A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Kézikönyv Film- és T.v. alkotóknak

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Magyar Operatőrök Társasága (HSC)
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 398 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-00-9213-1
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Kedves Olvasó!
Nagy örömmel ajánlom a Kézikönyv Film- és Tévéalkotóknak című könyvet mindazoknak figyelmébe, akik meg akarják ismerni vagy tanulni a szakmát.
A kézikönyv segítségükre lehet abban, hogy megtanulják a tizedik művészeti ág alapjait, megismerjék az álladóan megújuló technikai-technológiai hátteret, amelynek ismerete, gyakorlati alkalmazása nélkül egyetlen operatőr sem válhat művésszé. Az operatőr művészi alkotó munkájához feltétlenül szükséges, hogy állandóan figyelemmel kísérje a műszaki fejlődést. E nélkül nem közvetítheti a néző számára alkotótársai - író, rendező - elképzeléseit, és nem válhat a vizuális kultúra aktív formálójává.
E Kézikönyv ehhez nyújt segítséget.

Tartalom

Vagyóczky Tibor: Előszó helyett5
Báron György: Bevezető6
Vagyóczky Tibor: Alapismeretek az operatőri munkához11
A fény12
Történelmi visszatekintés12
A fényképezés alapelve14
Fotográfiai expozíció14
Filmexpozíció14
Exponálási idő15
Forgózárak és az expozíció19
Lencsenyílások23
Filmérzékenység26
Kodak Eastman filmnyersanyag, a VISION, VISON2 és Expression27
A Fuji filmnyersanyagok30
Vagyóczky Tibor: A világítás mint művészi kifejezőeszköz35
Világítási alapfogalmak36
A jelenet világítása37
Kevert megvilágítás38
Külső jelenetek természetes fényben39
"Külső-belső" természetes fényben39
"Külső-belső" műfényben39
Fluoreszcens megvilágítás40
Fluoreszcens fényfluktuáció43
Fénhalogén lámpák okozta flicker-jelenség43
A flicker-jelenség megelőzése44
Tárgy fényvisszaverő képessége46
A megvilágítás kontrasztjának aránya47
A jelenet világosságterjedelme50
A megvilágítás mesterséges eszközei52
Fénymérés63
Ráeső fénnyel működő fénymérők63
Visszavert fényt mérő fénymérők63
Kameramozgató eszközök63
Filmkidolgozási fogalmak67
Előhívási fátyol68
Gamma-érték68
HD-görbe69
A szín72
Színkeverés74
Színegyensúly74
Színhőmérséklet75
Színhőmérséklet-mérés77
Mired-értékek78
Az expozíció hatása a színminőségre79
Színes szűrők és fóliák alkalmazása a színes filmre forgatásnál80
Színszűrők81
Fényszabályozó rétegek (fóliák) mesterséges és természetes megvilágításhoz83
A felvevőgép objektívjén vagy ablakon alkalmazható semleges szürke szűrők83
Kodak színhőmérséklet-átalakító szűrők84
Kodak színkiegyenlítő szűrők84
Kodak fénykiegyenlítő szűrők85
Nappal felvett éjszakai jelenetek86
Mik jellemzik az éjszakát a vetítővásznon vagy a képernyőn?88
Milyen színszűrőket és expozíciót használjunk nappal felvett éjszakai jeleneteknél?88
Laboratóriumi színkorrekció90
A másolási fényértékek és az expozíció összefüggése91
Színes negatív film másolása91
Színes fordítós film másolása92
Feketedés- és színkorrekció a másolásnál93
Egyfényes színes munkakópiák93
Latenzifikálás94
A filmszalag megőrzése95
Képkivágás, képformátumok96
Televíziós képkivágás100
Közelfényképezés102
Pozitív dioptriás lencsék102
Osztott mezőjű pozitív előtétlencsék107
Rák József: Képfelvevő kamerák109
Filmfelvevő kamerák110
16 mm-es felvevőgépek110
Arriflex 16 ST (Standard)110
Arriflex 16 BL113
Arriflex 16SR (I-II HS)115
Arriflex 16 SR3117
Aaton XTR prod.119
A-Minima122
Paraflex 16123
35 mm-es felvevőgépek125
Arriflex 35-IIC125
Arriflex 235128
Arriflex III130
Arriflex 435, 435ES132
Arriflex 535134
Arricam-rendszer135
Aaton140
Aaton 35-II és 35-III140
Panaflex Golden142
Panastar144
Panaflex-X145
Super 200145
HD-kamkorderek145
A HDV146
JVC - GY-HD100 Pro HD146
Panasonic - AG-HVX 200147
Sony - HVR-Z1E147
Sony - HVR-A1E149
HDTV kamkorderek149
Panasonic - AJ-HDC 27F150
Sony - HDW-F900-CineAlta151
Digitális filmfelvevők152
Areriflex D-20 (prototípus)153
Dalsa Original - Digital Cinematography Camera154
Kinetta 4K filmfelvevő gép155
Panavision Genesis156
Borbás Tamás: A videokép163
Elméleti alapok dióhéjban164
A videokép jellemzői: a felbontás, a kontraszt, az expozíció, a gamma-érték és a színegyensúly167
A színegyensúly (Color Balance)170
A színegyensúly módosítása171
A videokép ellenőrzésének eszközei173
Világítás videóra178
Televíziós rendszerek179
Analóg videorögzítési formátumok181
Digitális képrögzítés184
A digitális technika legfontosabb jellemzői: mintavételezés, kvantálás, kódolás184
A videotrükk185
Digitális videotrükkök186
Digitális képalkotói eljárások188
A digitális képalkotói eljárások eszközei188
Videoátírások189
Film átírása videóra191
Videoátírás filmre192
Borbás Tamás: Videokamerák193
Stúdiók és közvetítőkocsik kamerái194
Sony BVP 900194
Digital Betacom196
PDW-530P XDCAM kamkorder198
Sony DNW-7P Betacam SX200
Sony DXC-D50201
Sony DSR-450WS, DVCAM kamkorder202
JVC DY-70U204
Panasonic AJ-SDX900 kamkorder205
Canon XL2207
A videokamerák optikái208
Variótípusok209
Dr. Erdélyi Gábor: A film és a video hangja213
A filmhangról214
A jó hang a filmen és a tévében215
Alapfogalmak a hallásról, a hangmagasságról és a hangosságról216
A hangmagasság216
A hangerősség217
A hangdinamika217
Hangfelvétel-kivezérlés mérése219
Az elfedési jelenségek220
A hangperspektíva221
A hangperspektívák váltása221
A hangvisszaverődés. A visszhang222
Közeli hang, távoli hang222
Az utózengés224
A sztereó hang elmélete224
A fényhang225
Az analóg sztereó fényhang227
A digitális hang gyakorlata227
A hangfelvétel229
A mikrofon229
Rádiómikrofonok233
Riportfelvétel készítése234
Riport egyetlen mikrofonnal236
Hangfelvétel készítése két mikrofonnal236
Hanglfevétel-készítés rúdról mikrofonozva237
A mikrofonos237
Csak hangfelvétel239
Hangfelvétel mozgó szereplőkkel és mozgó kamerával239
Filmforgatás play-back hanggal241
Hangfelvétel-készítés autóban242
A könnyű kamera. Forgatás digitális videokamerákkal és DV-vel243
A forgatási hang megtervezése244
Eredeti hang245
Eredeti hangfelvételek elkészítésének kritériumai246
A vezérhang247
Az analóg hangrögzítő berendezésekről, magnókról247
A kép- és hangszalag szinkronizálása248
A hangmásolatok készítése és a szkript249
A muszter250
Az utómunkálatok (post-produkció) fázisai251
Hang bedigitalizálása képvágó rendszerekbe252
Az eredeti hang vágása253
A film nonlineáris vágása és a hang-utómunkálatok kapcsolata254
A hangtervezés (a sound design)255
A keverési hang vágása a nonlineáris hangeditorokban257
Szövegfelvétel - utószinkron258
Zörejek elkészítése262
Zörejszinkron (Foley-effektek) felvétele262
A zene és zenefelvételek263
A hangkeverés előkészítése265
A film keverése267
Fényhang, a standard filmkópia269
A nemzetközi hang készítése kötelezettség270
A korszerű mozihang, digitális hang a mozikban270
3+1 sztereó hang a fényhangcsíkos 35 mm-es filmen270
Aradi László - Polyák János: Filmlaboratóriumi szolgáltatások273
Negatívhívás274
Muszterkészítés275
Negatívvágás277
Fényhangátírás278
Fénymegadás, kópiakészítés279
Digitális film281
Lézeres filmfeliratozás282
Digitális utómunka283
Vágás285
Szkennelés288
Szkenner típusok292
Digitális színkorrekció (fényelés)292
Digitális színkorrekció a gyakorlatban294
A levilágítás296
Borsos Árpád: Jogi és etikai ismeretek299
Bevezetés300
Jog301
Etika311
Végezetül, de nem utolsó sorban316
Vagyóczky Tibor: Függelék327
A színek érzelmi, asszociációs, gondolati és szándékra való hatása328
A színes pszichikai hatásáról (tér nélkül)332
A színek pszichikai hatásáról térben való megjelenésük alapján333
Filmtechnikai kifejezések hat nyelven334
Szakmai zsargon347
Film- és tévéműsorgyártásban résztvevők listája365
Színes ábrák389
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv