1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyetemes neveléstörténet

A tanító- és óvónőképző intézetek számára/Kézirat gyanánt

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 404 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt. Tankönyvi szám: 4752/I-II.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neveléstörténet a társadalmi tudományok tágabb körén belül a pedagógiai tudományok rendszeréhez tartozó az a tudomány, amely a nevelés elméletét és gyakorlatát társadalmi-történeti... Tovább

Előszó

A neveléstörténet a társadalmi tudományok tágabb körén belül a pedagógiai tudományok rendszeréhez tartozó az a tudomány, amely a nevelés elméletét és gyakorlatát társadalmi-történeti meghatározottságukban vizsgálja a legrégibb időktől napjainkig. A neveléstörténet tárgya háromféle jelenségcsoportot ölel fel: 1. a nevelési gyakorlat történeti fejlődését, 2. ez intézmények történetét, amelyekben a nevelés gyakorlata kialakult, illetve végbement, végül 3. a nevelési elméletek történetét, amelyek többnyire a tényleges állapotok bírálataként jelentkeztek, majd a nevelésre visszahatottak, azt alakitották. Az ifjabb nemzedék nevelése - amely azóta létezik, amióta emberi társadalom egyáltalán létrejött - a társadalom történeti fejlődésével együtt maga is szakadatlanul változott, fejlődött a társadalom mindenkori szociális és gazdasági szerkezetének, az uralkodó gazdasági rendnek megfelelően. Ezért a neveléstörténet jelenségei csak akkor válnak érthetőkké, ha azokat saját társadalmuk szerkezetével való összefüggésükben vizsgáljuk. A marxista szemléletű neveléstörténet abban látja feladatát, hogy elkerülve a polgári neveléstörténészeknek azt a hibáját, amelynél fogva egy-egy korszak nevelésügyét egyoldalúan az illető kor eszmeáramlataival való összefüggésében tekintik, rámutasson a nevelésügynek és a társadalmi fejlődésnek azokra a törvényszerű összefüggéseire, amelyek az eszmetörténeti fejlődéssel való kapcsolatok mögött rejlenek, és amelyek az illető kor nevelési rendszerét alapvetően meghatározzák. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. A nevelés az őstársadalomban 7
II. A nevelés az ókorban 11
1. A nevelés az ókori keleti népeknél 11
2. A nevelés az ókori Görögországban 28
a/ A homéroszi kor 28
b/ A spártai nevelés 29
c/ Az athéni nevelés 32
d/ A szofisták pedagógiai tevékenysége 42
e/ Szókratész 46
f/ Platón 50
g/ Arisztotelész 57
3. A nevelés az ókori Rómában 64
a/ A római nevelés korszakai 64
b/ A római elmélkedők a nevelésről 72
4. A nevelés a kereszténység első századaiban. A katechétaiskolák. Az egyházatyák álláspontja az antik műveltség kérdésében 73
III. A nevelés a középkorban 82
1. A nevelés a feudalizmus virágkorában 32
a/ Általános Jellemzés 82
b/ A középkori művelődés forrásai 84
c/ Az egyházi iskolázás a középkorban 86
d/ A világi nevelés a középkorban 90
e/ A nők nevelése a középkorban 94
f/ A középkori egyetemek 95
2. A nevelés a reneszánsz korában 99
a/ A reneszánszkori nevelés általános vonásai 99
b/ A reneszánsz nagy pedagógiai elmélkedői /Rabelais, Ramus, Montaigne, Erasmus, Vives, Morus, Campanella, Ratke/ 105
c/ A reformáció és as ellenreformáció hatása a nevelésre 144
IV. A nevelés az újkorban 133
1. A nevelés a francia forradalomig. A francia forradalom nevelésügye 133
a/ Comenius 133
b/ Locke pedagógiai rendszere 172
c/ A közállapotok a XVIII. századi Franciaországban. A francia materialisták 180
d/ Rousseau 191
e/ A köznevelés kérdései Franciaországban a polgári forradalom idején 204
2. A nevelés a francia forradalom után 208
a/ Az iskolaügy állása Németországban a XVIII. század végén és a XIX. század első felében 208
b/ A filantropizmus 215
c/ Pestalozzi 220
d/ Herbart pedagógiai nézetei 233
e/ Fröbel 24
f/ Diesterweg 252
g/ Spencer pedagógiai nézetei 257
h/ Owen munkásságának pedagógiai Jelentősége 267
3. Marx és Engels pedagógiai nézetei 278
4. A párizsi kommün művelődéspolitikája 282
5. Az orosz nevelés a XIX. században 296
a/ Az iskolaügy állása a XIX. századi Oroszországban 296
b/ Belinszkij pedagógiai nézetei 300
c/ Usinszkij 309
d/ Tolsztoj mint pedagógus 321
6. A századforduló reformpedagógiai törekvései 336
V. A nevelés a Szovjetunióban 353
1. Lenin pedagógiai nézetei 353
2. A szovjet iskola és pedagógia fejlődése 363
3. Krupszkaja pedagógiai nézetei 381
4. Makarenko pedagógiai nézetei 387
Ajánlott olvasmányok 400
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv