A gimnázium IV. osztálya számára/Készült az ideiglenes fakultatív tanterv alapján, az ideiglenes jegyzet változatlan utánnyomásával/Ideiglenes tankönyv
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A felnövekvő nemzedék sokoldalú fejlesztése több, egymással összefüggő nevelési feladat megoldását kívánja. A nevelési alapismeretek IV. osztályos tananyaga e feladatok megértését, a mindennapos...
Tovább
Előszó
A felnövekvő nemzedék sokoldalú fejlesztése több, egymással összefüggő nevelési feladat megoldását kívánja. A nevelési alapismeretek IV. osztályos tananyaga e feladatok megértését, a mindennapos nevelési gyakorlathoz szükséges önállóság /döntő- és cselekvőképesség/ megalapozását kívánja szolgálni. Mult évi tanulmányaink során megismertük a személyiség kialakulásának és fejlődésének fontosabb törvényszerűségeit, a személyiségfejlődés főbb szakaszainak általános jellemzőit. Mindazzal, amivel most foglalkozunk majd valamilyen összefüggésben már találkoztunk. Az eddig tanultak összegezése, pedagógiai rendszerezése és "szakszerű" megfogalmazása lesz e tanév egyik fő feladata. Ehhez újra meg újra elő kell majd venni a III. osztályos jegyzetet. Az ott tanultak felelevenítése ugyanis elengedhetetlen a IV. osztályos tananyag helyes megértéséhez.
A tanultak.birtokában már hozzáértően forgathatjuk a legfontosabb nevelési és oktatási dokumentumokat: Az óvodai nevelés programját /1973/, Az általános iskolai nevelés és oktatás tervét /1978/, A gimnáziumi nevelés és oktatás tervét / 1979/ stb.
A dokumentumok és a jegyzetek segítségével nem lesz nehéz a pedagógiai jelenségek, problémák világos megfogalmazása, sem pedig a szakkifejezések pontos használata.
A leírtakat igyekezzünk szembesíteni saját véleményeinkkel, tapasztalatainkkal, vessük össze saját személyes problémáinkkal. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ez a tantárgy is ne csak ismereteket adjon, hanem nézeteinket és meggyőződéseinket is formálja, járuljon hozzá személyes gondjaink megoldásához.
A nevelési feladatok különféle csoportosításáról az elmúlt tanévben már szó esett. Az idén a személyiségfejlesztés legfontosabb tennivalóival, feladataival ismerkedünk meg. E feladatok olyan képességek és tulajdonságok kifejlesztését szolgálják, melyekre szüksége van a felnövekvő nemzedéknek. Általuk tájékozódik és áll helyt a termelésben és a közéletben, képes az önálló művelődésre és szabad idejének kulturált felhasználására.
Vissza
Tartalom
A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS FELADATAI
Bevezetés 3
Világnézeti nevelés 5
A nevelés központi szintetizáló elve: a világnézet 5
A világnézet kialakulása 5
A világnézeti nevelés feladatai 8
Értelmi nevelés 11
Az értelmi nevelés fogalma, feladatai 11
Az értelmi nevelés fő eszköze: az oktatás 19
Az oktatás szervezeti keretei és munkaformái 30
Oktatási módszerek és eszközök 33
Erkölcsi nevelés 43
Az erkölcsi nevelésről általában 43
Az erkölcsi nevelés feladatai 45
Erkölcsi fejlődés az egyes életkori szakaszokban 52
Az erkölcsi nevelés szükségessége és folyamatossága 57
Az erkölcsi tevékenység, magatartás és szokásrendszer formálása 64
Magasrendű szükségletek 55
Az akarat fejlesztése 57
Jellemnevelés 53
Tevékeny életre, munkára nevelés 69
Játék 70
Munka 75
Tanulás 77
Közéleti tevékenység 77
Szabadidő-tevékenység 78
A tevékeny életre nevelés pszichológiai alapjai és pedagógiai lehetőségei 81
A közösségi tevékenységek rendszere 83
Az életvitel megalapozása 84
Esztétikai nevelés 87
Az esztétikum fogalma és szerepe a nevelésben 87
Az esztétikai nevelés feladata és feltételei 90
Az esztétikai nevelés tartalma 93
Az esztétikai nevelés sajátosságai 96
Testi nevelés 100
A testi nevelés helye a személyiség formálásában 100
A testi nevelés feladatai 100
A testi nevelés területei 101
Érzelmi nevelés 112
Az érzelmi nevelés feladata 112
Az érzelmi nevelés feltételei 113
Az érzelmek fejlesztésének tényezői 114
Az érzelmek fajtái, fejlesztésük módszerei 115
Érzelmi nevelés az egyes életkori szakaszokban 119
Az érzelmileg sérült gyermekekkel való foglalkozás 127
A TANÍTÁSI ÓRÁN ÉS AZ ISKOLÁN KÍVÜLI NEVELÉS 129
A nevelés színterei 129
A napközi otthon szerepe a nevelésben 130
Az úttörőmozgalom nevelőmunkája 136
A családi nevelés 141
A NEVELÉS ÁLTALÁNOS MÓDSZEREI 151
A cél- és feladatrendszer összefüggése a módszerekkel 151
Alapfogalmak: ráhatás, módszer, eszköz, fogás 151
Nevelési módszerek és eszközök 153
Közvetett /párhuzamos/ pedagógiai ráhatások 154
Közvetlen /személyes/ ráhatások 159
A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA DOKUMENTUMAI 169
A dokumentumok rendeltetése 169
Az alsófokú intézmények dokumentumai 169
Az óvodai nevelés programja 169
Az általános iskolai nevelés és oktatás terve 171
A tanítási órán és az iskolán kivüli nevelés terve 173
A tanmenet 174
A rendtartás 174
TÁRSADALMI KÖVETELMÉNYEK A NEVELŐVEL ÉS A NEVELŐKÖZÖSSÉGGEL SZEMBEN. PEDAGÓGUSPÁLYÁK 177
Iskola és pedagógus a változó világban 177
Követelmények a nevelővel szemben 179
Hivatás- és gyermekszeretet 179
Haladó világnézet, eszmei elkötelezettség 180
Szakmai és pedagógiai felkészültség 180
Magas szintű erkölcsiség 182
Pedagógiai képességek 183
Nevelői /vezetői/ stílusok 184
Demokratikus vezetés 184
Autokratikus vezetés 185
Liberális vezetés 186
A nevelőközösság 186
Az egyes pedagógiai területek sajátos követelményei a nevelőkkel szemben 188
Az óvónő munkája 188
A tanító munkája 189
A szaktanár munkája 190
A gyógypedagógus munkája 191
A bentlakásos intézmények nevelőinek munkája192
A SZOCIALISTA KÖZOKTATÁS-POLITIKA ÉS A MAGYAR ISKOLARENDSZER 195
A közoktatás-politikáról 195
Közoktatás-politikánk elvei 195
A magyar iskolarendszer felépítése 196
Az iskoláskort megelőző nevelési intézmények 196
Az iskolás ifjúság nevelési-oktatási intézményei 196
A tankötelezettség és az általános iskola 200
Pedagógusképző intézmények 201
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.