1.034.690

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az északi vasúti híd átépítése 2007-2009

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: MAGÉSZ
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 184 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-893-171-9
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv kézbe véve, bizonyára a nem szakemberek számára is előcsalja nagyapáink, szüleink és jómagunk történelmi életútjának egy-egy pillanatát. Ritkán adatik meg, hogy egy... Tovább

Előszó

Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv kézbe véve, bizonyára a nem szakemberek számára is előcsalja nagyapáink, szüleink és jómagunk történelmi életútjának egy-egy pillanatát. Ritkán adatik meg, hogy egy híd, azaz az Északi vasúti Duna-híd, ami természetesen három hídgenerációt átívelő műtárgy, oly részletesen képezi le elődeink és a mai nemzedék erőfeszítéseit a Duna két partjának vaspályával történő összekapcsolása érdekében.
Míg elődeinknek elsősorban Buda és Pest szénellátásában, és ne feledjük, a budapesti ipari üzemek munkaerő-ellátásában volt oly fontos ez a vasúti átkelőhely, ugyanakkor ma a modern elővárosi összeköttetést biztosítja, akár 100 km/h sebességgel is az agglomerációban élők számára.
Egyedülálló - még ha nem túl pozitív is - hogy egy ideiglenes műtárgy 50 éven keresztül szolgálja a vasút érdekeit. Ez a magyar mérnökök és szakmunkások felkészültségét és erőfeszítéseiket dicséri.
Mint a Magyar Acélszerkezeti Szövetség elnöke büszke vagyok arra, hogy az elkészült (-675 m hosszú, ~4400 t súlyú) acél hídszerkezet megvalósításában a mai mérnökeink és szakmunkásaink legalább olyan színvonalú munkát végeztek, mint elődeik a maguk korában. Gondoljunk csak a többtámaszú folytatólagos tartószerkezet dilatációs problémáinak, a hidraulikus féksaruk méretezésének mérnöki megoldásaira és nem utolsósorban a példátlanul rövid, 3 hónapos vágányzár alatti kivitelezés óramű pontosságú betartására. Nyugodtan mondhatjuk erre, hogy „Szép volt fiúk"!
Nem véletlen, hogy a MAGÉSZ által évenként kiadásra kerülő „Acélszerkezeti Nívódíj"-at 2009-ben a híd tervezője (MSc Kft.) és kivitelezője, az Északi Híd 2005 Konzorcium (Hídépítő Zrt. - KOZGEP Zrt.) kapta.
Végezetül hadd mondjak köszönetet, nem csak a Híd megalkotóinak, hanem ennek a munkának emléket állító könyv szerzőinek és munkatársaiknak e mű megjelenésében vállalt szerepükért.
Budapest, 2011. augusztus Vissza

Tartalom

ELŐSZÓK (kiadó, szerkesztő, MÁV, Konzorcium) 5
A HÍD ELRENDEZÉSE ÉS NEVE (dr. Domanovszky Sándor) 9
AZ ÉSZAKI (ÚJPESTI) VASÚTI HÍD TÖRTÉNETE
(Dr. Nemeskéri-Kiss Géza ny. ov.h.-Vörös József ny. ov., MÁV ) 13
A hídhoz csatlakozó vasútvonalak története 14
Az első híd története 16
A híd újjáépítésének története 20
Előzmények 20
Előkészítő munkák 22
Alépítményi munkák 22
A Váci úti felüljáró és az Öbölági híd 22
A Duna-híd 25
További vasbeton szerkezetek 27
Töltésépítési és egyéb munkák 27
A felszerkezet szerelése 28
A Váci úti felüljáró és az Öbölági híd 28
A Duna-híd 30
Az óbudai parti nyílás 32
Próbaterhelés 32
A híd utóélete, az átépítés előkészítése 34
Az Északi (Újpesti) vasúti híd történetének időrendi összefoglalása 36
Az első két vasúti híd történetében kiemelkedő szerepet játszó személyiségek életrajzai 38
A BERUHÁZÁS ELŐKÉSZÍTÉSE, A PROJEKT ISMERTETÉSE (Solymossy Imre főtervező, MSc) 41
A MÉRNÖKSZERVEZET TEVÉKENYSÉGE (Moldovány Ildikó létesítményvezető, MÁV) 44
KIVITELI TERVEK (2007-2008) 55
Váci úti és Öbölági szerkezetek (Solymossy Imre főtervező - Kikina Artúr tervező, MSc) 56
Általános elrendezés 56
Vasbeton teknőhíd 57
Váci úti felüljáró 58
Öbölági híd 59
Duna-híd (Solymossy Imre főtervező - Bodnár Péter szakági főmérnök - Ecsedi Éva irányító tervező, MSc) 63
Általános elrendezés 63
Alépítmények 66
Felszerkezet 71
Hídtartozékok 74
Pályacsatlakozások 76
Bontási és szerelési technológia 77
Látványtervek 79
A BAL PARTI HÍDSZERKEZETEK FELÚJÍTÁSA 81
Alépítményi munkálatok és a vasbeton teknőhíd (Sinkó Péter létesítménykoordinátor, Hídépítő) 82
A Váci úti felüljáró és az Öbölági híd (Gáli Endre ny. főépítésvezető, Ganz) 85
Korrózióvédelem (Tóth Tamás építésvezető, Hídtechnika) 89
Szerelvények (Sinkó Péter létesítménykoordinátor, Hídépítő) 94
A DUNA-HÍD KIVITELEZÉSE 97
A régi híd bontása 98
Acélszerkezeti munkák (Gáli Endre ny. főépítésvezető, Ganz) 98
Vízi munkálatok (Kovács Rezső műszaki igazgató, HSP) 104
Az új híd építése 112
A pilléreken, hídfőkön végzett alépítményi munkálatok (Sinkó Péter létesítménykoordinátor, Hídépítő) 112
Gyártás (Kis Attila létesítményvezető, KÖZGÉP) 119
Előszerelés 121
Organizáció 121
I. ütem (Kis Attila létesítményvezető, KÖZGÉP) 126
II. ütem (Gáli Endre ny. főépítésvezető, Ganz) 130
Helyszíni szerelés 132
Acélszerkezeti munkák (Gáli Endre ny. főépítésvezető, Ganz) 132
Vízi munkálatok (Kovács Rezső műszaki igazgató, HSP) 143
Korrózióvédelem (Tóth Tamás építésvezető, Hídtechnika) 150
Szerelvények (Sinkó Péter létesítménykoordinátor, Hídépítő) 154
PRÓBATERHELÉS (Solymossy Imre főtervező, MSc) 158
A FŐTERVEZŐ UTÓSZAVA - Igaz történet (Solymossy Imre főtervező, MSc) 161
A MŰTÁRGY FŐBB ADATAI 162
A MEGVALÓSÍTÁS FONTOSABB DÁTUMAI 163
AZ ÁBRÁK FORRÁSJEGYZÉKE 164
A MEGVALÓSÍTÁSBAN RÉSZT VEVŐ FŐBB VÁLLALATOK ÉS MEGHATÁROZÓ MUNKATÁRSAIK 165
IRODALOMJEGYZÉK 167
TARTALOMJEGYZÉK 169
HIRDETÉSEK 170
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv