatékonyabb legyen: a gyerekek nagyobb tudással, kifinomultabb képességekkel és technikákkal, szilárdabb világnézettel és erkölcsi tulajdonságokkal, edzettebb fizikummal hagyják el a nevelőintézményeket.
A várakozások kielégítése számos feltételtől függ a jó és korszerű tanterveken túl. A szükséges segédeszközök, a felszerelt tantermek, az elfogadható tanulólétszám mellett előtérbe került a pedagógusok felkészültsége. A sikert ugyanis azok biztosíthatják, akik megvalósítják a tantervi előírásokat, akik képesek és kívánnak is abban a szellemben dolgozni, amelyet az új dokumentumok előírnak. Elengedhetetlen tehát a tantervek alapos és elmélyült tanulmányozása, a gondolatok és nézetek megvitatása, a megvalósítási lehetőségek felmérése.
A tantervek bevezetésének megkezdésére 1978 szeptemberében kerül sor. Ekkor azok a pedagógusok szervezik oktató-nevelő munkájukat az új dokumentumok szerint, akik az 1. osztályban dolgoznak. Az ő jó osztálymunkájuk és propagandájuk a szülők és a pedagógus társak között adja az első mérhető eredményt, amelynek alapján elfogadják majd az új tanterveket.
Vissza