1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a közművelődéselméleti ismeretekbe

Kézirat/Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi kara

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 398 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-1585. Megjelent 340 példányban. 14 fekete-fehér ábrát, kihajtható mellékleteket tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jegyzetünk a leendő felnőttnevelők és közművelődési szakemberek számára készült, s az egyetemi oktatásunkban hiányokat pótol. A tananyag már történelmi távlatból Ítélheti meg a szocialista... Tovább

Előszó

Jegyzetünk a leendő felnőttnevelők és közművelődési szakemberek számára készült, s az egyetemi oktatásunkban hiányokat pótol. A tananyag már történelmi távlatból Ítélheti meg a szocialista közművelődés intézményrendszereinek funkcionálását, így a népművelési, közművelődési folyamatok eredményeit és hibáit pregnánsan rajzolhattuk meg.
A közművelődési szakembertől joggal várjuk, hogy alaposan ismerje a kulturális szféra e fontos területének létrejöttét, fejlődését, jellemzőit, törvényszerűségeit. Kell, hogy megismerje, hogy az adott kor milyen szemléletet tükrözve, hogyan próbálta a "nép"-, a "köz"-művelődését a társadalmi haladás szolgálatába állítani. A kor-dokumentumok (pl. az Alföld-vita, az 1970-es népművelési konferencia anyagai) vizsgálatában felfigyelhetünk arra, hogy a tévedések mellett 20-30 évvel ezelőtt milyen mélyen és lényeglátóan elemezték nemzeti, iskolán kívüli művelődésünk helyzetét, esélyeit, s máig is érvényes megállapításokat tettek. A mai közművelődési szemlélet és alapelvek lényegét csak úgy lehet megérteni, a társadalom felépítményi rendszerében úgy látjuk tisztán a modernizálódó közművelődés intézményi és más szervezeti alakzatait, ha a történeti aspektusú viszonyításról és a kritikai szemlélet érvényesítéséről nem mondunk le a jelen közművelődése statikus állapotának leírása kedvéért, ha nyíltan szembe merünk nézni a művelődéspolitika, a művelődéselmélet és a népművelés és a közművelődés gyakorlata hibáival, tévedéseivel.
Nem titkolt szándékunk az sem, hogy a témánk interdiszciplináris megközelítésű kidolgozása során a tananyag korszerűsítését, a jelenkori közművelődési szemléletünk szerinti megújítását, értékelését, az elméleti és a gyakorlati közművelődési szakemberek által is elismerhető, hasznosítható tudás-anyag közreadását tűztük célul.
Reméljük, hogy a közművelődési alapozó tanulmányaink az egyetemi tantervi és tananyag-reform részévé válva segítik a korszerű szemléletű, nem csupán a népművelés szűkebb területén eligazodó, a megújuló társadalmi kihívásokra választ adni,tudó, kellő hivatástudattal és felelőssége rendelkező közművelődési szakember-csoport megerősödését is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. A NÉPMŰVELÉS ÉS A FELNŐTTNEVELÉS TÖRTÉNETI FEJLŐDÉSÉNEK VÁZLATA 5
1.1. A felnőttnevelés és népművelés struktúrája
és funkciói történeti változásának vázlata.. 7
(Dr. Durkó Mátyás)
1.2. A felnőttnevelés gyorsütemű fejlődése a felszabadulás után, intézményrendszerének létrejötte, rendszerének kiteljesedése. A felnőttnevelés tudományának a fejlődése 1945-
1964 között 15
(Dr. Durkó Mátyás)
II. A NÉPMŰVELÉS ALKALMAZKODÁSA A SZOCIALISTA TÁRSADALOM ÉPÍTÉSÉBŐL FAKADÓ FELADATOKHOZ 63
11.1. A szocialista népműveléstől a közművelődésig. A 60-as évek második felének fontosabb
népművelési és a 70-es évek közművelődési
folyamatainak vázlata 65
(Dr. Sári Mihály)
11.2. A közművelődés tevékenység-tendenciái a
80-as években, különös tekintettel a művelődési otthoni munkára 95
(Dr. Sári Mihály)
III.A KÖZMŰVELŐDÉS ÉS NÉPMŰVELÉS KORSZERŰ ÉRTELMEZÉSE
ÉS HELYE A PERMANENS MŰVELŐDÉS ÉS NEVELÉS RENDSZERÉBEN 117
111.1. A parmenens személyiségformálódás rendszere
és a közművelődés 119
(Dr. Durkó Mátyás)
111.2. Közművelődés a helyi társadalomban 153
(Dr. Sári Mihály)
IV. A SZOCIALISTA KÖZMŰVELŐDÉS ÉS FELNŐTTNEVELÉS SZÜKSÉGESSÉGÉT ELŐIDÉZŐ TÁRSADALMI ÉS EGYÉNI TÉNYEZŐK. 185
IV.1. A permanens nevelés felnőttnevelési szakaszának és a közművelődésnek a szocializációs
és individualizációs-funkciói 187
(Dr. Durkó Mátyás)
IV.2. A tudományos-technikai forradalom és a művelődés 231
(Dr. Sári Mihály)
IV. 3. A permanens nevelés szükségességének pedagógiai és pszichológiai indokai 259
(Dr. Durkó Mátyás)
IV.4 A felnőttnevelés politikai nevelő funkciója.. 287
(Dr. Sári Mihály)
IV.5. A szabadidő funkciói, viszonya a közművelődéshez, megnyilvánulásának mai ellentmondásai 313
(Dr. Durkó Mátyás)
V. A KÜLÖNBÖZŐ TÁRSADALMI RÉTEGEK MŰVELTSÉGE ÉS A KÖZMŰVELŐDÉSI SZAKEMBER MUNKÁJA 325
V.l. A mai magyar társadalom életmódjának jellemzői és a művelődés 327
(Dr. Sári Mihály)
V.2. A népművelő és a népművelői pályakép 355
(Dr. Sári Mihály)
Irodalomjegyzék 383
Táblázatok jegyzéke 395
Ábraaláírások jegyzéke 396
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv