A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ókori nevelés története/A középkori nevelés története/A renaissancekori nevelés története

Vezérfonal egyetemi előadásokhoz

Szerző

Kiadó: Hornyánszky Viktor
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 948 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Három mű egy könyvben. Hornyánszky Viktor könyvnyomdája nyomása, Budapest. "Az ókori nevelés története" második, bővített kiadás. "A középkori nevelés története" kiadási éve: 1914. "A renaissancekori nevelés története" 1919-ben lett kiadva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Az ókori nevelés története" előszava:

Ennek a könyvnek példánykészlete már évekkel ezelőtt elkelt. Részint az egyetemi oktatás szükségletei, részint a tárgy iránt érdeklődő olvasók sürgetései... Tovább

Előszó

"Az ókori nevelés története" előszava:

Ennek a könyvnek példánykészlete már évekkel ezelőtt elkelt. Részint az egyetemi oktatás szükségletei, részint a tárgy iránt érdeklődő olvasók sürgetései új kiadás rendezésére késztettek.
A munka felosztása, feldolgozásának szelleme és módja nem változott, de egyes fejezetei újból szövegeztettek. A bővülést leginkább új forrásszemelvények felvétele és az Irodalmi Útmutató természetszerű gazdagodása okozták.
Szabad talán e helyütt tényként megállapítanom, hogy az első kiadást a szakirodalom általában elismeréssel fogadta. Számos ismertetés és méltató bírálat foglalkozott vele. Az itt-ott elhangzott kívánalmaknak, melyek a mű szerkezetére, szükségesnek látszó kibővítésére, egyes jelenségek értékelésére vonatkoztak, igyekeztem eleget tenni, amennyire tudományos meggyőződésem és e könyv didaktikai rendeltetése lehetővé tette. Külön is hangsúlyoznom kell, hogy művem sokkal terjedelmesebb lehetett volna, ha azt az egész anyagot felhasználtam volna, melyet a görög és római nevelés forrásaiból gyűjtöttem. Valójában csak azt dolgoztam fel, ami elvi szempontból fontos, mellőzve a pusztán régiségtani érdekű, inkább tudós különlegességeknek beillő vagy járulékos részleteket, melyeknek halmozása a lényeges tanulságok kiemelkedését megnehezítette volna. Vannak könyvemnek oly mondatai, melyeknek hátterében nagy irodalom rejtőzik. Vissza

Tartalom

Az ókori nevelés története
Bevezetés. 1-4
I. Rész: A keleti népek. . . . . . . . . . . . . . . 5-17
II. Rész: A görögök . ... . . . . . . . . 18-214
1. fejezet: A görög nép és a görög szellem . . 18-21
¦ 2. fejezet: A görög nevelés korszakai . 21-62
3. fejezet: A dór nevelés 62-72
4. fejezet: Az athéni nevelés . 73-110
5. fejezet: A görög nevelés elmélkedői 110-189
Összefoglalás . . . ... 190-192
Irodalmi útmutató a görög nevelés történetéhez 192-214
III. Rész: rómaiak . . . . . . . . . 215-300
1. fejezet: A római nép és a római szellem 215-219
2. fejezet: A római nevelés korszakai . . . . 219-243
3. fejezet: A római nevelés rendje ... 244-256
4. fejezet: A római nevelés elmélkedői. . . . 256-289
Összefoglalás . . . . . . . . . 290-291
Irodalmi útmutató a római nevelés történetéhez. . . . 292-300
IV. Rész: A zsidók. . . . . . . . . . . . . . . 301-316
1. fejezet : A föld és népe . . . . . . . . . . . . 301-303
2. fejezet: A nevelés . . . . . . . . . . . . . 304 -314
Irodalom . . . . . . . 315-316
Név- és tárgymutató. . . . ... . . . . . . . . . . 317-325

A középkori nevelés története
I. Fejezet: Az evangélium paedagogiája.
1. Az új életeszmény. - 2. A keresztény tanítás magábanvalósága. - 3. A keresztény ember. - 4. Az Újszövetség. - 5. Evangélium és középkor. - 6. A keresztény nevelés. - 7. Hogyan tanított Krisztus? - 8. A keresztény tanítás egyetemes hatása 1-16
II. Fejezet: A görög egyházatyák.
9. A kereszténység elterjedése. - 10. A művelődés problémája.-
II. Az egyházatyák és a klasszikus műveltség. - 12, Az egyházatyák pogány iskolákban tanultak. - 13. Egy keresztény ifjú tanulmányi menete. - 14. Az alexandriai katecheta iskola. - 15. Alexandriai Kelemen. - 16. Nazianzi Gergely és Aranyszájú Szent János.
17. Nagy Vazul és a keresztény eklekticismus. - 18. A görög
egyházatyák és a kultúra kérdése. - 19. Krisztus, a paidagogos. -
20. A keresztény erkölcsi nevelés. - 21. Művelődés és nevelés a
keleti birodalomban 17-50
III. Fejezet: A latin egyházatyák.
22. Áttekintés. - 23. Minucius Félix. - 24. Tertullianus harcziassága és megalkuvása. - 25. Arnobius és Lactantius tagadó álláspontja. - 26. Szent Ágoston és a művelődés problémája. -
27. Szent Ágoston egyénisége. - 28. A Vallomások. - 29. A katechumenátus. - 30. A papnevelés kezdetei. - 31. Az Isten
országa. - 32. Szent Ágoston mint tanító és mint püspök. -
33. A műveltség észszerűsége. - 34. A műveltség propaedeutikus
feladata. - 35. Szent Ágoston paedagogiája. - 36. Szent Ágoston
az értelmi és erkölcsi nevelésről 51-90
IV. Fejezet: A középkori művelődés kezdetei.
37. Új népek, új birodalmak. - 38. A kultúra hagyományai és a
népmozgalmak. - 39. Spanyolország: Sevillai Izidor. - 40. Afrika:
Martianus Capella. - 41. Itália: Boethius. - 42. Szent Benedek
regulája. - 43. Cassiodorus Viváriuma. - 44. Itália műveltségi
viszonyai a hatodik és hetedik században. - 45. Gallia. - 46.
Bonifácz. - 47. Chrodegangus. - 48. Írország és Britannia: Beda
Venerabilis 91-125
V. Fejezet: Nagy Károly.
49. Olasz hatások. - 50. Angol országi hatások: Alkuin. - 51. A
palota-iskola és az akadémia. - 52. Alkuin Toursban. - 53. Alkuin
tankönyvei. - 54. Pipin herczeg és Albinus mester párbeszéde. -
55. Nagy Károly és a népnevelés. - 56. Nagy Károly és a papképzés. - 57. Nagy Károly művelődési politikája 126-149
VI. Fejezet: A kilenczedik és tizedik század.
58. Jámbor Lajos. - 59. Európai közállapotok. - 60. Olaszország. -
61. Francziaország. - 62. Németország. - 63. Magyarország. -
64. Anglia. - 65. A kolostori művelődés 150-164
VII. Fejezet: Az egyházi nevelés.
66. A kolostorok nagy száma. - 67. Walahfrid Strabo állítólagos
naplója. - 68. Belső és külső iskola. - 69. Nevelés és fegyelmezés. - 70. A tanuló gyermekek napirendje. - 71. A diákélet néhány derűs vonása. - 72. Az elemi ismeretek. - 73. A hét
szabad mesterség. - 74. A latin nyelv. - 75. A latin grammatika. -
76. Latin írók. - 77. Példa a grammatikai tanítás menetére. -
78. A görög nyelv a középkorban. - 79. A rhetorika és a dictamen. - 80. A dialektika elemei. - 81. A számtan. - 82. A számok misztikus értelmezése. - 83. A geometria. - 84. A csillagászat. - 85. A zene. - 86. Természeti ismeretek. Szent Hildegard.- 87. Székesegyházi iskolák. - 88. Fárai iskolázás. - 89. Egyházi
írók, mint paedagogiai elmélkedők 165-221
VIII. Fejezet: A világi nevelés.
90. A rendi nevelés. - 91. Egyházi és világi nevelés. - 92. A
lovagi nevelés. - 93. A czéhek. - 94. Városok iskolái . . 222-233
IX. Fejezet: Szellemi mozgalmak a tizenegyedik és tizenkettedik
században. 95. Közviszonyok. - 96. A scholasztika. - 97. Az universáliák. -
98. Petrus Abaelardus. - 99. Johannes Saresberiensis. - 100. Humanisztikus mozgalmak. - 101. Ellenhatások. - 102. Gratianus decretuma. - 103. A scholasztikus theologia rendszerbe foglalása 234-256
X. Fejezet: Az egyetemek.
104. Studium generale. - 105. A párisi egyetem keletkezése. -
106. Egyetemi szervezet. - 107. A facultas artium. - 108. A logikai tanulmányok, - 109. A theologiai kar. - 110. Az egyetemi oktatás módszere. - 111. A ferenczesek és domokosok. - 112. A
kollégiumok. - 113. A párisi egyetem tekintélye. - 114. A franczia, angol és német egyetemek. - 115. A bolognai egyetem keletkezése. - 116. A bolognai szervezet. - 117. A tanulmányi rend
Bolognában. - 118. A többi olasz egyetemek. - 119. Spanyol,
lengyel és magyar egyetemek. - 120. A salernói orvosi egyetem.-
121. Egyetemi élet a középkorban. - 122. A középkori egyetemek jelentősége 257-288
XI. Fejezet: Muszlimok és zsidók.
123. A nevelés módja és menete a muszlimoknál. - 124. Nőnevelés a muszlimoknál. - 125. A muszlim nevelés elmélkedői. -
126. Az arab kultúra. - 127. Zsidó nevelés. - 128. „A lelkek
gyógyítása/ - 129. Leánynevelés a zsidóknál 289-299
XII. Fejezet: A keresztény nőnevelés.
130. A kolostori nőnevelés nagy arányai. - 131. Szent Jeromosa
leánynevelésröl. - 132. Az apáczák közéleti munkássága. - 133. A
kolostori leánynevelés rendje. - 134. Művelt világi nők a középkorban. -135. Dhuoda grófné kézikönyve. - 136. Kézimunkatanítás az apácza-kolostorokban. - 137. A lovagkisasszony nevelése 300-318

A renaissancekori nevelés története
I. Rész: Olaszország.
1. A megújhodás. - 2. Az egyéniség. - 3. A hírnév és a dicsőség - 4. A sokoldalúság. - 5. Az élet és a szépség. - 6. A tekintély és az ész. - 7. Az ember és a világ. - 8. A klassziczizmus feléledése. - 9. Közviszonyok a XIV. század első felében. -
10. Dante. - 11. Petrarca. - 12. A rajongás korszaka. - 13. A
humanizmus kifejlődése. - 14. A humanizmus tetőzése. -
15. A nevelés elmélkedői. - 16. Petrarca a nevelésről. -
17. Vergerio. - 18. A vallásos nevelés problémája. - 19. Aeneas
Sylvius. - 20. Keresztény nevelés és klasszikus szellem. -
21. Maffeo Vegio a testi és erkölcsi nevelésről. - 22. Vegio
és a vallásos nevelés. - 23. Vegio és az értelmi nevelés.
24. Vegio paedagogiája. - 25. A XV.. század többi elmélkedői.
- 26. A XVI. század. Sadoletus. - 27. Összefoglalás. - 28. Gyakorlati nevelők. Guarino. - 29. Vittorino. - 30. Az urbinói udvar. - 31. Castiglione mint paedagogus. - 32. A Cinquecento
paedagogiai eszménye. - 33. A renaissance és a nőnevelés. - 34. A vég 1-80
II. Rész: Magyarország.
35. Előzmények.- 36. Mátyás. -37. Vitéz János.-38. Janus Pannonius. - 39. Báthori Miklós. - 40 Magyarok külföldi egyetemeken. - 41. Az Academia Istropolitana. - 42. Humanizmus a
Jagellók idejében. - 43. Összefoglalás. - 44. A vég . . . 81 -103
III. Rész: Francziaország.
45. Előzmények. - 46. Olaszország fölfedezése. - 47. Erasmus
Adagiumai. -48. A franczia renaissance. - 49. A franczia közoktatás
hagyományos rendje. - 50. A régi kollégiumok nevelése és fegyelme.
- 51. Gargantua nevelése. - 52. Pantagruel nevelése. - 53. Rabelais mint kritikus. - 54. Rabelais mint naturalista. - 55. Rabelais mint humanista. - 56. Rabelais pozitivizmusa. - 57. Ramus Péter.
- 58. Francziaország közállapotai. - 59. Montaigne. - 60. Az
Essaik és a nevelés. - 61. Montaigne paedagogiája. - 62. Tanulságok 104-14
IV. Rész: Anglia.
63. Az angol renaissance kezdetei. - 64. A társadalmi probléma.
- 65. Morus Tamás Utópiája. - 66. Az Utópia tanulságai. -
67. Vives Lajos. - 68. Vives és a növevelés. - 69. A paedagogiai elmélkedés továbbfejlődése Angliában. - 70. Az angol
iskolázás a XVI. században. - 71. Visszatekintés. . . . 143-172
V. Rész: Németország.
72. A középkor vége. - 73. A bázeli zsinat. - 74. Agricola. -
75. A hieronymiták iskolái. - 76. A német humanisták paedagogiai törekvései a hitújítás előtt. - 77. A lüttichi iskola. - 78. A humanizmus térfoglalása a német egyetemeken. - 79. Erasmus. - 80. Erasmus élete. - 81. Erasmus paedagogiai művei.- 82. Illemtan gyermekek számára. - 83. Erasmus elméleti álláspontja. - 84. Erasmus és a klasszikusok. - 85. Erasmus jelentősége. - 86. A reformatio. - 87. A hitújítás és az iskola.
88. Luther és a népnevelés. - 89. Leányiskolák. - 90. Melanchthon. - 91. A goldbergi iskola. - 92. Sturm János - 93. Erasmus és Sturm. - 64. Sturm rendszerének tovaterjedése. -
95. Hatások hazai iskolázásunkra. - 96. A katholikus iskolázás
a XVI. század első felében 173-240
VI. Rész: A Jézus-Társaság.
97. A színhely. - 98. A czél és az eszköz. - 99. Az intézmények.
- 100. Ratio Studiorum. - 101. A jezsuiták paedagogiájának forrásai. - 102. A jezsuiták mint reformerek. - 103. A jezsuiták elterjedése. - 104. Oláh Miklós. - 105. A jezsuita iskolák szervezete. - 106. Az oktatás anyaga. - 107. Az olvasmányok kiszemelése. - 108. A latin oktatás menete. - 109. Módszer. -
110. A vetélkedés. - 111. Akadémiák. - 112. A színjátékok.
- 113. Az iskolai rendtartás. - 114. Milyen legyen a jó tanár?
- 115. Erkölcsi és vallásos nevelés. - 116. A rendszer bírálata 241-276
Név- és tárgymutató 278-289

Dr. Fináczy Ernő

Dr. Fináczy Ernő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Fináczy Ernő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv