1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Katolikus dogmatika

Szerző

Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 809 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-360-203-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó5
Hiszek az egy Istenben, mennynek és földnek teremtőjében
Hiszek egy Istenben
Bevezetés9
A dogmatika helye a teológiában9
Istentan a dogmatikában10
Isten megismerése10
Bevezetés10
A kinyilatkoztatás Istene11
Isten megismerése a természet értelem útján12
A teológia istenismeret "hármas útja"16
Egy az Isten16
Monoteizmus az Ószövetségben18
Monoteizmus az Újszövetségben18
Isten egyetlensége és az őskereszténység18
Isten egyetlensége és a Szentháromság20
Az egyetlen Isten féltékeny Isten20
Monoteista vallások21
Tanítóhivatali megnyilatkozások21
A szövetség Istene, övéinek atyja21
A Biblia Istene szövetséget köt népével22
Isten szövetségei más-más jellegűek22
A szövetségkötés indítéka Isten jósága22
Az új és végleges szövetség ígérete23
A prófétai ígéretek beteljesedése24
A Jézusban kötött új szövetség Isten atyai szeretetének betetőzése24
Isten mint világfeletti misztérium29
Isten transzcendenciája és immanenciája29
Mik jellemzik Isten sajátos transzcendenciáját?30
Isten tulajdonságai és a bölcseleti okoskodás44
A bölcseleti okoskodás szükségessége44
A bölcselet útján megismert isteni tulajdonságok46
Az élet ura élő Isten; élete szellemi élet62
A kinyilitkoztatás Istene élő Istene62
Istent nem átvitt értelemben mondjuk élőnek62
Isten élete másfajta élet, mint a mi életünk63
Mégis életnek kell mondanunk Isten szellemi életét63
Isten élete természetfölötti élet63
Az isteni élet bölcseleti igazolása64
Isten és az élet azonosak64
Tanítóhivatali megnyilatkozások64
Az isteni értelem léte és működése65
Az isteni tudás tárgyköre66
Tökéletes önismeret és páratlan öntudat66
Ismeri a múltat, a jelent és a jövőt68
Ismeri az összes lehetőségeket68
Ismeri a fél-jövő szabad tetteket68
Isten ismereteinek bölcseleti osztályozása68
Isten és az ember értelmi működésének különbözősége69
Ismereteink forrása nem rajta kívül van69
Isten értelmi tevékenységét a teljesség jellemzi70
Isten mindentudását állandóan szem előtt kell tartanunk71
Az isteni akarat léte és működése72
Az isteni akarat bizonyítása72
Az isteni akarat működése73
Isten akaratának, szeretetének tárgyai75
Az isteni akarat üdvtörténeti vonatkozásai81
A korábban tárgyalt akarati tulajdonságok81
Isten akaratának szabadsága81
Isten igazságossága81
Isten igazsága és hűsége83
Isten irgalmassága84
II. rész: Mennyek és földnek teremtő Istene
A világ teremtése
A teremtés és a biblia89
A teremtés és az Ószövetség89
A teremtés és az Újszövetség91
A teremtés a szenthagyományban és a dogmatörténetben92
Az ókori Egyház tanúsága92
Eretnekek elleni állásfoglalások93
Hittudósok és a dogmafejlődés94
Teremtés és természettudomány95
A teremtéstan főbb mondanivalói96
A világ a maga egészében maradéktalanul Isten teremtménye96
A teremtés kizárólagos isteni tevékenység96
"Isten a világot "kezdetkor" teremtette98
A világ keletkezésének mikéntje és a Biblia99
Isten a világot örök teremtői eszméi szerint alkotta meg99
A teremtés oka és célja100
Isten teremtői szabadsága100
A teremtés indítéka az isteni szeretet101
Isten a maga szentháromsági életét akarja közölni teremtményeivel101
A szentháromsági élet közlése az Isten dicsősége103
Antropocentrikus és egyben krisztocentrikus cél104
Teremtés és üdvtörténet105
Létbentartás és együttműködés106
A világ létbentartása106
Az isteni együttműködés107
Az együttműködés módozatai és tételei109
Az isteni együttműködés és a szabad akarati cselekedetek110
Az isteni gondviselés111
Isten gondviselő szeretetének megnyilvánulásai111
A gondviselés kinyilatkoztatás fokozatossága112
A gondviselés dogmatikájának értelmezése113
Egyetemes és különleges gondviselés115
A gondviselés és a kérő imádság116
Az angyalok létezése117
Bevezetés117
Angyalok a Szentírásban118
Az angyaltan mítosztalanítása119
A tanítóhivatali állásfoglalás121
Az angyalok teremtése122
Az angyalok természete és rendeltetése122
Szellemi voltuk122
Értelmük és akaratuk123
Személyességük123
Számuk124
Az isteni életben való részesedésük124
Az angyalok próbára tétele125
Angyali jelenések125
Az angyalok tisztelete127
A gonosz lelkek127
Létezésük127
Bukásuk129
Személyességük és működésük130
Jézus győzelme131
Az ember helye a teremtésben
A biblia az ember teremtéséről132
Papi kódex132
A jahvista szöveg133
Teológiai mondanivalók135
Az ember eredete és a fejlődéselmélet135
Összeegyeztetési kísérletek136
A fejlődés emberközpontisága138
A monogenizmus138
Az egyes emberek teremtése139
Test és lélek, anyag és szellem az emberben140
Test és lélek a Szentírásban140
A test és lélek egymáshoz való viszonya141
Test és lélek viszonyának mai megfogalmazása144
Lelkünk szellemisége145
A szellem és az anyag mibenléte és egymáshoz való viszonya146
Az ember halhatatlansága147
Az egyén és a társadalom147
Az ember mint személy147
Egyén és közösség149
Az ember kétneműsége151
Az ember történelmisége152
Az ember tevékenysége153
II. főrész: "Bűneinkért halált szenvedett és megigazulásunkért feltámad"
I. rész: Bűn, ősbűn, áteredő bűn
A bűn és a kinyilatkoztatás155
A bűn és az Ószövetség156
A bűn és az Újszövetég158
A bűn megjelenési formái159
Az ősbűn161
A bűnbeesés ténye161
A bibliai leírás vitatható részletei161
Az ősbűn előtti állapot163
Az ősbűn következményei166
Az áteredő bűn bizonyítása168
Leíró meghatározása168
Az áteredő bűn és a Biblia169
Az áteredő bűn tana a trienti zsinatig173
Az áteredő bűn és az értelmi megfontolás175
Az áteredő bűn tartalmi eleme176
Az áteredő bűn lényege176
Hittudósok elméletei az áteredő bűn tartalmi eleméről177
Az áteredő bűn formai eleme, továbbadása és következményei183
Formai elem az áteredő bűnben183
Az áteredő bűn továbbadása185
Az áteredő bűn következményei187
Az áteredő bűn és a mai ember nehézségei188
Túlzott optimista vagy túlzott pesszimista antropológiai szemlélet189
Az evolucionalista világkép egyoldalú értelmezése189
Isten igazsgágossága és jósága190
II. rész: Szótériológia
Bevezetés a megváltás teológiájába193
Isten üdvözítő szándékának sorsa193
A megváltástan kifejezést kétféle értelemben használhatjuk196
Jézus megdicsőülése és megváltásunk200
Jézus megdicsőülése az őskeresztény igehirdetésben200
Jézus feltámadásának hatása apostolaira201
Jézus megdicsőülése és az emberiség megváltása202
Filozófiailag nézve mi az összefüggés megváltásunknak Jézus megdicsőülésével?207
Jézus megváltó halála209
A kereszt teológiájának helye a megváltástanban209
Jézus halála megváltást eszközlő halál volt210
Az egyházi tanítóhivatal állásfoglalása213
Jézus megváltó halála mint kinyilatkoztatás214
Isten ingyenes megváltói kezdeményezése végtelen irgalmat és szeretetét mutatja214
Szolidaritás a szenvedésének és a halálnak kitett emberrel215
Az élet Ura szuverén hatalmának és jogainak bemutatása216
A bűn végső következményeinek szemléltetése217
A megváltói halál bemutatta, hogy Isten nagyobb úr, mint a sátán, és az erény nagyobb hatalom, mint a bűn218
Isten bölcsessége az igazságosságot és irgalmat egyaránt szóhoz juttatta219
A Teremtő tiszteletben tartja az ember szabadságát219
A megváltói kinyilatkoztatás ítélet is, és hatékony eszköz219
Mit tett értünk Jézus megváltói halálával?220
Tudatosan vállalta a második Ádám szerepét220
Valódi testi és lelki kínokat szenvedett220
Szenvedésének értékét önátadó szeretete adja meg220
Jézus üdvözítő tevékenységét Szent Pál nem egy esetben antropomorf képekkel, ill. kifejezésekkel érzékelteti221
A későbbi teológiai eszmélődés is használ könnyen félteérthető kifejezéseket: elégtétel és érdem223
Jézus szenvedése előtti életének eseményei és megváltásuk225
Megtestesülés225
Születése körülményeinek leírása226
Szenvedésének előre jelzése226
Gyermekkorának környezete226
Alávetette magát a törvénynek227
Fizikai munkát végzett227
Jordánban történt megkeresztelkedése227
Megkísérlet227
Csodái227
A megváltás gyümölcseinek áttekintő összefoglalása229
Meghozta a bűnöktől és a bűnök következményeitől való szabadulás lehetőségét229
Megszerezte számunkra a természetfölötti élet lehetőségét230
Megtörte a sátán uralmát230
Jézus legyőzte a halált230
Felszabadultunk a törvény alól231
A megváltás gyümölcsei a legszorosabb kapcsolatban vannak egymással232
A megváltás egyetemessége233
Jézus minden embert megváltott233
Az angyalok megváltásának kérdése233
Az egyéni megváltódáshoz egyéni közreműködés is szükséges234
Kik részesültek legkorábban a megváltás gyümölcseiben?234
A megváltás egyetemessége és az Egyházon kívüliek235
A megváltó hármas küldetése236
Krisztus az igazság legfőbb tanítója, Isten legigazibb prófétája237
Krisztus az Újszövetség egyedüli főpapja239
Krisztus a lelkek legfőbb pásztora és királya242
Az egyházatyák és a hittudósok a megváltásról245
Mint a hagyomány tanúi245
Egyházatyák és hittudósok elméletei a megváltás mikéntjéről246
III. főrész: Hiszek az atyában, fiuban és a szentlélekben; hiszek Jézus Krisztusban
I. rész: Szentháromságtan
Bevezetés a Szentháromságba249
Megváltástan és szentháromságtan249
A Szentháromság teológiája250
A szentháromságtan kettős feladatot tűz ki maga elé253
A Szentháromság dogmatörténete254
Bölcseleti fogalmak alkalmazása254
Szentháromsági eretnekségek255
A mai trinitológia eljárási módja257
Isten hármassága a szentírásban258
Az Ószövetség és a Szentháromság258
Isten hármassága az Újszövetségben259
Isten hármassága és a szenthagyomány266
A monarchiánus eretnekségek föllépésig267
Küzdelem az eretnekek ellen a niceai zsinatig268
A niceai zsinattól Szent Ágostonig268
A görög és a latin atyák eltérő szemlélete269
A Szentlélekről szóló viták270
Az irodalmi viták befejeződése270
A személyek származása: a szentháromsági eredések270
A tapasztalati eredésektől való különbözőség271
A szentháromsági eredések dogmái272
A Fiú születése értelmi, a Szentlélek származása pedig akarati tevékenység275
A Szentháromsági vonatkozások277
A vonatkozások fogalma277
A szentháromsági vonatkozások reális vonatkozások278
A vonatkozások és az eredések viszonya278
A vonatkozások és az isteni lényeg278
Szubszisztáló vonatkozások278
Egyes vonatkozások egymástól való különbözősége279
Miért csak három személyalkotó vonatkozása van?279
A személyek csak viszonylagosan személyek280
Hogyan lehet a személyekről azonos tökéleteségeket állítani?280
A személyek egymásban való léte és a szentháromsági tulajdonítások280
A szentháromsági perichorészisz280
A személyek kifelé ható tevékenysége282
A szentháromsági tulajdonítások282
A tulajdonítások és a megtestesülés283
A tulajdonítás és a megszentelés284
A Szentháromság az emberi közösségek mintaképe285
A szentháromsági küldetések285
A Szentírás tanítása285
A küldetés fajtái286
A küldetések végső célja az abszolút jövő287
Istennek a küldetésekben megnyilvánuló szeretete287
Személy és természet a Szentháromságban288
A személy legrégibb fogalma288
Az újkori személy-fogalom288
II. rész: Krisztológia
Bevezetés a krisztológiába291
A krisztológia helye a teológiában291
A krisztológia hittitkokat elemez292
Krisztológia és a Krisztussal foglalkozó egyéb tudományok296
Dogmafejlődés a krisztológiában296
A Biblián belüli dogmafejlődés297
Szűkebb értelemben vett dogmafejlődés297
Jézus Krisztus valóságos Isten305
Jézus istensége az Apostolok Cselekedeteiben306
Jézus istensége és a szinoptikusok309
Jézus istensége és Szent Pál314
Jézus istensége és a Zsidóknak írt levél316
Jézus istensége és Szent János írásai316
Jézus istensége és a szenthagyomány320
Jézus Krisztus valóságos ember321
Valódi teste van321
Lelke teljes emberi lélek322
Emberi természete egylényegű a mienkkel323
Szenvedőképessége324
Faji hovatartozása325
Szótériológiai következmények325
Istenség és emberség viszonya Jézus Krisztusban326
Jézusban az Ige tölti be a személy szerepét326
Egy személyben két természet327
Két akarat és kétféle tevékenység328
Mikortól meddig tart a személyes egység?329
A személyes egység következményei330
A tulajdonságok kicserélhetősége330
A cselekedetek három fajtája331
A krisztológia perichorészisz331
Az emberséget az Igébe kapcsoló létmozzanat332
Az ember-Jézust is imádás illeti meg333
Jézus Krisztus emberi tudása és öntudata335
A klasszikus teológia megkülönböztetései: relatív mindentudás, tapasztalati tudás, visio beatifica, scientia infusa335
Jézus háromféle tudása és a mai hittudósok336
Jézus istenemberi öntudata338
Jézus emberi természetének akarati élete341
Jézus akaratának szabadsága341
Jézus isteni és emberi akaratának összhangja342
Jézus érzelmi világa és az Atya akarata343
Mentes volt a személyes bűnöktől és az áteredő bűntől343
Jézus vétkezhetetlensége344
Jézus pozitív szentsége345
A kacedoni dogma és az újabb teológia347
A mai ember nehézségei347
Jézus emberi személye és az új teológia próbálkozásai348
IV. főrész: "Kegyelemből részesültetek a megváltásban, a hit által" (kegyelemtan)
A kegyelem fogalma és fajai353
A kegyelem fogalma353
A kegyelem fajai355
Isten egyetemes üdvözítő akarata362
Fogalmi tisztázás362
Az egyetemes üdvözítő akarat bizonyítása362
Az üdvözüléshez szükséges kegyelmek kiosztása366
Predestináció és reprobáció370
Az üdvözültek előrerendelése370
A reprobáció374
A hittudósok vélekedései a predestináció és reprobáció indítékáról376
A kegyelem szükségessége378
A Biblia tanítása379
A patrisztika tanítása379
A tanítóhivatal állásfoglalása380
A hittudósok véleményei380
További teológiai vélemények a kegyelem szükségességéről383
Előkészület a kegyelemre387
A kegyelem ingyenessége387
Előkészület a kegyelmi állapotra389
A megigazulást előkészítő hit és cselekedetek összefüggése392
A Biblia tanítása392
A szenthagyomány tanúsága393
A tanítóhivatal megnyilatkozásai394
A hittudósok vélekedései395
A segítő kegyelem és a szabad akarat396
A kegyelmi indítás természete396
A kegyelmi indítás hatékonysága397
A kegyelemmel való együttműködés hittudományos megközelítése: tomista, ágostonos, molinista, kongruista, szinkrétista elméletek, és ezek perszonalista értékelése399
A megigazultság vagyis a megszentelő kegyelem állapota403
Dogmatörténeti áttekintés403
A megszentelő kegyelem mivoltának mai megközelítése404
Kegyelem és a bűnök eltörlése404
A Biblia tanúsága404
A szenthagyomány tanúsága406
A tanítóhivatal állásfoglalása406
Hogyan látjuk ma a reformátorok elítélését?407
A bűnös benső megújulása és megszentelődése409
A Szentírás tanúsága409
A szenthagyomány tanúsága410
A tanítóhivatal állásfoglalása410
A hittudósok vélekedései411
Bibliai képek a megigazulásról412
Isten új népének tagjává, új szövetségének részesévé tesz bennünket412
Krisztusnak, az új Ádámnak új életét kapjuk413
Isten gyermekeivé, Krisztus testvéreivé, örököstársaivá és barátaivá, továbbá egymás testvéreivé leszünk414
A Szentlélek lakik bennünk, sőt a Szentháromság élete folytatódik lelkünkben416
A megszentelő kegyelem lényege és a hittudományos okoskodás420
A kettős megigazulás tana420
A bűnbocsánat és a megszentelődés összefüggése420
A megszentelő kegyelem nem azonos a bennünk lakó Szentlélekkel421
A kegyelem nemcsak Isten irántunk való szeretete, hanem lelkünkbe teremtett természetfölötti valóság is egyúttal421
A kegyelem mint természetfölötti minőség és belénk öntött készség422
Molinista-skotista és tomista vita a kegyelem habitus-jellegéről423
A kegyelmi állapot antropológiai megközelítése423
A kegyelem isteni válasz az ember magasbbrendű törekvéseire423
A kegyelem megtapasztalhatósága424
A megigazulás személyes-egzisztenciális vonatkozásai426
A megszentelő kegyelem "kibontakozása"426
A teológiai erények427
Az erkölcsi erények433
A Szentlélek ajándékai434
A megigazulás gyümölcsei435
Megigazulásunk mint feladat435
Megigazultságunk közösségi vonatkozásai436
Együttműködésünk a más meggyőződésű emberekkel437
Akik legközelebb állnak hozzánk437
A II. vatikáni zsinatnak idevágó elvei437
A megigazultság állapotának lényeges tulajdonságai439
A megigazultság bizonytalan439
A megigazultság állapota egyenlőtlen441
A megigazultság elveszíthető443
Az érdem teológiája445
Az érdemszerzés lehetséges445
Érdemeink tárgya445
Az érdemszerzés feltételei445
A méltányossági érdem445
V. főrész: A kegyelmi találkozási látható jelei (szentségtan)
I.rész: Általános szentségtan
Krisztus egyháza és a szentségek449
Az Egyház megszentelő tevékenysége49
A szentségek fogalmának megközelítése451
A szentségek jelszerűsége és a szentségi jelek451
A szakramentalitás érvényesülése az üdvtörténetben459
A szentségek mint jelek három irányba mutatnak460
A szentségi jelek alkotórészei460
A szentségek üdvösségi hatásai462
A megszentelő kegyelem közlése462
A szentségi kegyelem464
Az eltörölhetetlen jegy465
A "lelki ékesség"466
A szentségek hatékonyságának módja467
A szentségek objektív hatékonysága467
A szentségek újraéledése469
Hogyan jött létre a szentségi hatás?470
A szentségek száma és szerzője471
Mind a hét szentség szerzője Krisztus471
Közvetlen vagy közvetett rendelés?472
A krisztusi intézkedés milyensége473
Miért éppen ezt a hét szentséget rendelte Krisztus?473
A szentségek kiszolgáltatója és felvevője475
A szentségek kiszolgáltatója475
A szentségek felvevője477
Néhány vitatott kérdés478
A szentelmények478
A nem-keresztény szentségek478
A szentségek meghatározása478
A szentségek sorrendje478
II. rész: Részletes szentségtan
Bevezetés az eukarisztia teológiájában479
Az eukarisztia "a keresztény élet forrása és tetőpontja"485
Az eukarisztia "titka"486
Az eukarisztia teológiájának rövid története488
Az eukarisztia és a nem-katolikus keresztények489
Hálás megemlékezés ünnepi lakoma keretében489
Az utolsó vacsora szertartása489
Az utolsó vacsora lakomájának megjelenítése491
Az utolsó vacsora megjelenítésének hatásai491
Eukarisztikus lakománkon Jézus a mi vendéglátónk492
Az eukerisztikus lakoma kultikus lakoma493
Jézus és az egyház áldozata493
Jézus élet-áldozata493
Az utolsó vacsora mint áldozati lakoma494
Az Egyház áldozata495
A golgotai áldozat és a szentmiseáldozat összefüggése497
A szentmiseáldozat hatásai503
Jézus szómatikus-szubsztanciális jelenléte505
Jézus jelenlétének bizonyítása a Bibliából506
Hogyan lesz Krisztus jelenlevővé az eukarisztiában?511
Az átlényegülés dogmája511
Az átlényegülés hittudományos értelmezése512
Milyen Krisztus van jelen az eukarisztiában?519
A kenyérben is, a borban is az egész Krisztus van jelen519
A színek legkisebb részében az egész Krisztus van 520
Az eukerisztikus Krisztus nem értelmezhető521
Jelen vannak-e Jézus életeseményei?524
Az eukarisztika tisztelete525
Az eukarisztia szentségi hatásai526
Az eukarisztiának a korábbiakban már említett hatásai526
Az eukarisztia ekkléziológiai hatása527
Az eukarisztia krisztológiai hatása: bensőséges egyesülés Krisztussal529
Az eukarisztia szótériológiai hatása: kegyelmeket biztosít530
Mik szükségesek az eukarisztia ünnepléséhez?532
A szentségi jel anyaga és formája532
A szentség létrehozója és kiszolgáltatója534
Kik részesülnek az eukarisztia hatásaiban?535
A keresztség szentségi jellege537
A keresztség szentségének előzményei537
Keresztség az ősegyház gyakorlatában538
A keresztség mint szentség539
Keresztség és hit, keresztség és mágia539
A keresztség szentsége és a szenthagyomány540
A keresztség hatásai540
Beiktatás a keresztény közösségbe540
Az újjászületés kegyelme541
A keresztség szentségi kegyelme543
A keresztség eszkatológiai vonatkozása545
A keresztség kiszolgáltatása545
A keresztség kiszolgáltatója és felvevője454
A keresztség szentségi anyaga és formája548
A keresztség szükségessége548
A bérmálás szentségi jellege551
A bérmálás az Egyház történetében551
Krisztus által alapított külön szentség553
A bérmálás hatásai555
Krisztológiai hatás555
Szótériológiai hatás555
Ekkléziológiai hatás556
Eszkatológiai hatás557
A bérmálás charactere557
Szentségi kegyelem558
A bérmálás kiszolgáltatása558
A bérmálás kiszolgáltatója és felvevője558
A bérmálás szükségessége559
Az egyházirend szentségi jellege559
A papi szolgálat és fokozatai560
Papi szolgálat és papi "hatalom" az Egyházban562
Szentelés útján közölt vezetői megbízatások563
Az egyházirend szentségének hatásai567
Eltörölhetetlen jegy567
Apostoli küldetés570
Szentségi kegyelem571
Megszentelő kegyelem571
Az egyházirend szentségének kiszolgáltatása572
A szentség anyaga és formája572
A szentség kiszolgáltatója572
A szentség felvevője574
A bűnbocsánat szentségének alapítása575
A bűn teológiája575
A bűn és a bűnbocsánat ekkléziológiai vonatkozása577
Az egyházi bűnbocsánat szentségi jellege580
A bűnbocsánat szentségének szentségi jele582
A szentség formája583
A szentség anyaga583
Az elégtétel588
A bűnbocsánat szentségének használata590
A szentség hatásai590
A bűnbocsánat szentségének kiszolgáltatása591
A bűnbocsánat szentségének szükségessége592
A búcsú593
A búcsú fogalma593
A búcsúk alkalmazásának elvi kérdései594
A búcsúk alkalmazásáank gyakorlati vonatkozásai595
A betegek kenetének szentségi jellege596
A szentség dogmatörténete596
A betegek kenete mint szentség598
A betegek kenetének hatásai599
Res at sacramentum599
A kegyelem közlése601
Egyéb hatások602
A betegek kenetének kiszolgáltatása603
A betegek kenetének kiszolgáltatója és felvevője603
A betegek kenetének szentségi jele604
A betegek kenetének szükségessége604
Dogmák a betegek kenetének szentségéről604
A házasság szentségi jellege604
A házasság dogmatörténete605
A házasság mint szentség607
A házasság üdvösségi hatásai609
Res et sacramentum609
Megszentelő kegyelem611
Szentségi kegyelem612
Eszkatológiai vonatkozás612
A házasság tulajdonságai612
A házasság célja és értelme612
A házasság lényeses tulajdonságai613
A házasság szentségének kiszolgáltatása617
Kiszolgáltatója és felvevője617
A házasság szentségi jele618
A házasség szükségessége619
V. főrész: A Krisztusban megigazultak mintaképe (mariológia)
Bevezetés a mariológiába625
A mariológia alapelve625
A Szűz Máriára vonatkozó kinyilatkoztatás értelmezése625
Mária istenanyasága627
A Biblia tanúsága627
A szenthagyomány tanúsága628
A hittudósok véleményei628
Az istenanya szüzessége630
Virginitas ante partum630
Virginitas in partu632
Virginitas post partum634
Szűz Mária és Szent József házassága636
Mária szüzessége és a nem-katolikus keresztények637
Szűz Mária szeplőtelen fogantatása638
Szűz Mária örök predestináltsága638
A dogma mondanivalói és bizonyítása639
A dogma fejlődésének története640
Szűz Mária szentsége641
Kegyelmi teljesség és erényei641
Mentessége a személyes bűnöktől643
Mentessége a bűnös hajlamoktól és az ezekből származó kísértésektől644
Szűz Mária vétkezhetetlensége vitatható645
A boldogasszony mennybefelvétele645
A dogma mondanivalója, fejlődése, bizonyítása645
Mária halála nem bizonyítható, de valószínű647
Megjegyzések az előbbi két tételhez647
Mária a mennyország királynője648
Mária szerepe az üdvösség megszerzésében649
Általános alapelvek649
Miben állhatott szerepe az üdvösség megszerzésében?650
Mária szerepe az üdvösség gyümölcseinek kiosztásában. Mária és az egyház652
Szerepe az üdvösség gyümölcseinek kiosztásában652
Szűz Mária és az egyház654
Szűz Mária és a többi szentek tisztelete655
Tételek a szentek tiszteletéről655
Szűz Mária tiszteletének története658
Mit tartsunk a Mária-jelenésekről?660
VII. főrész: Megváltottságunk gyümölcseinek beérése (eszkatológia)
Bevezetés az eszkatológiába663
Az eszkatológia tárgya663
Az eszkaton a Bibliában664
Az eszkatológia története665
Onnan lészen eljövendő667
A dicsőséges eljövetel bizonyossága667
A paruzia előjelei és időpontja670
Ítélni eleveneket és holtakat673
Az utolsó ítélet673
A különítélet675
A különítélet és a végítélet összefüggése678
A kiliazmus679
Az ítélet rettenetessége680
Várom a holtak feltámadását680
A feltámadás ténye680
Halál utáni sorsunk és a feltámadás a dogmafejlődésben682
A feltámadt test tulajdonságai689
Hiszem az eljövendő örök életet690
Az emberiség és az egyén örök élete691
Az értelem nélküli világ örök élete691
Az üdvözültek örök élete694
Isten az igazakat örök boldogsággal jutalmazza694
A mennyország mint Istennel folytatott párbeszéd698
A mennyei boldogság egyenlőtlensége és állandósága701
Örök célunk meghiúsulása: az örök kárhozat702
A pokol létezése702
Milyen büntetésekkel sújtja Isten a kárhozottakat?704
A pokol örökkévalósága704
A pokol szenvedéseinek egyenlőtlensége704
A kárhozottak kínjai és az üdvözültek boldogsága704
A kárhozat és a mai igehirdetés704
A halál utáni tisztulás704
A tisztulás szükségessége704
A purgatórium bizonyítása705
A túlvilági tisztulás mikéntje706
A szentek közösségének dogmája706
A halál teológiája706
A halál kényszere706
A halál természetfölötti értékelése707
Földi vándorlásunk a halállal véget ér708
A halál teológiája és a meghalás teológiája710
Felhasznált irodalom715
Megjegyzések728
Kislexikon729
Tárgymutató759

Dr. Előd István

Dr. Előd István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Előd István könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Katolikus dogmatika
Állapot:
4.680 ,-Ft
Kosárba
konyv